Distinctive aspects and current themes in emergency care, intensive care and high-dependency nursing (optional)Laajuus (5 cr)
Code: S000EO18
Credits
5 op
Objective
The student is able to recognize and analyze contemporary challenges related to perioperative nursing in various ways and is able to apply them as a basis of developing practices. The student acquires the skills to develop versatile perioperative nursing competencies (pre-operative, anesthetic, surgical -and recovery nursing) and knows how evaluate and use different current care guidelines as a basis for own practice. The student is proficient in the use of different strategies and procedures in improving patient safety and is able to apply them to practice. The student gains competence in special features of management and leadership styles in acute care and perioperative nursing.
Content
- Developing perioperative nursing processes and situational leadership
- Management of special and challenging in perioperative nursing
- Daily management and team leadership in perioperative nursing
- Multiprofessional teamwork and networking in perioperative nursing
Assessment criteria, satisfactory (1)
Satisfactory (1):
The student demonstrates competence in the basic content of the unit, but there are deficiencies in his/her individual ability to find and interpret information and to integrate the learned content with the context of the workplace.
Assessment criteria, good (3)
Good (3):
The student demonstrates good competence in the content of the unit. She/he is able to find information actively and interpret it in relation to the work environment. The student is able to analyze the learned content and apply it to the context of the workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student demonstrates great and wide-ranging competence in the content of the unit. She/he displays outstanding competence in finding relevant information. The student’s decision-making skills demonstrate independence, responsibility and the ability to guide others. His/her ability to apply the learned content to the context of the workplace is creative and comprehensive.
Assessment criteria, approved/failed
Approved/Failed:
Pass: The student demonstrates competence in the basic content of the unit (in reference to the assessment criteria). However, independent search for information, interpretation and the ability to integrate the learned content with the context of the workplace prove inadequate.
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- Maiju Salovaara-Hiltunen
- Kirsi Halme
Teacher in charge
Jukka Lehtimäki
Groups
-
S2223S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön ja perioperatiivisen hoitotyön johtamisen erityispiirteet.
Content
- Perioperatiivisen hoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä
Location and time
2. periodi Syksy 2024
Materials
Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa
Teaching methods
Aktivoiva luento/-t
Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä
Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)
Employer connections
Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan kokonaan 2.periodilla, syksy 2024
Further information
Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
(1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä (arvioidaan asteikolla 0-5) EQF7
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- Maiju Salovaara-Hiltunen
- Kirsi Halme
Teacher in charge
Jukka Lehtimäki
Groups
-
S2222S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön ja perioperatiivisen hoitotyön johtamisen erityispiirteet.
Content
- Perioperatiivisen hoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
(1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master’s Degree Programme in Development and Leadership of Acute Care
Teachers
- YAMK Akuuttihoitotyö Virtuaali
Groups
-
S2221S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk
Objective
Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana.
Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön ja perioperatiivisen hoitotyön johtamisen erityispiirteet.
Content
- Perioperatiivisen hoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
(1-2):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Kiitettävä (5):
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty (hylätty):
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.