Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: S000EM68-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 15.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Anu Jokinen
Camilla Långstedt
Vastuuopettaja
Camilla Långstedt
Ryhmät
S2824S6
Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000EM68

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 26 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 03.02.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena S000EM68-3004
Ti 04.02.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena S000EM68-3004
Ma 03.03.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena S000EM68-3004
Ti 04.03.2025 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Mielenterveystyö terveyden edistämisen tukena S000EM68-3004
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
- tunnistaa prevention ja promootion
- soveltaa näyttöön perustuvan mielenterveyden edistämisen menetelmiä
- tunnistaa mielenterveyden edistämiseen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja ymmärtää stigman vaikutuksen yksilöön ja yhteisöön
- ymmärtää osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkityksen yksilölle ja yhteisölle
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja hallitset varhaisen puuttumisen toimintamallien käytön (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli)

Sisältö

Mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
Preventio ja promootio
Näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
Eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
Stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
Osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle
Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
Varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä (traumaorientaatio, ylisukupolvisuus, lapset puheeksi – toimintamalli, vavu-toimintamalli, huolen puheeksiotto)

Aika ja paikka

Verkkoluento 1. 7 h (3.2.2025 klo 9-15.30) zoom-linkki toimitetaan toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille

Verkkoluento 2. 7h (4.2.2025 klo 9-15.30) zoom-linkki toimitetaan toteutukselle hyväksytyille opiskelijoille

Työpaja 1 (Verkkoluento) 3. 7h (3.3.2025. klo 9-15.30)

Työpaja 2 (Verkkoluento) 4 7h (4.3.2025 klo 9-15.30)
-

Oppimateriaalit

Julkaistaan myöhemmin.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Ohjattu opiskelu verkossa Learn-oppimisympäristössä. Opintojakso sisältää verkkoluentoja (ZOOM) sekä yksilötyönä tai pienryhmässä tehtävän kirjallisen oppimistehtävän. Opetus yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) kanssa

Aktivoivat luennot
Etäopiskelu
Harjoitustehtävät

Kansainvälisyys

kirjallisuus ja www-sivut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op lähiopiskelua
4 op etäopiskelua

Sisällön jaksotus

Lähi- ja etäopetuspäivät: ks. lukujärjestys

• mielenterveyden edistämisen strategiat, ohjelmat ja ajankohtaiset suunnat
• preventio ja promootio
• näyttöön perustuvia mielenterveyden edistämisen menetelmiä ja niiden soveltaminen
• eettisiä kysymyksiä mielenterveyden edistämisessä
• stigman vaikutukset yksilöön ja yhteisöön
• osallisuuden ja syrjäytymisen ehkäisemisen merkitys yksilölle ja yhteisölle• varhaisen vuorovaikutuksen merkitys yksilölle ja perheelle
• erilaisten toimintamallien, varhaisen puuttumisen toimintamallien hyödyntäminen kliinisessä työssä

Lisätietoja opiskelijoille

Avoimen Ylemmän AMK :n opiskelijalta vaaditaan samoja opiskeluvalmiuksia kuin ylemmän AMK tutkinto-opiskelijoilta (sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittanut, joilla on vähintään kolmen vuoden työkokemus asianomaiselta alalta). Opiskelija itse vastaa siitä, että hänellä on vaadittavat opiskeluvalmiudet.
Opinnoissamme käytetään sähköisiä opiskeluvälineitä, oppimisen edistämiseksi artikkelien lukemista, tiedon etsintää ja työelämälähtöistä oppimistehtäviä.

Opintojakson tehtävässä voi käyttää tekoälyä, mutta opiskelijan tulee ilmoittaa sen käyttö selkeästi.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön. Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jakson harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty tai 1-5. Taällä toteutuksella arviointi perustuu tehtävän arvosanaan.

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun