Skip to main content

Responsible Management in Social and Health Care Services (5 cr)

Code: S000DJ90-3005

General information


Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 31.07.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Teaching languages

  • Finnish

Degree programmes

  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services
  • Master's Degree Programme in Service and Business Management in Health Care and Social Services

Teachers

  • Marjatta Komulainen
  • Lotta Kuosmanen

Teacher in charge

Helena Miettunen

Groups

  • S2022S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
  • L0922S6
    Sosiaali-ja terveysalan palvelujen ja liiketoiminnan johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi

Objective

The student can work as a manager, anticipating the forthcoming changes in the field of social and health care services, and following the principles of collective advantage as well as social, environmental and economic responsibility. He/she is familiar with the legislation regulating responsible management and is able to make fair supervisory decisions in the key areas of human resource and operational management. As the employer’s representative, the student promotes responsibility, equality and fairness, and is able to find solutions for ethical conflicts within the organization. The student understands that ethical conduct in the workplace increases well-being, profitability, and the personnel’s trust in the management.

Content

- Authentic and ethical leadership
- Public sector management principles and values
- Corporate social responsibility and sustainable development
- Labour legislation and collective agreements
- Workplace atmosphere in a successful organization
- Well-being and profitability of a diverse work community

Location and time

Opintojakson aikataulu

Jakso alkaa itsenäisenä ennakkoperehtymisenä Moodlen työtilaan ja sen tehtäviin. Moodle työtilan tiedot löytyvät opetuksen työtilasta.

20.1.2023 klo 13.00-16.00 Orientaatio jaksolla opiskeluun

Materials

Jakson tukimateriaali:

- Juutinen, S. (2016). Strategisen yritysvastuun käsikirja (1. painos.). Talentum Media. (e-kirja)
- Aaltonen, T., Ahonen, P., & Sahimaa, J. (2020). Johda merkitystä. Alma Talent. Erityisesti luku 7. (e-kirja)
- Harmaala, M., & Jallinoja, N. (2012). Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta / Minna-Maari Harmaala, Niina Jallinoja (1. p.).
Sanoma Pro. (e-kirja)

Moodlen materiaali

Lisämateriaali:

- Koipijärvi, T., & Kuvaja, S. (2020). Yritysvastuu 2.0: Johtamisen uusi normaali (2., uudistettu painos.). Kauppakamari.
- Heiskanen, E., & Salo, J. (2007). Eettinen johtaminen: Tie kestävään menestykseen. Talentum.
- Lemmetty, S., Collin, K., Keronen, S., & Auvinen, T. (2019). Henkilöstöjohtamisen eettisten konfliktien seuraukset työntekijöille
kasvuyrityksissä. In K. Collin, & S. Lemmetty (Eds.), Siedätystä johtamisallergiaan! : Vastuullinen johtajuus itseohjautuvuuden
ja luovuuden tukena työelämässä (pp. 246-263). Edita.

Teaching methods

Opintojaksolla tehdään yksilö- ja ryhmätehtäviä liittyen vastuullisuuteen sosiaali- ja terveysalan palveluorganisaatioissa. Kestävä kehitys ja vastuullisuus ovat johtamisessa tärkeitä ja niiden kehittäminen esihenkilöiden ja työntekijöiden työn näkökulmista ovat tulevaisuutta.

Content scheduling

Tapaamiset/aikataulut:

20.1.23 klo 13-16 Zoom, aloitus

15.3.23 klo 13-16 Zoom

Further information

Yhteystiedot:

Marjatta Komulainen: marjatta.komulainen@metropolia.fi

Lotta Kuosmanen:lotta.kuosmanen2@metropolia.fi

Kun ilmoittautumisaika on päättynyt syksyllä 2022 ja opiskelijat ovat ilmoittautuneet jaksolle, otamme opiskelijat työtilaan tammikuussa 2023 opintojen alkaessa Metropoliassa. Moodle työtilan avaimen löydät sieltä. Johtamista kehittävät monipuoliset tehtävät on suunniteltu ja aikataulutettu tehtäväksiopetustoteutuksen aikana.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, good (3)

The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.

Assessment criteria, excellent (5)

The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the
course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.

Assessment criteria, approved/failed

The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.

Assessment methods and criteria

Opintojakson arviointi
Jakson osien oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty periaatteella
Jakson lopputehtävä arviodaan asteikolla 1-5

Further information

Recognition of Prior Learning

The student's prior learning can be accredited if he/she has prior studies that correspond to the content of this course and/or has a long work history in corresponding responsible managerial positions.