Mental health care as support for health promotionLaajuus (5 cr)
Code: S000EM68
Credits
5 op
Objective
Student
• is familiar with the strategies, programmes and current trends related to promoting mental health
• identifies prevention and promotion
• applies evidence-based mental health promotion methods
• identifies ethical issues related to mental health care promotion, and understands the effect of stigma on individuals and communities
• understands the importance of participation and exclusion to individuals and communities
• understands the significance of early interaction and is familiar with the use of early-intervention methods (trauma orientation, intergenerational transmission, Let's Talk about Children method, Early Interaction method)
Content
• mental health promotion strategies, programmes and current trends
• prevention and promotion
• methods of evidence-based mental health promotion methods and applying them
• ethical aspects of mental health care promotion
• effect of stigma on individuals and communities
• importance of participation and exclusion to individuals and communities
• importance of early interaction to individuals and families
• use of early intervention methods in clinical work (trauma orientation, intergenerational transmission, Let's Talk about Children method, Early Interaction method, discussing personal concerns)
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, good (3)
The student demonstrates good competence in the content of the course. He/she is able to actively search for information and to identify its connection to working life. The student is able to analyse and apply the learned content to the context of working life.
Assessment criteria, excellent (5)
The student demonstrates versatile and extensive competence in the content of the course. He/she has an excellent ability to search for relevant information. The student’s solutions demonstrate independence, responsibility, and skills in guiding others. His/her ability to apply the learned content to the context of working life exhibits creativity and versatility.
Assessment criteria, approved/failed
The student demonstrates competence in the basic content of the course, but there are deficiencies in his/her ability to find and interpret information and to apply the learned content to the context of working life.
Further information
Recognition of Prior Learning (RPL):
A study unit or parts of it may be accredited based on previously acquired competence if the student has completed similar studies of higher education and/or the student has work experience to meet the competence requirements.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 24.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Health Care
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree in Development and Leadership of Mental Health Care
Teachers
- Marianne Sipilä
- Camilla Långstedt
Teacher in charge
Camilla Långstedt
Groups
-
S2823S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• tunnistaa prevention ja promootion
• soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
• tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
• ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
• ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Content
• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Location and time
Verkkoluento 1. 7 h (6.2.24 klo 9-16) zoom-linkki toimitetaan toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille
Verkkoluento 2. 7h (21.9. klo 9-16) zoom-linkki toimitetaan toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille
Työpaja 1 (Verkkoluento) 3. 7h (5.3.24. klo 9-16)
Työpaja 2 (Verkkoluento) 4 7h ( 6.3.24 klo 9-16.00)
-
Materials
Julkaistaan myöhemmin.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Ohjattu opiskelu verkossa Learn-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkkoluentoja (ZOOM) sekä yksilötyönä tai pienryhmässä tehtävän kirjallisen oppimistehtävän. Opetus yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa
Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät
International connections
kirjallisuus ja www-sivut
Student workload
1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua
Content scheduling
Lähi- ja etäopetuspäivät: ks. lukujärjestys
• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• erilaisten toimintamallien, varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä
Further information
Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment methods and criteria
Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5. Taällä toteutuksella arviointi perustuu tehtävän arvosanaan.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
- Marianne Sipilä
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Groups
-
S1522S6CKliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma sosiaali- ja terveyspalveluissa, Mielenterveystyön laaja-alainen kliininen osaaminen, hallinnollinen ryhmä
Objective
Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• tunnistaa prevention ja promootion
• soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
• tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
• ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
• ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Content
• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Advanced Clinical Practice in
Teachers
- Marianne Sipilä
- Pihla Markkanen
Teacher in charge
Marianne Sipilä
Groups
-
S1521S6CMaster`s Degree Programme in Clinical Expertise in Health Care and Social Services, Advanced clinical competence in mental health care
Objective
Opiskelija
• tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• tunnistaa prevention ja promootion
• soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
• tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
• ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
• ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)
Content
• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä? (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)
Teaching methods
Aktivoiva luento
Etä- ja lähiopetus
Verkko-opetus
Työpaja
Student workload
5 op (5*27 h= 135 opiskelijan työtä)
Content scheduling
Opetus Kevät 2022
Teoriaopetus 26-27.1.2022 (hybridi),
Lähiopetus
Työpaja 22.-23.2.2022
Opiskeluun sisältyy itsenäistä verkko-opiskelua. Opintojaksoon liittyy oppimistehtävä, joka integroidaan työelämään.
Further information
Oppimistehtävä
Osallistuminen
Lähiopetuspäivänn toteuts Metropoliassa tai Xamkissa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Further information
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.