Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen (ylempi AMK): S1925S6

Opetussuunitelman tunnus: S1925S6

Tutkintonimike
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Osteopaatti (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Suuhygienisti (ylempi AMK)
Laajuus
90 op
Kesto
1.5 vuotta (90 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2025
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

Metropolia on jatkuvasti uudistuva monialainen oppimisyhteisö, joka kouluttaa korkealaatuisen, laaja-alaisen ja kansainvälisen ammattitaidon omaavaa ja haluttua työvoimaa koko elinaikaisen oppimisen kaarella. Osaaminen rakentuu yhteistoiminnallisesti ja työelämäläheisesti rikastavassa vuorovaikutuksessa.

Terveyden edistämisen ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu työelämässä oleville korkeakoulututkinnon suorittaneille, jotka haluavat syventää tai suunnata osaamistaan väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuuteen. Ylempi korkeakoulututkinto tuottaa saman kelpoisuuden työtehtäviin, sekä mahdollisuuden jatko-opintoihin, kuin yliopistoissa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto. Tutkinto-ohjelma on tarkoitettu sosiaali- tai terveysalan tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittaneille, joilla on vähintään kahden vuoden työkokemus asianomaiselta alalta.

Terveyden edistämisen opinnot profiloituvat kehittämään terveyden edistämisen asiantuntijuutta kansainvälisten terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen osaamisen kriteerien (IUHPE 2016, Core Competencies and Professional Standards for Health Promotion) sekä kansallisten ja kansainvälisten uudistusten, strategioiden ja osaamistarpeiden suuntaisesti. Terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä tarkastellaan yksilö-, yhteisö-, ympäristö- ja yhteiskuntatasoilla, sekä planetaarisen terveyden (Planetary Health) näkökulmasta. Opinnot ovat laajuudeltaan 90 op ja ne on mahdollista suorittaa työn ohella. Opinnot rakentuvat terveyden edistämisen ydinosaamisesta (30 op), opiskelijan urasuunnitelman mukaisista täydentävistä ja vapaavalintaisista opinnoista (30 op) sekä opinnäytetyöstä ja (30 op).

Koulutuksen ydinosaamisen tietoperusta, kuten terveyden edistämisen lähestymistavat, teoriat ja mallit, on eri tieteenaloja hyödyntävä ja laaja-alaisesti terveyden edistämisen toiminnan kehittämiseen sovellettava. Opiskelija voi halutessaan kohdentaa opintojaan valitsemalla oppimistehtävien ja opinnäytetyön aiheet sekä täydentävillä opinnoilla vastaamaan omaa urasuunnitelmaansa. Opinnoissaan voi painottaa esimerkiksi seksuaali- ja lisääntymisterveyden, työhyvinvoinnin, perheiden, nuorten tai ikääntyvien terveyden edistämistä, johtamista tai yrittäjyyttä.

Koulutuksesta valmistuneiden työprofiilit:

Koulutus antaa valmiudet terveyden edistämisen asiantuntijatehtäviin, kuten näyttöön perustuvaan, monialaiseen terveyden edistämisen suunnitteluun, arviointiin ja kehittämiseen. Tutkinnon suorittaneet voivat toimia terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen asiantuntijuutta edellyttävissä kehittämis- ja johtamis- ja asiantuntijatehtävissä esimerkiksi hyvinvointialueilla, kunnissa, yksityisellä- ja kolmannella sektorilla sekä alan koulutus- ja tutkimusorganisaatiossa, tai yrittäjinä.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelman kehittämisessä ja myös koulutuksen toteuttamisessa tehdään aktiivista yhteistyötä terveyden edistämisen toiminnasta vastaavien organisaatioiden ja asiantuntijoiden kanssa. Tutkinnolla on muiden Terveysalan YAMK tutkintojen kanssa yhteinen neuvottelukunta. Koulutuksen suunnittelussa on hyödynnetty EU:n Central Baltic -ohjelman rahoittamaa Health Promotion Program (2016-2019, Terveyden edistämisen tulevaisuuden osaaminen) -hanketta (http://hpp.tlu.ee/fi/). Opintosisällöt rakentuvat kansainvälisen terveyden edistämisen yhdistyksen (IUHPE, International Union for Health Promotion and Education) määrittämiin Terveyden edistämisen ammatillisiin ydinkompetensseihin (http://www.ukphr.org/wp-content/uploads/2017/02/Core_Competencies_Standards_linkE.pd f).

Keskeiset sidosryhmät tutkinnon kehittämistyössä ovat THL, HUS, Hyvinvointialueet, Soste, ammattijärjestöt, Metropolialueen kunnat sekä yrityksiä.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmasta vastaa tutkintovastaava Arja Liinamo.
Opetussuunnitelman ylläpidosta vastaa suunnittelija Outi Sorri.

Osaamistavoitteet

Metropolia Ammattikorkeakoulusta ylempään ammattikorkeakoulututkintoon valmistuneen opiskelijan osaamista kuvataan eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen (EQF) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston Arene ry:n suositusten mukaisesti.

