Clinical Laboratory ScienceLaajuus (5 cr)
Code: S000EV40
Credits
5 op
Teaching language
- English
Objective
The purpose of the course is that the student is able to apply features of clinical laboratory science to one’s own clinical decision making.
The student
- applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
- is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
- is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
- is able to compare how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.
- critically review and appraise the clinical laboratory science literature.
Content
Contents
- Science paradigm and its components
- Paradigm – methodological approaches
- The continuum between paradigm and research methods
- Clinical laboratory science – development, paradigm, knowledge of interests, scope and international perspective
- Evidence-based laboratory practice in the clinical laboratory work
Prerequisites
Bachelor degree 210 ECTS in biomedical laboratory science
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student
understands the meaning of scientific paradigm for her/his own argumentation.
understands the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
understands how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.
Assessment criteria, good (3)
The student
applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
is able to compare how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.
Assessment criteria, excellent (5)
The student
applies all the dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based laboratory practice to her/his clinical decision making.
is able to analyse how clinical laboratory science and allied scientific fields inspect phenomena.
Further information
Mandatory with students with biomedical laboratory scientist background
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
31.10.2024 - 28.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Bioanalytiikka1 Virtuaali
- Riitta Lumme
Teacher in charge
Riitta Lumme
Groups
-
S2524S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
-
S2524S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Content
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Location and time
The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2024) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme
Materials
Ajankohtaiset artikkelit ja julkaisut
Teaching methods
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %
Further information
-
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment methods and criteria
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Prerequisites
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Further information
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
01.09.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Riitta Lumme
Teacher in charge
Riitta Lumme
Groups
-
S2522S6AMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Biomedical Laboratory Services
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Content
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Location and time
The course will be taught online (http://moodle.metropolia.fi, key: clinical laboratory science 2024) and by using zoom https://metropolia.zoom.us/my/lumme
Teaching methods
Verkko-opiskelu ja itsenäinen työskentely
Tehtävät
Student workload
3 op oppimistehtävät
2 op kirjallisuus
Itsenäinen työskentely 90 %
Tutorointi ja seminaari 10 %
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment methods and criteria
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Hyvä 4-3
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Kiitettävä 5
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Prerequisites
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Further information
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille
Enrollment
02.07.2022 - 31.07.2022
Timing
01.08.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Teaching languages
- English
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Groups
-
S2522S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinistä laboratoriotiedettä omaa kliiniseen päätöksentekoon.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavaa viitekehystä (paradigma) omien näkemystensä perustelemiseen.
- osaa analysoida tieteellistä toimintaa ja menetelmiä tutkimuksen viitekehyksestä (paradigma) lähtien.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoon.
- osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
- osaa arvioida kriittisesti kliinisen laboratoriotieteen julkaisuja.
Content
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavien ajatuskulkujen yhteys metodologioihin ja metodeihin
- Kliininen laboratoriotiede - historia, paradigma, tiedonintressit ja ala kansainvälisesti
- Näyttöön perustuva toiminta kliinisessä laboratoriotyössä
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan toiminnan vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen laboratoriotieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Prerequisites
Bioanalyytikon ammattikorkeakoulututkinto 210 OP
Further information
Pakollinen opintojakso bioanalyytikoille