Kliininen radiografiatiedeLaajuus (5 op)
Tunnus: S000EV41
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.09.2024
Ajoitus
23.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 15
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Eija Metsälä
- Sanna Törnroos
Vastuuopettaja
Eija Metsälä
Ryhmät
-
S2524S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
-
S2524S6Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics, ylempi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Aika ja paikka
Syyslukausi 2024
Oppimateriaalit
Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Törnroos, et al. 2024. Perspective of Radiography Science – A Document Analysis of Dissertations. Journal Of Medical Radiation Sciences (2024). https://doi.org/10.1002/jmrs.761
Opetusmenetelmät
Kirjallinen tehtävä
Reflektiivinen keskustelu
Itsenäinen työskentely
Laaja kirjallinen tehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
-
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen tehtävä, palautus 18.11 klo 8 mennessä
Reflektiivinen keskustelu, 19.11 klo 16-17
Laaja kirjallinen tehtävä, palautus viimeistään 13.12 klo 16
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
06.09.2022 - 11.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Master's Degree Programme in Health Care Diagnostics
Opettaja
- Eija Metsälä
- Sanna Törnroos
Vastuuopettaja
Eija Metsälä
Ryhmät
-
S2522S6BMaster's Degree Programme in Health Care Diagnostics - Clinical Radiography Services
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa soveltaa kliinisen radiografiatieteen näkökulmia omaan kliinisen päätöksentekoonsa.
Opiskelija
- osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
- osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
- osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
- osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Sisältö
Opintojakson sisältö
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulut (paradigman käsite)
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodologioihin
- Tieteellistä toimintaa ohjaavat ajatuskulkujen yhteys metodeihin
- Kliininen radiografiatiede - historia, paradigma ja tiedonintressit
- Näyttöön perustuva radiografia
Aika ja paikka
Syyslukausi 2022
Oppimateriaalit
Ramlaul, A. (edit) 2020. Medical Imaging and Radiotherapy Research: Skills and Strategies. Springer
Metsälä & Fridell 2018. 2018. Insights into the methodology of radiography science. Radiography 24(4):e105–e108.
Törnroos et al. 2022. Identification of research priorities of radiography science – A modified Delphi study in Europe. Nursing & Health Sciences. article in press. DOI:10.1111/nhs.12938
Törnroos et al. 2021. Phenomena of radiography science - A scoping review, Radiography (2021), vol 27 (4): 1231-1240. https:// doi.org/10.1016/j.radi.2021.07.005
Opetusmenetelmät
Luennot
Reflektiiviset kysymykset Moodlessa
Itsenäinen työskentely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 tuntia opiskelijan työaikaa
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaari 11.10 klo 10.30-11.45 ja 12.15-14
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija
ymmärtää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkujen merkityksen (paradigma) omien näkemystensä perustelemisessa.
ymmärtää jatkumon tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
ymmärtää kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija
osaa käyttää tieteellistä toimintaa ohjaavia ajatuskulkuja (paradigma) perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa verrata kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
osaa käyttää oman tieteenalansa paradigman kaikkia osatekijöitä perustelemaan omia näkemyksiään.
osaa analysoida jatkumoa tieteellistä toimintaa ohjaavista ajatuskuluista tieteellisiin menetelmiin.
osaa soveltaa näyttöön perustuvan radiografian vaiheita omaan kliiniseen päätöksentekoonsa.
osaa analysoida kliinisen radiografiatieteen ja lähitieteiden lähestymistapoja ilmiöihin.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Reflektiiviset kysymykset
Essee ja esitys seminaarissa
Osallistuminen
Esitietovaatimukset
Röntgenhoitajan opinnot 210 OP
Lisätiedot
Pakollinen opintojakso röntgenhoitajille