Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat (10 op)

Toteutuksen tunnus: S000EF53-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 30.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.08.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Terveys
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Arja Liinamo
Jaana Seitovirta
Pirjo Vesa
Vastuuopettaja
Jaana Seitovirta
Ryhmät
S1924S6
Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
Opintojakso
S000EF53

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000EF53-3005
Ti 10.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000EF53-3005
Ma 30.09.2024 klo 09:00 - 16:00
(7 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000EF53-3005
To 24.10.2024 klo 13:00 - 16:00
(3 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000EF53-3005
Ti 19.11.2024 klo 12:00 - 16:00
(4 t 0 min)
Terveyden edistämisen tietoperusta ja lähtökohdat S000EF53-3005
Zoom
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- hallitsee terveyden edistämisen keskeiset käsitteet ja niiden väliset suhteet ja osaa soveltaa niitä asiantuntijaroolissaan
- hallitsee terveyden edistämisen eettisen perustan
- ymmärtää terveyskäsitteen moniulotteisuuden
- osaa soveltaa positiivista, voimavaralähtöistä käsitystä terveydestä
- tunnistaa laaja-alaisesti terveyden determinantteja ja niiden merkityksen terveyden edistämisessä
- ymmärtää terveyserojen ilmenemistä ja niiden vähentämisen mahdollisuuksia
- tuntee käytettävissä olevat terveyden ja hyvinvoinnin indikaattorit ja osaa hyödyntää niitä terveyden edistämisen tarpeiden tunnistamisessa ja toiminnan kohdentamisessa

Sisältö

- terveyden ja terveyden edistämisen käsitteet
- terveyden edistämisen eettiset periaatteet
- terveyskäsitykset
- salutogeneesi ja sen soveltaminen terveyden edistämisen lähestymistapana
- terveyden determinantit eli taustatekijät sekä väestöryhmien väliset terveyserot
- terveyden edistämisen indikaattorit ja tarpeiden tunnistaminen

Aika ja paikka

Viikot 37-47. Tarkempi aikataulu Moodle työtilassa. Etäopetus

Oppimateriaalit

Kirjallisuus:
• Haugan G, Eriksson M., Editors. (2021). Health Promotion in Health Care – Vital
Theories and Research. Open Access. Springler. E-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
• Cragg, L., Davies, M. & Macdowall, W. (2013). Health promotion theory. 2nd ed.
Maidenhead: Open University Press, s.3-61. E-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
• Mittelmark, M. B., Bauer, G. F., Eriksson, M., Lindström, B., Meier Magistretti, C.,
Pelikan, J. M., . . . Vaandrager, L. (2022). Handbook of Salutogenesis. Springer
International Publishing. E-kirja löytyy Metropolian kirjastosta.
• Patja, K., Absetz, P., & Rautava, P. (2022). Terveyden edistäminen. Kustannus Oy
Duodecim, s.32–52.
• Pietilä A-M. (2010). Terveyden edistäminen, teorioista toimintaan. WSOYpro, s.32–
52
• Suárez Álvarez, Ó et al. (2020). Salutogenic interventions and health effects: a scoping
review of the literature. Gac Sanit. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2019.12.002

Opetusmenetelmät

Moodle työtila https://moodle.metropolia.fi/my/.
Luennot, tehtävät, seminaariesitykset
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä - tentin korvaa osallistuminen ja arvioitavat oppimistehtävät

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus suorittaa hylätyt suoritukset sopimalla opintojakson vastuuopettajan kanssa tai osallistumalla sovitusti seuraavalle totetukselle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 10 op.
10 op = 27h x 10 = 270h
Luennoilla ja seminaareissa läsnäolovelvoite

Lisätietoja opiskelijoille

Paikan vahvistaminen:
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. Ilmoittautumisajat määritellään oppimistoiminnan vuosikellossa. (Tutkintosääntö 32 §)

Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Eettinen toiminta:
Palauttamalla verkkotentin tai verkkototeutuksen tehtävät opiskelija vakuuttaa osaamisen osoittamisensa perustuvan itsenäiseen tekemiseen ja eettiseen toimintaan. Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta. Ammattikorkeakoululaki 932/2014, 38 §. Opintojaksolla tekoälyn avulla voi ideoida ja tehdä luonnoksia, mutta sitä ei ole sallittua käyttää korvaamaan itse tehtyä ajatus- ja vastausten kirjoitustyötä.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa opintojakson perussisällön,
mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää oppimaansa
työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa hyvin opintojakson sisällön.
Hän hankkii aktiivisesti tietoa ja tulkitsee sen keskeisiä yhteyksiä työelämään. Hänellä on
kyky analysoida oppimaansa ja soveltaa opittua työelämän kontekstiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa osaamisen arviointikohteissa hallitsevansa monipuolisesti ja laajasti
opintojakson sisällön. Hänellä on erinomainen tarkoitusta vastaava tiedonhankinnan
osaaminen. Hän osoittaa tekemissään ratkaisuissa itsenäisyyttä, vastuullisuutta ja kykyä
ohjata muita. Hänen kykynsä soveltaa oppimaansa työelämän kontekstiin osoittaa
luovuutta ja laaja-alaisuutta.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Läpäisytaso: Opiskelija osoittaa (osaamisen arviointikohteissa) hallitsevansa opintojakson
perussisällön, mutta itsenäisessä tiedon hankinnassa, tulkinnassa ja kyvyssä yhdistää
oppimaansa työelämän kontekstiin on puutteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintosuoritus arvioidaan kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), erittäin tyydyttävä (2), tyydyttävä (1), hylätty (0) tai perustellusta syystä jaolla hylätty/hyväksytty. Hyväksytty-tason arviointikriteerit ovat samat kuin tyydyttävä (1) arviointikriteerit, mikä tarkoittaa, että ydinosaaminen on saavutettu (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n tutkintosääntö; 33 § Opintosuorituksen arviointi).

Lisätiedot

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT)
Opintojakson tai sen osan voi hyväksilukea aiemmin suoritetulla ylemmän korkeakoulututkinnon tasoisella opinnolla, jonka sisällöt vastaavat tämän opintojakson sisältöjä ja/tai työkokemuksella tehtävistä, joista on saanut sisältöä vastaavan vahvan osaamisen.

Siirry alkuun