Digital Data in Communication, Media and Journalism: Digital Data in Communication, Media and Journalism
Code: KU2A21K
Descriptions
Koulutus toteuttaa valtioneuvoston asetuksessa 2014/1129 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita. Koulutus antaa valmiudet arvioida ja kehittää erikoisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin.
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet datalähtöisen tiedon hyödyntämiseen mediatuotteiden ja palvelujen toteuttamiseksi yhteistyössä moniammatillisessa tiimissä.
Objective
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija
- ymmärtää laajojen digitaalisten data-aineistojen merkityksen mediassa ja journalismissa
- ymmärtää algoritmisen ajattelun periaatteet, koneoppimisen ja datalukutaidon perusteet
- ymmärtää hybridin mediaympäristön perusteet: ansaintalogiikka, sisältömarkkinointi ja asiakkuus, sosiaalisen median ja ammattimaisen median yhteys
- ymmärtää laajojen digitaalisten data-aineistojen ja informaatiovirtojen lähteet, analytiikan perusteet ja datan visualisoinnin
- tuntee datan keskeisiä perustyökaluja, kuten taulukkolaskentaohjelmia, tietokantaohjelmia ja visualisointityökaluja sekä tuntee faktantarkastuksen menetelmiä
- tuntee datan käyttöön liittyvät etiikan perusteet
- tunnistaa datajournalismin yhteydet aikaisempiin journalismin traditioihin, kuten tietokoneavusteiseen ja tutkivaan journalismiin
- osaa hyödyntää uutta teknologiaa ja data-aineistoja omalla erikoisalallaan
- osaa käyttää dataa osana uutta digitaalista journalistista kerrontaa, palvelumuotoilua tai tuotteen ja palvelun kehittämistä
- osaa etsiä ja tehdä tietopyyntöjä uusista digitaalisista dataaineistoista
- osaa analysoida, kehittää ja arvioida dataan perustuvaa materiaalia
- osaa innovoida uusia mediatuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti
- osaa jakaa omaa osaamistaan muille työyhteisössä
- tunnistaa ja osaa ennakoida työelämän tarpeet
- osaa toimia yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
Code | Name | Credits (cr) | 2020-2021 | 2021-2022 | 2022-2023 | Spring 2021 | Autumn 2021 | Spring 2022 | Autumn 2022 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KU2A21K-1001 |
Basic Studies and Project Work
(Choose all ) |
20 | |||||||||||||||
KD00DN40 | Project work in Companies | 10 | |||||||||||||||
KD00EN69 | Facilitative Leadership | 5 | |||||||||||||||
KD00EN70 | Anticipating the Future | 5 | |||||||||||||||
KU2A21K-1002 |
Data-driven Media Studies
(Choose all ) |
20 | |||||||||||||||
KD00EN65 | XR and Immersive Media | 5 | |||||||||||||||
KD00EN66 | Data Collection and Analysis | 5 | |||||||||||||||
KD00EN67 | Data Visualization | 5 | |||||||||||||||
KD00EN68 | Service Design in Media | 5 | |||||||||||||||
Total | 40 | 10 | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.
Code | Name | Credits (cr) |
---|---|---|
KU2A21K-1001 |
Basic Studies and Project Work
(Choose all) |
20 |
KD00DN40 | Project work in Companies | 10 |
KD00EN69 | Facilitative Leadership | 5 |
KD00EN70 | Anticipating the Future | 5 |
KU2A21K-1002 |
Data-driven Media Studies
(Choose all) |
20 |
KD00EN65 | XR and Immersive Media | 5 |
KD00EN66 | Data Collection and Analysis | 5 |
KD00EN67 | Data Visualization | 5 |
KD00EN68 | Service Design in Media | 5 |