Yleiset kompetenssit: Kompetenssien kuvaukset

Oppimisen taidot
- jatkuvan oppimisen osaaminen: osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan
- osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja eri alojen näkökulmista
- kykenee ohjaamaan ja perehdyttämään muita sekä jakamaan asiantuntijuuttaan
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön tavoitteellisesta oppimisesta

Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuuta yhteisön toiminnasta ja sen seurauksista sekä arvioimaan yhteisön toiminnan vaikutuksia
- osaa soveltaa alansa ammattieettisiä periaatteita asiantuntijana ja työelämän kehittäjänä
- osaa tehdä vastuullisia ratkaisuja ottaen huomioon yksilön ja yhteisön näkökulmat
- osaa edistää tasa-arvoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteiden toteutumista työyhteisössä
- osaa edistää kestävän kehityksen periaatteiden ja yhteiskuntavastuun toteutumista
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen

Työyhteisön osaaminen
- osaa kehittää ja johtaa moninaisen ja monialaisen työyhteisön toimintaa sekä parantaa sen työhyvinvointia ja tuottavuutta
- osaa kehittää työelämän viestintää ja vuorovaikutusta osallistavasti ja moninaisuuden huomioon ottaen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia työelämän viestinnässä ja vuorovaikutuksessa
- osaa luoda verkostoja ja kumppanuuksia sekä johtaa niitä
- osaa johtaa ja uudistaa toimintaa monimutkaisissa ja ennakoimattomissa toimintaympäristöissä
- kykenee toimimaan vaativissa asiantuntijatehtävissä, johtamistehtävissä tai yrittäjänä

Innovaatio-osaaminen
- osaa tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista
- osaa johtaa projekteja
- osaa johtaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä hallitsee tutkimus- ja kehitystoiminnan menetelmiä
- osaa kehittää innovatiivista, asiakaslähtöistä, kestävää ja taloudellisesti kannattavaa toimintaa

Monikultuurisuusosaaminen
-kykenee johtamaan ja kehittämään monikulttuurisia, kansainvälisiä verkostoja ja työyhteisöjä
- osaa ennakoida alansa globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia
- kykenee vaativaan kansainväliseen viestintään ja vuorovaikutukseen

Teknologiaosaaminen
- osaa soveltaa teknologian tuomia mahdollisuuksia johtamis-, asiantuntija- ja kehittämistehtävissä
- osaa ennakoida teknologian kehityksen vaikutuksia omaan alaansa ja sen työtehtäviin ja toimintaympäristöön
- osaa edistää teknologian kehittämistä ja sen hyödyntämistä alallaan

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
S1925S6-1001
Ydinosaaminen

(Valitaan kaikki )

30
S000GH28 Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat 10
S000GH29 Terveyden edistäminen kansainvälisesti 5
S000GH30 Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi 5
S000GH31 Terveyden edistämisen vaikuttavuus 5
S000GH32 Terveysviestintä 5
S1925S6-1002
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S1925S6-1003
Täydentävä osaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30)

30
Yhteensä 90 45 15 22 23 15 5 17 13 10 10 5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)

Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.

Opinnäytetyö
Opinnäytetyö
Syventävät ammattiopinnot
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto

Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022

Eettisyys

Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden.
- kykenee edistämään eettisesti kestävää toimintaa ja eettisen reflektion toteutumista erilaisissa toimintaympäristöissään.
- edistää ammattieettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista.
- tekee ratkaisuja huomioiden yksilölliset, yhteisölliset ja yhteiskunnalliset näkökulmat.
- edistää moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- toteuttaa hyvän tieteellisen käytännön periaatteita ja edistää niiden soveltamista työyhteisössään.
- kykenee johtamaan yhteiskunnallisesti vaikuttavaa toimintaa eettisiin arvoihin perustuen.

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen.
- tuottaa uutta tietoa ja uudistaa toimintatapoja yhdistäen eri alojen osaamista.
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeita sekä soveltaa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
- osaa kehittää uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja tulevaisuutta ennakoiden.
- osaa analysoida nykytilannetta ja ennakoida oman alan tulevaisuutta ja toimintaympäristön muutoksia.

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja.
- osaa kehittää monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa ennakoida globaalin kehityksen ja ilmiöiden vaikutuksia sekä mahdollisuuksia.
- kykenee kansainväliseen vuorovaikutukseen, viestintään ja toiminnan kehittämiseen omalla alallaan

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa.
- osaa soveltaa kestävän kehityksen tietoa ja tulevaisuuskuvia kokonaisvaltaisesti kestävien ratkaisujen perustana.
- osaa analysoida ja arvioida monialaisten kompleksisten ongelmien systeemisiä riippuvuuksia ja ratkaisujen erilaisia ulottuvuuksia
- kykenee johtamaan työyhteisössään kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimistä, käyttöönottamista ja vakiinnuttamista.

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia.
- osaa monipuolisesti ja tavoitteellisesti arvioida ja kehittää asiantuntijuuttaan työuransa ja elämänsä eri vaiheissa.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida ja tuottaa tietoa eri alojen näkökulmat huomioiden.
- osaa kehittää ja johtaa yhteisön tavoitteellista, jatkuvaa oppimista.

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää
- osaa kehittää ja johtaa monialaisia tiimejä ja työyhteisöjä. - osaa kehittää työyhteisöjen viestintä- ja vuorovaikutuskulttuuria.
- osaa kehittää ja johtaa työyhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation mahdollisuuksia kehittämisessä ja johtamisessa.
- edistää työyhteisön resilienssiä.

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat
Terveyden edistäminen kansainvälisesti
Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi
Terveyden edistämisen vaikuttavuus
Terveysviestintä
Opinnäytetyö
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
S1925S6-1001
Ydinosaaminen

(Valitaan kaikki )

30
S000GH28 Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat 10
S000GH29 Terveyden edistäminen kansainvälisesti 5
S000GH30 Terveyden edistämisen suunnittelu ja arviointi 5
S000GH31 Terveyden edistämisen vaikuttavuus 5
S000GH32 Terveysviestintä 5
S1925S6-1002
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
XX00FB87 Opinnäytetyö 30
S1925S6-1003
Täydentävä osaaminen

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 30 )

30
Siirry alkuun