Vanhustyö (ylempi AMK): Vanhustyö (Ylempi AMK)
Opetussuunitelman tunnus: S1623S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2023
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
Vanhustyön (ylempi AMK) tutkinto on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan korkeakoulututkinnon suorittaneille ammattilaisille, jotka haluavat syventää gerontologista osaamistaan ja laajentaa vanhustyön kehittämis- ja johtamisosaamistaan moniammatillisessa ryhmässä. Opiskelijalta vaaditaan kahden vuoden työkokemus ammattikorkeakoulututkintoa vastaavalta alalta.
Tutkintonimike määräytyy opiskelijan aikaisemman tutkinnon mukaan, johon liitetään määre yamk. Metropolia Ammattikorkeakoulun vanhustyö (ylempi amk) tutkinto-ohjelmassa on mahdollisuus suorittaa seuraavat tutkinnot: apuvälineteknikko, yamk; ensihoitaja, yamk; fysioterapeutti, yamk; geronomi, yamk; jalkaterapeutti, yamk; ;optometristi yamk; osteopaatti, yamk; sairaanhoitaja, yamk; sosionomi, yamk; suuhygienisti. yamk; terveydenhoitaja, yamk tai toimintaterapeutti, yamk.
Koulutuksen tavoitteet
Vanhustyön (ylempi AMK) tutkinnon tavoitteena on vahvistaa vanhustyön gerontologista ja moniasiantuntijuuteen perustuvaa yhteistoiminta- ja asiantuntijaosaamista sekä johtamis- ja kehittämisosaamista. Opinnot vahvistavat opiskelijan osaamista voimavaraistavassa ja osallistavassa vanhustyössä, monimuotoiseen ja moninaiseen ikääntymiseen perustuvassa asiakasymmärryksessä sekä moninaisten työyhteisöjen, palvelujen ja asiakkuuksien johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija kehittävät työyhteisöissään tulevaisuuden tarpeisiin ja palvelurakenteen muutoksiin vastaavia ikäihmisten elämänlaatua vahvistavia palveluja erilaisissa asuin- ja toimintaympäristöissä. Kehittämistoiminnallaan opiskelijat vahvistavat sekä omaa että työyhteisöjen gerontolgista osaamista.
Valmistuttuaan opiskelija kykenee:
• soveltamaan toiminnassaan gerontologista tietoa ja vanhustyön eettisiä periaatteita sekä ikääntymiseen moninaisuuteen perustuvaa asiakasymmärrystä
• arvioimaan vanhuspalvelujen toimintaa ja niiden tulevaisuuden muutostarpeita ikäihmisten elämänlaadun ja toimijuuden vahvistumisen näkökulmasta
• hyödyntämään moniasiantuntijuutta ja vahvistamaan asiakaslähtöisyyttä vanhuspalvelujen suunnittelussa, toteuttamisessa ja kehittämisessä erilaisissa ikäihmisten asuin- ja toimintaympäristöissä
• vahvistamaan sekä henkilöstö- että asiakastyytyväisyyttä johtaessaan moninaisia työyhteisöjä, palveluja ja asiakkuuksia
• edistämään innovatiivista vanhustyön toimintakulttuuria
• johtamaan ja kehittämään yhteiskunnallisesti kestävää palvelutuotantoa ja asiakkuuksia
• tuottamaan ja soveltamaan tutkimus- ja kehittämistietoa ikäihmisten hyvinvointia ja terveyttä edistävästä näkökulmasta
Opintojen sisältö ja toteutus
Tutkinnon sisältävät opinnot muodostuvat:
• Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen 25 op
• Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen 30 op
• Opinnäytetyö 30 op
• Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Koulutus tapahtuu tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena, jossa lähi- ja/tai etäopetusta on 2-4 päivää kuukaudessa. Osa opinnoista toteutetaan itsenäisinä verkko-opintoina. Opiskelijoiden on mahdollista osallistua opintojen aikana kansainväliseen yhteistyöhön osana omia opintojaan. Koulutus on mahdollista suorittaa työn ohella. Opiskeluaika on noin 1,5 vuotta.
Uramahdollisuudet
Vanhustyön tutkinto-ohjelmasta valmistuvat osaavat toimia vaativissa vanhustyön kehittämis- ja johtamistehtävissä, jotka edellyttävät kykyä ennakoida, arvioida ja kartuttaa vanhustyön tietoa ja monialaista gerontologista osaamista sekä uudistaa käytäntöjä innovatiivisesti ja kansainvälisesti.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelmassa saavutettava osaamisen perustuu lukuvuodelle 2017-2018 laadittuun oeptussuunnitelmaan, jossa määriteltiin yhteisessä työpajassa pääkaupunkiseudun vanhustyön parissa työskentelevien kuntien ja järjestöjen asiantuntijoiden sekä ikäihmisiä edustavien kokemusasiantuntijoiden kanssa. Lisäksi analysoitiin tulevaisuuden vanhustyön ja gerontologisen osaamisen tarpeita, erityisesti pääkaupunkiseudun näkökulmasta, perehtymällä sosiaali- ja terveysministeriön ja kuntien strategioihin sekä meneillään olevaan sote-uudistuksen pääkaupunkiseudun kärkihankkeen tavoitteisiin. Lisäksi analysoitiin RAY:n (1.1.2017 alkaen STEA) Eloisa Ikä -ohjelman tavoitteita tulevaisuuden vanhustyön kehittämisen näkökulmasta. Työpajan ja analyysin tulosten pohjalta muodostettiin tutkinnon kompetenssit, joihin perustuvat opetussuunnitelman ydinosaamisen alueita kuvaavat opintokokonaisuudet ja opintojaksot.
