Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveyspalvelujen vastuullinen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000DJ90-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 11.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kuntoutus ja tutkiminen

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) (Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala)
  • Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK, Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala)

Opettaja

  • Marjatta Komulainen
  • Lotta Kuosmanen

Vastuuopettaja

Helena Miettunen

Ryhmät

  • S2022S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0922S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia esimiestyössä sosiaali- ja terveysalan muutostarpeet ennakoiden yhteishyödyllisyyden, sosiaalisen, ympäristöllisen ja taloudellisen vastuullisuuden periaatteiden mukaan. Hän tuntee lainsäädännön, johon vastuullinen johtaminen pohjaa ja osaa tehdä esimiestyössä oikeudenmukaisia ratkaisuja henkilöstöjohtamisen sekä toiminnan johtamisen keskeisillä osa-alueilla. Opiskelija on omaksunut työnantajan edustajan roolin, jossa toimii vastuullisesti, tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti ja kykenee ratkaisemaan työyhteisön eettisiä kysymyksiä. Opiskelija on sisäistänyt, että eettinen ja arvojen mukainen toiminta lisää työhyvinvointia, henkilöstön luottamusta johtoon sekä tuloksellisuutta.

Sisältö

- autenttinen ja eettinen johtaminen
- julkisen johtamisen periaatteet ja arvot
- yhteiskuntavastuu ja kestävä kehitys
- työlainsäädäntö sekä virka- ja työehtosopimukset
- menestyvän organisaation työilmapiiri
- moninaisen työyhteisön hyvinvointi ja tuloksellisuus

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan ja sen tehtäviin. Moodle työtilan tiedot löytyvät opetuksen työtilasta.

20.1.2023 klo 13.00-16.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun

Oppimateriaalit

Jakson tukimateriaali:

- Juutinen, S. (2016). Strategisen yritysvastuun käsikirja (1. painos.). Talentum Media. (e-kirja)
- Aaltonen, T., Ahonen, P., & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent. Erityisesti luku 7. (e-kirja)
- Harmaala, M., & Jallinoja, N. (2012). Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta / Minna-Maari Harmaala, Niina Jallinoja (1. p.).
Sanoma Pro. (e-kirja)

Moodlen materiaali

Lisämateriaali:

- Koipijärvi, T., & Kuvaja, S. (2020). Yritysvastuu 2.0: Johtamisen uusi normaali (2., uudistettu painos.). Kauppakamari.
- Heiskanen, E., & Salo, J. (2007). Eettinen johtaminen: Tie kestävään menestykseen. Talentum.
- Lemmetty, S., Collin, K., Keronen, S., & Auvinen, T. (2019). Henkilöstöjohtamisen eettisten konfliktien seuraukset työntekijöille
kasvuyrityksissä. In K. Collin, & S. Lemmetty (Eds.), Siedätystä johtamisallergiaan! : Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden
ja luovuuden tukena työelämässä (pp. 246-263). Edita.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään yksilö- ja ryhmätehtäviä liittyen vastuullisuuteen sosiaali- ja terveysalan palveluorganisaatioissa. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat johtamisessa tärkeitä ja niiden kehittäminen esihenkilöiden ja työntekijöiden työn näkökulmista ovat tulevaisuutta.

Sisällön jaksotus

Tapaamiset/aikataulut:

20.1.23 klo 13-16 Zoom, aloitus

15.3.23 klo 13-16 Zoom

Lisätietoja opiskelijoille

Yhteystiedot:

Marjatta Komulainen: marjatta.komulainen@metropolia.fi

Lotta Kuosmanen:lotta.kuosmanen2@metropolia.fi

Kun ilmoittautumisaika on päättynyt syksyllä 2022 ja opiskelijat ovat ilmoittautuneet jaksolle, otamme opiskelijat työtilaan tammikuussa 2023 opintojen alkaessa Metropoliassa. Moodle työtilan avaimen löydät sieltä. Johtamista kehittävät monipuoliset tehtävät on suunniteltu ja aikataulutettu tehtäväksiopetustoteutuksen aikana.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi
Jakson osien oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty periaatteella
Jakson lopputehtävä arviodaan asteikolla 1-5

Lisätiedot

AHOT (Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen)

Opintojakson voi hyväksi lukea aikaisemmin hankitun osaamisen perusteella, jos opiskelijalla vastaavan sisältöiset aiemmat opinnot ja/tai hän on työskennellyt pitkään tätä osaamista vaativissa vastuullisissa esimiestehtävissä