Siirry suoraan sisältöön

Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteet ja niiden johtaminen (valinnainen) (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EO18-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Maiju Salovaara-Hiltunen
  • Kirsi Halme

Vastuuopettaja

Jukka Lehtimäki

Ryhmät

  • S2223S6
    Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, yamk

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti perioperatiivisessa hoitotyössä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana.

Opiskelija kehittää perioperatiivisen hoitotyön laaja-alaisia taitojaan ja osaa arvioida ja käyttää erilaisia hoitotyön toimintojen suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta parantavia johtamisen menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön. Opiskelija hallitsee akuuttihoitotyön ja perioperatiivisen hoitotyön johtamisen erityispiirteet.

Sisältö

- Perioperatiivisen hoitotyön prosessien kehittäminen ja tilannejohtaminen
- Perioperatiivisen hoitotyön erityistilanteiden hallinta
- Päivittäisjohtaminen perioperatiivisessa hoitotyössä
- Moniammatillinen tiimityöskentely ja verkostotyö perioperatiivisessa hoitotyössä

Aika ja paikka

2. periodi Syksy 2024

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ohjeistetaan opintojakson Orientaatiossa

Opetusmenetelmät

Aktivoiva luento/-t

Toiminnallisten tilanteiden suunnittelu, toteutus ja arviointi pienryhmä (4 hlö) työskentelynä

Kirjallinen tehtävä (ryhmätehtävä)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännöstä nouseviin ammatillisiin tilanteisiin ja ongelmiin etsitään näyttöön perustuvia ratkaisuja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
noin 20t läsnäoloa vaativaa opetusta
noin 115 t itsenäistä työskentelyä

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kokonaan 2.periodilla, syksy 2024

Lisätietoja opiskelijoille

Toiminnallisten harjoitteiden (esimerkiksi simulaatio) avulla opiskelija tunnistaa ja analysoi monipuolisesti päivystys-, teho- ja valvontayksiköissä esiintyviä ajankohtaisia haasteita ja osaa hyödyntää niitä toiminnan kehittämisen lähtökohtana. Lisäksi opiskelija kehittää laaja-alaista osaamistaan ja oppii arvioimaan ja käyttämään erilaisia näyttöön perustuvia suosituksia oman toiminnan perustana. Opiskelija hallitsee erilaisia potilasturvallisuutta ja turvallisuuskulttuuria parantavia menetelmiä sekä toimintamalleja ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

(1-2):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty (hylätty):

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen toiminnalliseen päivään ja kirjallinen ryhmätehtävä (arvioidaan asteikolla 0-5) EQF7

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.