Opetussuunnitelman tekemisen aikana arvioitiin tutkinnon painopisteitä ja profilointia yhdessä moninaista ikääntymistä edustavien järjestöjen hanketoimijoiden kanssa. Tutkinnon progfiilissa korostuu voimavaralähtöiseen, osallistuvaan ja moninaiseen ikääntymiseen perustuva gerontologinen osaaminen ja asiakasymmärrys sekä moniasiantuntijuuteen perustuva yhteistoiminta vanhustyön ja palvelujen kehittämisessä ja johtamisessa, Myös Suomen Geronomiliitto ry on antanut palautetta opetussuunnitelman vastaavuudesta työelämän osaamisen tarpeisiin.
Opetussuunnitelman jatkotyöskentelyssä ja ensimmäisen aloitusryhmän opintojen toteutussuunnittelussa on tarkoitus hyödyntää työelämän asiantuntemusta ja näkemyksiä tulevaisuuden vanhustyön osaamisen tarpeista. Yhteistyötä on jatkettu mm. moninaisuuden näkökulmasta Jade-hankkeen ja Seta ry:n sateenkaariseniorityön kanssa. Opetussuunnitelmasta ja sen toteutuksesta on pyydetty myös palautetta Vanhustyön ja toimintaterapian tutkinto-ohjelmien työelämäneuvottelukunnalta.
Opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt vastaavat kansallisessa (NQF) ja eurooppalaisessa (EQF) ylempien korkeakoulututkintojen viitekehyksissä määriteltyä tasoa 7. Opetussuunnitelma on laadittu osaamisperustaiseksi Metropolian ammattikorkeakoulun strategisten ja Metropolia Master`s kehittämisverkoston yhteisten linjausten mukaisesti. Tässä opetussuunnitelmassa tutkimusmenetelmäopintoja on tarkistettu Metropolian linjausten mukaisesti.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu sellaisenaan S1621S6-opetussuunnitelmasta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S1623S6-1001 |
Gerontologinen osaaminen ja kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
S000CY16 | Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä | 5 | |||||||||||
S000CY17 | Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen | 5 | |||||||||||
S000CY18 | Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut | 5 | |||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | |||||||||||
S000ED61 | Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät | 5 | |||||||||||
S1623S6-1002 |
Vanhuspalvelujen johtaminen ja kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
S000EP82 | Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen | 5 | |||||||||||
S000EQ87 | Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta | 5 | |||||||||||
S000EQ06 | Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä | 5 | |||||||||||
S000CY23 | Vanhustyön strateginen johtaminen | 5 | |||||||||||
S000EQ07 | Palvelujen johtaminen | 5 | |||||||||||
S000EQ08 | Työyhteisön johtaminen | 5 | |||||||||||
S1623S6-1003 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
S000EQ77 | Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu | 5 | |||||||||||
S000EQ78 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | |||||||||||
S000EQ79 | Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen | 15 | |||||||||||
S1623S6-1004 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 60 | 25 | 30 | 30 | 25 | 15 | 15 | 20 | 10 | 15 | 10 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Vanhustyö (YAMK)
Tutkinnon kompetenssit
Kehittämisosaaminen
tarkoittaa kykyä |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Moninainen asiakasymmärrys
tarkoittaa kykyä |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Palvelujen ja asiakkuuksien johtaminen
tarkoittaa, kykyä |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Luokittelemattomat |
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
ARENE 2022:: Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit::YAMK-tutkinto
Korvaa ”Metropolian yhteiset osaamiset::ylempi AMK-koulutus” -jäsentelyn. Heidi Rontu/31.8.2022
Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vanhustyön syventävät tutkimusstrategiat ja menetelmät |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Gerontologinen osaaminen vanhustyön kehittämisessä |
Ikääntymisen toimintaympäristöt ja palvelujen kehittäminen |
Moninainen ikääntyminen ja vanhuspalvelut |
Vanhuspalvelujen tuloksellisuus ja kehittäminen |
Vanhustyön asiantuntijuus ja eettinen toiminta |
Moninaisuuden johtaminen vanhustyössä |
Vanhustyön strateginen johtaminen |
Palvelujen johtaminen |
Työyhteisön johtaminen |
Opinnäytetyön aiheanalyysi ja suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön arviointi ja julkistaminen |
Luokittelemattomat |