Kliininen laboratoriotiedeLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EV40
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- englanti
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
31.10.2024 - 28.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Bioanalytiikka1 Virtuaali
- Riitta Lumme
Vastuuopettaja
Riitta Lumme
Ryhmät
-
S2524S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
-
S2524S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Aika ja paikka
The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2024) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Riitta Lumme
Vastuuopettaja
Riitta Lumme
Ryhmät
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Aika ja paikka
The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2024) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.07.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Ryhmät
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Esitietovaatimukset
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille