Skip to main content

Responsible Management in Social and Health Care ServicesLaajuus (5 cr)

Code: S000DJ90

Credits

5 op

Objective

The student can work as a manager, anticipating the forthcoming changes in the field of social and health care services, and following the principles of collective advantage as well as social, environmental and economic responsibility. He/she is familiar with the legislation regulating responsible management and is able to make fair supervisory decisions in the key areas of human resource and operational management. As the employer’s representative, the student promotes responsibility, equality and fairness, and is able to find solutions for ethical conflicts within the organization. The student understands that ethical conduct in the workplace increases well-being, profitability, and the personnel’s trust in the management.

Content

- Authentic and ethical leadership
- Public sector management principles and values
- Corporate social responsibility and sustainable development
- Labour legislation and collective agreements
- Workplace atmosphere in a successful organization
- Well-being and profitability of a diverse work community

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Further information

Recognition of Prior Learning

The student's prior learning can be accredited if he/she has prior studies that correspond to the content of this course and/or has a long work history in corresponding responsible managerial positions.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services
  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services
Teachers
  • Marjatta Komulainen
  • Lotta Kuosmanen
Teacher in charge

Helena Miettunen

Groups
  • S2022S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0922S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.

Content

- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus

Location and time

Opintojakson aikataulu

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan ja sen tehtäviin. Moodle työtilan tiedot löytyvät opetuksen työtilasta.

20.1.2023 klo 13.00-16.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun

Materials

Jakson tukimateriaali:

- Juutinen, S. (2016). Strategisen yritysvastuun käsikirja (1. painos.). Talentum Media. (e-kirja)
- Aaltonen, T., Ahonen, P., & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent. Erityisesti luku 7. (e-kirja)
- Harmaala, M., & Jallinoja, N. (2012). Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta / Minna-Maari Harmaala, Niina Jallinoja (1. p.).
Sanoma Pro. (e-kirja)

Moodlen materiaali

Lisämateriaali:

- Koipijärvi, T., & Kuvaja, S. (2020). Yritysvastuu 2.0: Johtamisen uusi normaali (2., uudistettu painos.). Kauppakamari.
- Heiskanen, E., & Salo, J. (2007). Eettinen johtaminen: Tie kestävään menestykseen. Talentum.
- Lemmetty, S., Collin, K., Keronen, S., & Auvinen, T. (2019). Henkilöstöjohtamisen eettisten konfliktien seuraukset työntekijöille
kasvuyrityksissä. In K. Collin, & S. Lemmetty (Eds.), Siedätystä johtamisallergiaan! : Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden
ja luovuuden tukena työelämässä (pp. 246-263). Edita.

Teaching methods

Opintojaksolla tehdään yksilö- ja ryhmätehtäviä liittyen vastuullisuuteen sosiaali- ja terveysalan palveluorganisaatioissa. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat johtamisessa tärkeitä ja niiden kehittäminen esihenkilöiden ja työntekijöiden työn näkökulmista ovat tulevaisuutta.

Content scheduling

Tapaamiset/aikataulut:

20.1.23 klo 13-16 Zoom, aloitus

15.3.23 klo 13-16 Zoom

Further information

Yhteystiedot:

Marjatta Komulainen: marjatta.komulainen@metropolia.fi

Lotta Kuosmanen:lotta.kuosmanen2@metropolia.fi

Kun ilmoittautumisaika on päättynyt syksyllä 2022 ja opiskelijat ovat ilmoittautuneet jaksolle, otamme opiskelijat työtilaan tammikuussa 2023 opintojen alkaessa Metropoliassa. Moodle työtilan avaimen löydät sieltä. Johtamista kehittävät monipuoliset tehtävät on suunniteltu ja aikataulutettu tehtäväksiopetustoteutuksen aikana.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi
Jakson osien oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty periaatteella
Jakson lopputehtävä arviodaan asteikolla 1-5

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä

Enrollment

29.11.2021 - 19.12.2021

Timing

01.01.2022 - 31.07.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 70

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services
  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services
Teachers
  • Ly Kalam-Salminen
Teacher in charge

Ly Kalam-Salminen

Groups
  • L0921S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • S2021S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.

Content

- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus

Location and time

Kevatlukukausi 2022 Zoom ja Moodle
Ennakotentin valinneille Oman työtila

Materials

Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Moodlen materiaali.

Teaching methods

Verkkotapaamiset, verkkoluennot ja itsenäinen työskentely
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Employer connections

-

Exam schedules

Ei tenttiä kaikille
Ennakkotentti sen valinneille 24.1.2022

International connections

-

Completion alternatives

Halutessaan jakson voi suorittaa ennakkotenttinä ennen jakson alkua (ei uusintoja.eikä korotuksia). Mikäli tenttiä ei suorita, on osallistuttava jaksolle.
Tentin ajankohta
24.1. 2022 klo 13.00-17.00
Tenttimateriaali:
Terhi Koipijärvi ja Sari Kuvaaja. 2017. Yiritysvastuu. Johtamisen uusi normaali. Helsinki: Kauppakamari.
Erika Heiskanen ja Jari Salo. 2007. Eettinen johtaminen tie kestävään menestykseen. Helsinki:Talentum.
Päivi Rauramo.2008. Työhyvinvoinnin portaat - viisi vaikuttavaa askelta. Helsinki. Edita.
Ben Furman ja Juhani Ahola. 2002. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Helsinki. Tammi. tai vaihtoehtoisesti Antti Aro. 2018. Työilmapiiri kuntoon. Alma Talent (e-kirja)
Työlainsäädantö (Finlex)
Yksi kahdest seuraavasta kirjasta:
Kuntatyönanatajat (2021 )Kunnallisen esimiehen työsuhdeopas. https://www.kt.fi/julkaisut-ja-oppaat/2021/kunnallisen-esimiehen-tyosuhdeopas
tai
Minna Vanhala-Harmanen, Nina Meincke ja Johanna Havula. 2017. Esimiehen työsuhdeopas.Helsinki. Edita

Student workload

1 op verkko-opiskelua
2 op etäopiskelua
2 op jakson tehtävä ja opponointi

Content scheduling

Ennakkotehtävä
Vebinaari 14.2. klo 13-15.00
Itsenäinen opiskelu ja tehtävät
Verkkoluennot Yritys-/ yhteiskuntavastuusta
Jakson tehtävä ja opponointi

Jakson tarkempi aikataulu:
Opintojakson aikataulu

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan ja ennakkotehtävänä on Julkisen johtamisen arvot, periaatteet ja eettinen johtaminen -väliledellä olevan ennakkomateriaalin lukeminen etsien vastauksia annettuihin kysymyksiin.

14.2. 2022 klo 13.00-15.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun

https://metropolia.zoom.us/j/61492912792

Jakson tehtävien aikataulu

21.2. Eettisen johtajan huonetaulu

25.2. Äänestys parhaasta eettisen johtajan huonetaulusta

7.3. Esihenkilön vaativa case -tehtävä ja mallivastaus siihen

21.3. Vastaus Esihenkilön vaativa case -tehtävään

28.3. Palaute Esihenkilön vaativa case tehtävän vastauksesta

1.4. Yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys oppimispäiväkirjan palautus

14.4. Jakson tehtävän palautus

21.4. Jakson tehtävän opponoinnin palautus

22.4 Pohdinta jaksolla opitusta ja tulevaisuuden kehittymishaasteista

Further information

Moodlen työtila
Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen 2022
https://moodle.metropolia.fi/course/view.php?id=4696
Moodlen avain :
Vastuullinen 2022

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Assessment methods and criteria

Jakson opiskelutehtävät asteikolla Hyv / hyl
Jakson arvioitava tehtävä asteikolla 1-5

Further information

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä