Planning Evidence-based Health Promotion Programs and InterventionsLaajuus (10 cr)
Code: S000ER36
Credits
10 op
Objective
Student
- can apply the theories and models and evidence based knowledge for the development of health promotion programs, interventions and good practices
- is able to work cross-sectorally to develop and implement health promotion programs, interventions and good practices
- knows and is bale to demonstrate the practices Human Impact Assessment (HuIA) process and practices
Content
- focusing the development of health promotion actions innovatively based on the identified needs
- engaging stakeholders and citizens for the development of people-centered health promotion services, practices and actions
- arts and culture on the promotion of health and welbeing
- technological and virtual methods on health promotion
- Human Impact Assessment (HuIA)
- planning as well as the evaluation of impact and effectiveness of health promotion actions
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student displays competence to deal with the basic content of the study unit but lacks competence in independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace.
Assessment criteria, good (3)
The student fulfills the requirements for the study unit well. S/he displays competence in active data acquisition and is able to interpret the key features of the data to a clinical setting. The student has the ability to analyze the acquired knowledge and to apply it to the context of workplace.
Assessment criteria, excellent (5)
The student displays broad and versatile competence in the content of the study unit. S/he has great competence in targeted data acquisition. The student’s ability to make decisions shows independent thinking, responsible actions and leadership skills. The ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace is creative and versatile.
Assessment criteria, approved/failed
Pass: The student is proficient in the basic content of the study unit (competence evaluation), but independent data acquisition, interpretation and the ability to apply the acquired knowledge to the context of workplace has shortcomings.
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 24.05.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
10 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
- Minna Lamppu
- Arja Liinamo
- Laura Juvonen
- Jaana Seitovirta
- Sari Haapio
Teacher in charge
Sari Haapio
Groups
-
S1923S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa - osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti
Content
- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi
Location and time
16.1.2024 - 24.5.2024. Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.
Materials
Luentomuistiinpanot ja linkit luettaviin materiaaleihin on Moodlessa.
Teaching methods
Luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä
Employer connections
-
Exam schedules
Oppimistehtävien palautus opintojaksolla sovittuina ajankohtina.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1,5 op = 40 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Läsnäolo opetukseen ja loppuseminaariin on pakollista.
Content scheduling
-
Further information
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää seuraavien tutkintoon sisältyvien opintojaksojen hyväksyttyä suorittamista ennen tätä opintojaksoa:
- Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat, S000EF53, 10 op.
- Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa, S000FH41, 5 op.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehit-tämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Ennakkoarviointi tehtävä, hyv-hyl.
Terveysteknologia tehtävä, hyv-hyl.
Terveyden edistämisen toimintamalli -tehtävä
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu toimintamalli -ryhmätehtävän arvosanasta (0-5).
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
16.01.2023 - 28.05.2023
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
10 op
Mode of delivery
50 % Contact teaching, 50 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
- Minna Lamppu
- Arja Liinamo
- Pirjo Koski
- Laura Juvonen
- Jaana Seitovirta
- Sari Haapio
Teacher in charge
Sari Haapio
Groups
-
S1922S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa - osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti
Content
- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi
Location and time
16.1.2023 - 28.5.2023. Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.
Materials
Materiaalit ovat Moodlessa
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä
Employer connections
-
Exam schedules
Oppimistehtävien palautus opintojaksolla sovittuina ajankohtina.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1,5 op = 40 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Läsnäolo opetukseen ja loppuseminaariin on pakollista.
Content scheduling
-
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Ennakkoarviointi tehtävä, hyv-hyl.
Terveysteknologia tehtävä, hyv-hyl.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu toimintamalli -ryhmätehtävän arvosanasta (0-5).
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
26.01.2022 - 25.05.2022
Number of ECTS credits allocated
10 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
10 op
Mode of delivery
50 % Contact teaching, 50 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Promotion
Teachers
- Minna Lamppu
- Arja Liinamo
- Pirjo Koski
- Laura Juvonen
- Jaana Seitovirta
- Sari Haapio
Teacher in charge
Sari Haapio
Groups
-
S1921S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa - osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti
Content
- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi
Location and time
26.1.2022 - 25.5.2022. Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.
Materials
Materiaalit ovat Moodlessa
Teaching methods
Aktivoivat luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Projektityö ryhmässä
Employer connections
-
Exam schedules
Oppimistehtävien palautus opintojaksolla sovittuina ajankohtina.
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
1,5 op = 40 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Läsnäolo opetukseen ja loppuseminaariin on pakollista.
Content scheduling
-
Further information
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Ennakkoarviointi tehtävä, hyv-hyl.
Terveysteknologia tehtävä, hyv-hyl.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu toimintamalli -ryhmätehtävän arvosanasta (0-5).
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.