Clinical Radiography ScienceLaajuus (5 cr)
Code: S000EV41
Credits
5 op
Objective
The purpose of the course is that the student is able to apply features of clinical radiography science to one’s own clinical decision making.
The student
- applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
- is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
- is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
- is able to compare how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.
Content
Contents
- Science paradigm and its components
- Paradigm – methodological approaches
- The continuum between paradigm and research methods
- Clinical radiography science – development, paradigm, knowledge of interests
- Evidence-based radiography as a concept
Prerequisites
Radiographer bachelor level studies 210 ECTS
Assessment criteria, satisfactory (1)
The student
understands the meaning of scientific paradigm for her/his own argumentation.
understands the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
understands how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.
Assessment criteria, good (3)
The student
applies dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
is able to compare how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.
Assessment criteria, excellent (5)
The student
applies all the dimensions of scientific paradigm in her/his own argumentation.
is able to analyse the continuum from paradigmatic approach to the use of scientific methods.
is able to apply the steps of evidence based radiography to her/his clinical decision making.
is able to analyse how clinical radiography science and allied scientific fields inspect phenomena.
Further information
Mandatory study unit for students with radiography background
Enrollment
06.05.2024 - 19.09.2024
Timing
23.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 15
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Eija Metsälä
- Sanna Törnroos
Teacher in charge
Eija Metsälä
Groups
-
S2524S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2524S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Content
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Location and time
Syyslukausi 2024
Materials
Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Törnroos, et al. 2024. Perspective of Radiography Science – A Document Analysis of Dissertations. Journal Of Medical Radiation Sciences (2024). https://doi.org/10.1002/jmrs.761
Teaching methods
Kirjallinen tehtävä
Reflektiivinen keskustelu
Itsenäinen työskentely
Laaja kirjallinen tehtävä
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa
Content scheduling
-
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment methods and criteria
Kirjallinen tehtävä, palautus 18.11 klo 8 mennessä
Reflektiivinen keskustelu, 19.11 klo 16-17
Laaja kirjallinen tehtävä, palautus viimeistään 13.12 klo 16
Prerequisites
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Further information
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille
Enrollment
02.05.2022 - 30.09.2022
Timing
06.09.2022 - 11.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- English
Seats
0 - 25
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Teachers
- Eija Metsälä
- Sanna Törnroos
Teacher in charge
Eija Metsälä
Groups
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Content
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Location and time
Syyslukausi 2022
Materials
Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Teaching methods
Luennot
Reflektiiviset kysymykset Moodlessa
Itsenäinen työskentely
Employer connections
-
Exam schedules
-
International connections
-
Completion alternatives
-
Student workload
5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa
Content scheduling
-
Further information
Seminaari 11.10 klo 10.30-11.45 ja 12.15-14
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Assessment methods and criteria
Reflektiiviset kysymykset
Essee ja esitys seminaarissa
Osallistuminen
Prerequisites
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Further information
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille