Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000ER36-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
YAMK Terveyden edistäminen Virtuaali
Arja Liinamo
Sanna Kivijärvi
Jaana Seitovirta
Mikael Soini
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
S1924S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000ER36

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 41 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 24.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004
Zoom
Pe 31.01.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004

Ti 25.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004
Zoom
Ke 26.02.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004
To 13.03.2025 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004

Ti 22.04.2025 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004
Ke 21.05.2025 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen toimintamallien ja interventioiden suunnittelu ja vaikuttavuus S000ER36-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa soveltaa terveyden edistämisen teorioita ja näyttöön perustuvaa tietoa väestön terveyttä edistävien toimintamallien ja ohjelmien suunnittelussa ja arvioinnissa - osaa hyödyntää monialaisuutta terveyden edistämisen toiminnassa
- tuntee terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarvioinnin käytännöt
- hallitsee terveyden edistämisen käytäntöjen kehittämisen näyttöön perustuvasti

Sisältö

- terveyden edistämisen tarpeenmukainen kohdentaminen väestöryhmissä innovatiivisella ja kokeilevalla työotteella
- kohderyhmien osallistaminen ja käyttäjälähtöinen palvelujen kehittäminen
- taide ja kulttuuri terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä
- terveysteknologia ja virtuaaliset menetelmät terveyden edistämisessä
- terveys- ja hyvinvointivaikutusten ennakkoarviointi
- terveyden edistämisen työmenetelmien ja intervention suunnittelu ja vaikuttavuuden arviointi

Aika ja paikka

7.1.2025 - 24.5.2025. Tarkempi aikataulu on lukujärjestyksessä.

Oppimateriaalit

Keskeinen kirjallisuus ja luentomateriaali Moodlessa,

Opetusmenetelmät

Luennot
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Oppimistehtävien palautus opintojaksolla sovittuina ajankohtina.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1op = 27 tuntia
3 op luennot ja niihin valmistautuminen
7 op itsenäistä työskentelyä ryhmässä ja Moodlessa.
Luennoilla ja seminaareissa läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää seuraavien tutkintoon sisältyvien opintojaksojen hyväksyttyä suorittamista ennen tätä opintojaksoa:
- Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat, S000EF53, 10 op.
- Terveyden edistäminen kansainvälisessä kontekstissa, S000FH41, 5 op.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §). Opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia, mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä. Opiskelijan on kuvattava avoimesti ja läpinäkyvästi, miten ja missä kohdissa työtä hän on käyttänyt tekoälytyökaluja. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi tehtävä, hyv-hyl.
Terveysteknologia tehtävä, hyv-hyl.
Terveyden edistämisen toimintamalli tehtävä, 0-5
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu toimintamalli -ryhmätehtävän arvosanasta (0-5).

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun