Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdatLaajuus (10 op)
Tunnus: S000EF53
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa
Sisältö
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
30.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Arja Liinamo
- Jaana Seitovirta
- Pirjo Vesa
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
-
S1924S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa
Sisältö
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Aika ja paikka
Periodi 1 viikot 36-47. Luentojen aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Etäopetus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
•Patja, K., Absetz, P., & Rautava, P. (2022). Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim,
•Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32–52
•Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. 2013. Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. 2022. Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.12.002
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, seminaariesitykset
Moodle työtila https://moodle.metropolia.fi/my/.
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelut ja reflektio
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä - tentin korvaa osallistuminen ja arvioitavat oppimistehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 10 op.
10 op = 27h x 10 = 270h
Luennoilla ja seminaareissa läsnäolovelvoite
Lisätietoja opiskelijoille
Paikan vahvistaminen:
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Opintojaksolla tekoälyn käyttö on sallittua Ilmoitamalla kielimallin käytöstä ja erottelemalla oma osuus ja tekoälyn tuottama teksti viittauksella.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintosuoritus arvioidaan kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty. Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö; 33 § Opintosuorituksen arviointi).
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
31.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Arja Liinamo
- Jaana Seitovirta
- Pirjo Vesa
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
-
S1923S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa
Sisältö
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Aika ja paikka
Periodi 1 viikot 35-47. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Lähi/etäopetus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
•Patja, K., Absetz, P., & Rautava, P. (2022). Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim,
•Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32–52
•Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. 2013. Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. 2022. Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.12.002
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, seminaari esitykset
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä- tentin korvaa osallistuminen ja oppimistehtävät
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso 10 op.
10 op = 27h x 10 = 270h
Luennoilla ja seminaareissa läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
1. Orientoiva tehtävä 1op.
2. Salutogeneesi tehtävä 2op.
3.Tiedonhaku ja katsaustehtävä, 4op
4 Kansalliset seminaarit tehtävä 1 op
5. Osallistuminen luennoille 2op.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintosuoritus arvioidaan kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty. Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö; 33 § Opintosuorituksen arviointi).
1. Ennakkotehtävä 1op. hyv/hyl
2. Salutogeneesitehtävä 2op. hyv/hyl
3. Tiedonhaku ja katsaus ryhmätehtävä, 4op, arviointi 0-5
4 Kansalliset seminaarit 1 op hyv/hyl
5. Osallistuminen luennoille 2op.hyv/hyl
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.
Ilmoittautumisaika
01.09.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettaja
- Arja Liinamo
- Marianne Pitkäjärvi
- Asta Lassila
- Jaana Seitovirta
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
-
S1922S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Tavoitteet
Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa
Sisältö
- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen
Aika ja paikka
Periodi 1 viikot 35-41. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Etäopetus
Oppimateriaalit
Kirjallisuus:
Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32-52.
Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. 2013. Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. 2022. Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta
Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit.
Opetusmenetelmät
Luennot, tehtävät, seminaari esitykset
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä- tentin korvaa seuraavat suoritukset ja oppimistehtävät:
1. Ennakkotehtävä 1op.
2. Salutogeneesitehtävä 2op.
3. Kirjallisuuskatsaustehtävä, arviointi 0-5, 4op
4 Kansalliset seminaarit 1 op
5. Osallistuminen luennoille 2op.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso:
- ennakkotehtävä: 1 op
- 2 kansallista tilaisuutta opiskelijan valinnan mukaan 1 op
- Salutogeneesi, positiivinen terveys, eettiset kysymykset, 2op
- Kirjallisuuskatsaus 4 op
- Kontaktipäivät 2 op
Verkossa toteutettavissa ohjaustapaamisissa ja seminaareissa läsnäolovelvoite
Sisällön jaksotus
Viikot 35-41:
1-2.9.2022
14, 15 ja 16.9.2022
13-14.10.2022
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä hyv/hyl
Oppimistehtävät hyv/hyl
Osallistuminen kansallisiin tapahtumiin x 2
Kirjallisuuskatsaus, opintojakson numeerinen arviointi 0-5
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Verkkototeutuksen itsenäisen osaamisen varmistamiseksi opettaja voi harkintansa mukaan edellyttää osaamisen osoittamista valvotuissa olosuhteissa tai suullisella tentillä.
Opettaja tiedottaa osaamisen näyttötavasta viimeistään opintojakson alkaessa.
Lisätiedot
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.