Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF53-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

8 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)

Opettaja

  • Arja Liinamo
  • Jaana Seitovirta
  • Pirjo Vesa

Vastuuopettaja

Jaana Seitovirta

Ryhmät

  • S1923S6
    Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa

Sisältö

- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen

Aika ja paikka

Periodi 1 viikot 35-47. Aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Lähi/etäopetus

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
•Patja, K., Absetz, P., & Rautava, P. (2022). Terveyden edistäminen. Kustannus Oy Duodecim,
•Pietilä A-M. 2010. Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32–52
•Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. 2013. Health promotion theory. 2nd ed. Maidenhead: Open University Press, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C., Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. 2022. Handbook of Salutogenesis. Springer International Publishing, e-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
•Suárez Álvarez, Ó et al. 2020. Salutogenic interventions and health effects: a scoping review of the literature. Gac Sanit. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.12.002

Opetusmenetelmät

Luennot, tehtävät, seminaari esitykset
Moodletyöskentely
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely
Ryhmäkeskustelu ja reflektio

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä- tentin korvaa osallistuminen ja oppimistehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 10 op.
10 op = 27h x 10 = 270h

Luennoilla ja seminaareissa läsnäolovelvoite

Sisällön jaksotus

1. Orientoiva tehtävä 1op.
2. Salutogeneesi tehtävä 2op.
3.Tiedonhaku ja katsaustehtävä, 4op
4 Kansalliset seminaarit tehtävä 1 op
5. Osallistuminen luennoille 2op.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.


Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritus arvioidaan kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty. Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö; 33 § Opintosuorituksen arviointi).

1. Ennakkotehtävä 1op. hyv/hyl
2. Salutogeneesitehtävä 2op. hyv/hyl
3. Tiedonhaku ja katsaus ryhmätehtävä, 4op, arviointi 0-5
4 Kansalliset seminaarit 1 op hyv/hyl
5. Osallistuminen luennoille 2op.hyv/hyl

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.