Master's Degree Programme in Creativity and Arts in Social and Health Fields (ylempi AMK) (englanniksi): Creativity and Arts in Social and Health Fields
Opetussuunitelman tunnus: S2322S6
- Tutkintonimike
- Apuvälineteknikko (ylempi AMK)
- Bioanalyytikko (ylempi AMK)
- Fysioterapeutti (ylempi AMK)
- Geronomi (ylempi AMK)
- Jalkaterapeutti (ylempi AMK)
- Kätilö (ylempi AMK)
- Optometristi (ylempi AMK)
- Osteopaatti (ylempi AMK)
- Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
- Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
- Sosionomi (ylempi AMK)
- Suuhygienisti (ylempi AMK)
- Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
- Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
- Ensihoitaja (ylempi AMK)
- Laajuus
- 90 op
- Kesto
- 1.5 vuotta (90 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2022
- Opetuskieli
- englanti
Kuvaus
Tutkinnosta valmistuu kulttuurihyvinvointialaan erikoistuneita ammattilaisia, jotka kykenevät hyödyntämään luovuuden mahdollisuuksia ihmisten elämän ja hyvinvoinnin tukena, edistämään kulttuurioikeuksien toteutumista, arvioimaan toiminnan vaikuttavuutta sekä uudistamaan ammatillisia käytänteitä, rakenteita ja ajattelua. Luovuus ja mahdollisuudet sen erilaiseen ilmentämiseen sekä kulttuuritoiminta ja taidekokemukset kuuluvat kaikille ihmisille osana hyvää ja merkityksellistä elämää.
CRASH - Luovuus ja taide sosiaali- ja terveysaloilla -YAMK-tutkinto antaa vahvan osaamisen toimia kulttuurihyvinvointialan kehittäjänä, uudistajana, asiantuntijana ja johtajana erilaisissa toimintaympäristöissä sekä kulttuuri- ja taidealan ja toisaalta sosiaali- ja terveysalan asiantuntijatehtävissä kansallisesti ja kansainvälisesti. Työelämässä he voivat toimia rohkeina moniammatillisten käytänteiden uudistajina terveyteen, hyvinvointiin, luovuuteen ja osallisuuteen liittyvissä ratkaisuissa
Koulutus toteutetaan monimuoto-opetuksena. Opiskelu tapahtuu ryhmässä, jossa on kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia. Erityispiirteenä CRASH-YAMK tutkinnossa on jo koulutukseen hakuvaiheessa käynnistettävä moniammatillinen yhteistyö, joka kulkee läpi opintojen. Opinnoissa hyödynnetään opiskelijoiden työyhteisöjä sekä luodaan uusia kontakteja esimerkiksi Metropolian tutkimus- kehittämis- ja innovaatiohankkeiden ja muiden yhteistyötahojen verkostoissa. Oppimista tuetaan asiantuntijaluentojen, työpajojen, projekti- ja vertaisryhmätyöskentelyn sekä ohjauksen avulla.
CRASH- opinnoissa yhdistetään uusinta tutkimusta työelämän käytännönläheiseen kehittämiseen. Koulutuksen toteutuksessa yhteistyötä tehdään kansainvälisten kumppaneiden kanssa, mikä luo innostavia näkymiä alan kansainväliselle kehittämiselle. Myös Taideyliopisto on mukana CRASH- yhteistyössä: osa opintojaksoista on yhteisiä Metropolian YAMK-opiskelijoille ja Taideyliopiston maisteriopiskelijoille.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelman suunnittelussa ja opetussuunnitelman rakentamisessa on hyödynnetty 1) kokemus-, asiantuntija- ja työelämätietoa, 2) tutkimustietoa sekä 3) kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä.
Työelämätietoa kerättiin keväällä 2020 työelämäasiantuntijoille, sidosryhmille ja koulutusorganisaatioille suunnatuissa työpajoissa sekä haastatteluin. Koulutuksen yhteiskehittelyprosessi sisälsi monimuotoista dialogia, joka mahdollisti yhdessä rakentuvaa ymmärrystä koulutuksen tehtävästä ja sen tuottamasta osaamisesta. Työelämätarvetta tarkasteltiin myös erilaisten selvitysten kautta. Tutkinnon rakennetta, sille valittujen painopisteiden, käsitteiden ja osaamistavoitteiden määrittämistä sekä työelämätarpeen hahmottamista ohjasi lisäksi sen taustaksi koottu laaja tutkimustieto.
