Liiketoiminnan ja asiakkuuksien johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: S000DJ93
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet ja hän osaa analysoida organisaation toimintaedellytykset. Hän on sisäistänyt vastuunsa ja roolinsa yritystoiminnan kehittämisessä ja strategiasuuntautuneessa päivittäisjohtamisessa yrittäjänä tai yrityksen johtotehtävissä. Opiskelija osaa hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmiä yrityksen toiminnan ohjauksessa ja päivittäisjohtamisessa. Asiakkuuksienhallinnassa hän osaa asiatietojen systemaattisen keräämisen, analysoinnin ja keskeisten asiakkuuksien tarpeiden tunnistamisen sekä niiden hyödyntämisen yrityksen kilpailuedun luomisessa. Hän hallitsee tuloksellisen myynnin ja markkinoinnin periaatteet sekä markkinoi ja viestii yrityksen tuotteista ja palveluista monipuolisesti.
Sisältö
- yrityksen / organisaation strategialähtöinen päivittäisjohtaminen
- yrityksen / organisaation toiminnan omavalvonta
- organisaation / yrityksen toiminnan kehittäminen
- toiminnanohjaus
- asiakassuhteiden hallinta ja kehittäminen, hallinnan järjestelmät ja prosessit
- modernien ja kehittyvien markkinointikanavien tuntemus
- markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
AHOT
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelija on suorittanut vastaavan sisältöiset korkeakouluopinnot ja/tai hän on toiminut yrittäjänä tai liiketoiminnan palveluksessa vastaavissa tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Otto Härkönen
Vastuuopettaja
Antti Niemi
Ryhmät
-
S2022S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
L0922S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet ja hän osaa analysoida organisaation toimintaedellytykset. Hän on sisäistänyt vastuunsa ja roolinsa yritystoiminnan kehittämisessä ja strategiasuuntautuneessa päivittäisjohtamisessa yrittäjänä tai yrityksen johtotehtävissä. Opiskelija osaa hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmiä yrityksen toiminnan ohjauksessa ja päivittäisjohtamisessa. Asiakkuuksienhallinnassa hän osaa asiatietojen systemaattisen keräämisen, analysoinnin ja keskeisten asiakkuuksien tarpeiden tunnistamisen sekä niiden hyödyntämisen yrityksen kilpailuedun luomisessa. Hän hallitsee tuloksellisen myynnin ja markkinoinnin periaatteet sekä markkinoi ja viestii yrityksen tuotteista ja palveluista monipuolisesti.
Sisältö
- yrityksen / organisaation strategialähtöinen päivittäisjohtaminen
- yrityksen / organisaation toiminnan omavalvonta
- organisaation / yrityksen toiminnan kehittäminen
- toiminnanohjaus
- asiakassuhteiden hallinta ja kehittäminen, hallinnan järjestelmät ja prosessit
- modernien ja kehittyvien markkinointikanavien tuntemus
- markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024
Zoom tapaamiset:
23.1.24 klo 9-12 Otto Härkönen ja Marjatta Komulainen
12.3.24 klo 13-16 Otto Härkönen ja Marjatta Komulainen
29.4.24 klo 9-12 Otto Härkönen ja Marjatta Komulainen
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveydnhuollon toimintaa säätelevä laisäädäntö ja laatusuositukset
Muu materiaali on Moodlessa, jonka tiedot, linkin ja kirjautumisavaimen löydät toteutuksen työtilasta.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus Zoom yhteydellä
Etätyöskentely pienryhmissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opetus
Tehtävä 1 2,5 op
Tehtävä 2 2,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tietosuoja asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2 arvioitavaa tehtävää:
- Tehtävä 1 (Otto Härkönen)
- Tehtävä 2: Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma tehtävä (Marjatta Komulainen, löytyy Moodlen välilehdeltä yrityksen ja organisaation toiminnan kehittäminen)
Lisätiedot
AHOT
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelija on suorittanut vastaavan sisältöiset korkeakouluopinnot ja/tai hän on toiminut yrittäjänä tai liiketoiminnan palveluksessa vastaavissa tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Otto Härkönen
Vastuuopettaja
Marjatta Komulainen
Ryhmät
-
L0921S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2022S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
L0922S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2021S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet ja hän osaa analysoida organisaation toimintaedellytykset. Hän on sisäistänyt vastuunsa ja roolinsa yritystoiminnan kehittämisessä ja strategiasuuntautuneessa päivittäisjohtamisessa yrittäjänä tai yrityksen johtotehtävissä. Opiskelija osaa hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmiä yrityksen toiminnan ohjauksessa ja päivittäisjohtamisessa. Asiakkuuksienhallinnassa hän osaa asiatietojen systemaattisen keräämisen, analysoinnin ja keskeisten asiakkuuksien tarpeiden tunnistamisen sekä niiden hyödyntämisen yrityksen kilpailuedun luomisessa. Hän hallitsee tuloksellisen myynnin ja markkinoinnin periaatteet sekä markkinoi ja viestii yrityksen tuotteista ja palveluista monipuolisesti.
Sisältö
- yrityksen / organisaation strategialähtöinen päivittäisjohtaminen
- yrityksen / organisaation toiminnan omavalvonta
- organisaation / yrityksen toiminnan kehittäminen
- toiminnanohjaus
- asiakassuhteiden hallinta ja kehittäminen, hallinnan järjestelmät ja prosessit
- modernien ja kehittyvien markkinointikanavien tuntemus
- markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2023
opetuksen Zoom tapaamiset:
20.1.23 klo 9-12 Otto Härkönen ja Marjatta Komulainen
16.3.23 klo 9-12 Otto Härkönen Ja Marjatta Komulainen
14.4.23 klo 9-12 Marjatta Komulainen ja Otto Härkönen
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveydnhuollon toimintaa säätelevä laisäädäntö ja laatusuositukset
Muu materiaali on Moodlessa, jonka tiedot, linkin ja kirjautumisavaimen löydät toteutuksen työtilasta.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etätyöskentely pienryhmissä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opetus
Tehtävä 1 2,5 op
Tehtävä 2 2,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Tietosuoja asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2 arvioitaavaa tehtävää:
- Tehtävä 1 (Otto Härkönen)
- Tehtävä 2: Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma tehtävä (Marjatta Komulainen, löytyy Moodlen välilehdeltä yrityksen ja organisaation toiminnan kehittäminen)
Lisätiedot
AHOT
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelija on suorittanut vastaavan sisältöiset korkeakouluopinnot ja/tai hän on toiminut yrittäjänä tai liiketoiminnan palveluksessa vastaavissa tehtävissä.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 19.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
- Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)
Opettaja
- Marjatta Komulainen
- Ly Kalam-Salminen
Vastuuopettaja
Ly Kalam-Salminen
Ryhmät
-
L0921S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
L0920S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2020S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S2021S6Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan liiketoiminnan erityispiirteet ja hän osaa analysoida organisaation toimintaedellytykset. Hän on sisäistänyt vastuunsa ja roolinsa yritystoiminnan kehittämisessä ja strategiasuuntautuneessa päivittäisjohtamisessa yrittäjänä tai yrityksen johtotehtävissä. Opiskelija osaa hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmiä yrityksen toiminnan ohjauksessa ja päivittäisjohtamisessa. Asiakkuuksienhallinnassa hän osaa asiatietojen systemaattisen keräämisen, analysoinnin ja keskeisten asiakkuuksien tarpeiden tunnistamisen sekä niiden hyödyntämisen yrityksen kilpailuedun luomisessa. Hän hallitsee tuloksellisen myynnin ja markkinoinnin periaatteet sekä markkinoi ja viestii yrityksen tuotteista ja palveluista monipuolisesti.
Sisältö
- yrityksen / organisaation strategialähtöinen päivittäisjohtaminen
- yrityksen / organisaation toiminnan omavalvonta
- organisaation / yrityksen toiminnan kehittäminen
- toiminnanohjaus
- asiakassuhteiden hallinta ja kehittäminen, hallinnan järjestelmät ja prosessit
- modernien ja kehittyvien markkinointikanavien tuntemus
- markkinoinnin suunnittelu ja kehittäminen
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2022
opetus:
10.2. klo 9.00 - 12.00 Ly Kalam-Salminen ja Marjatta Komulainen, virtuaaliopetus
10.3. klo 9.00-12.00 Ly Kalam-Salminen, virtuaaliopetus
11.4. klo 13.00-16.00 Marjatta Komulainen, virtuaaliopetus
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveydnhuollon toimintaa säätelevä laisäädäntö ja laatusuositukset
Muu materiaali on Moodlessa https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=4695§ion=1#tabs-tree-start
Moodle työtilan avain: Liiketoiminta 2022
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Etätyöskentely pienryhmissä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
opetus 1 op
Omavalvontasuunnitelma ja vuosikello 2 op
Markkinointisuunnitelma 2 op
Sisällön jaksotus
Tammikuussa ennakkotehtävät
10.2. klo 9.00 - 12.00
10.3. klo 13.00-16.00
11.4. klo 13.00-16.00
Lisätietoja opiskelijoille
Tietosuoja asia
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
2 arvioitaavaa tehtävää:
- Omavalvontasuunnitelma (Ly Kalam - Salminen)
- Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma tehtävä (Marjatta Komulainen, löytyy Moodlen välilehdeltä yrityksen ja organisaation toiminnan kehittäminen)
Lisätiedot
AHOT
Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelija on suorittanut vastaavan sisältöiset korkeakouluopinnot ja/tai hän on toiminut yrittäjänä tai liiketoiminnan palveluksessa vastaavissa tehtävissä.