Tutkinnon kehittämisessä tehtiin yhteistyötä myös kansainvälisten kumppanien kanssa. Suomessa yhteistyötä tehtiin erityisesti Taideyliopiston kanssa. Tutkinnon kehittämisvaiheessa sekä Metropolian TKI-toiminnassa syntyneitä kumppanuuksia ja verkostoja hyödynnetään CRASH-tutkinnon työelämäprojekteissa ja kehittämisessä edelleen.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on kopioitu hyväksytystä opetussuunnitelmasta S2321S6.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• Osaa tunnistaa, miten hyvinvointia, terveyttä ja osallisuutta voidaan edistää luovuuden ja taiteiden avulla yhteiskunnassa.
• Kykenee hyödyntämään luovuutta ja taidetta hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden vahvistamiseksi erilaisissa yhteyksissä.
• Osaa hyödyntää tutkittua teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa työssään ja ammatillisessa kehittymisessään.
• Kykenee uudistamaan ammatillisia käytäntöjä ja organisaatiorakenteita löytääkseen ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin luovuuden ja taiteen kautta.
• Osaa toteuttaa ja johtaa yhteiskehittämisen prosesseja moniammatillisessa ryhmässä.
• Kykenee viestimään ja toimimaan vakuuttavasti kansainvälisessä, moniammatillisessa yhteistyössä
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
S2322S6-1001 |
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
K000EM92 | Luovuus, terveys ja hyvinvointi | 10 | |||||||||||
K000EM94 | Moniammatillinen dialogi ammatillisen tiedon uudelleen muotoilijana | 5 | |||||||||||
S000EM95 | Luovan toiminnan työtavat 1 | 5 | |||||||||||
S000EM96 | Luovan toiminnan työtavat 2 | 5 | |||||||||||
S000EM97 | Luovuus ja taidetoiminta sosiaali- ja terveysalan rakenteissa ja prosesseissa | 5 | |||||||||||
S2322S6-1002 |
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit
(Valitaan kaikki ) |
40 | |||||||||||
K000EM98 | Moniammatillinen yhteiskehittelyprojekti | 5 | |||||||||||
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 | |||||||||||
K000EN00 | Opinnäytetyö | 30 | |||||||||||
S2322S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20) |
20 | |||||||||||
Yhteensä | 90 | 55 | 15 | 35 | 20 | 15 | 17.5 | 17.5 | 10 | 10 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
RAKENNE Ylempi AMK-koulutus (A18.12.2014/1129)
Asetuksen 18.12.2014/1129 mukainen rakenne. 2 § Opintojen rakenne Ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin kuuluu: 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyö |
Syventävät ammattiopinnot |
Luovuus, terveys ja hyvinvointi |
Moniammatillinen dialogi ammatillisen tiedon uudelleen muotoilijana |
Luovan toiminnan työtavat 1 |
Luovan toiminnan työtavat 2 |
Luovuus ja taidetoiminta sosiaali- ja terveysalan rakenteissa ja prosesseissa |
Moniammatillinen yhteiskehittelyprojekti |
Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
S2322S6-1001 |
Luovuus, kulttuuri, taide ja hyvinvointi - syventävät opinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 |
K000EM92 | Luovuus, terveys ja hyvinvointi | 10 |
K000EM94 | Moniammatillinen dialogi ammatillisen tiedon uudelleen muotoilijana | 5 |
S000EM95 | Luovan toiminnan työtavat 1 | 5 |
S000EM96 | Luovan toiminnan työtavat 2 | 5 |
S000EM97 | Luovuus ja taidetoiminta sosiaali- ja terveysalan rakenteissa ja prosesseissa | 5 |
S2322S6-1002 |
Kulttuurihyvinvoinnin kehittämisprosessit
(Valitaan kaikki ) |
40 |
K000EM98 | Moniammatillinen yhteiskehittelyprojekti | 5 |
XX00EJ16 | Tutkimusmenetelmät ja -valmiudet | 5 |
K000EN00 | Opinnäytetyö | 30 |
S2322S6-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 20 ) |
20 |