Skip to main content

Digital Data in Communication, Media and Journalism: Digital Data in Communication, Media and Journalism

Code: KU2A21K

Duration:
2 years (40 cr)

Start semester:
Spring 2021

Descriptions

Koulutus toteuttaa valtioneuvoston asetuksessa 2014/1129 määriteltyjä erikoistumiskoulutuksen yleisiä tavoitteita. Koulutus antaa valmiudet arvioida ja kehittää erikoisalansa ammatillisia käytäntöjä perustuen tutkimukseen tai taiteellisen toiminnan menetelmiin.
Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet datalähtöisen tiedon hyödyntämiseen mediatuotteiden ja palvelujen toteuttamiseksi yhteistyössä moniammatillisessa tiimissä.

Objective

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija

- ymmärtää laajojen digitaalisten data-aineistojen merkityksen mediassa ja journalismissa
- ymmärtää algoritmisen ajattelun periaatteet, koneoppimisen ja datalukutaidon perusteet
- ymmärtää hybridin mediaympäristön perusteet: ansaintalogiikka, sisältömarkkinointi ja asiakkuus, sosiaalisen median ja ammattimaisen median yhteys
- ymmärtää laajojen digitaalisten data-aineistojen ja informaatiovirtojen lähteet, analytiikan perusteet ja datan visualisoinnin
- tuntee datan keskeisiä perustyökaluja, kuten taulukkolaskentaohjelmia, tietokantaohjelmia ja visualisointityökaluja sekä tuntee faktantarkastuksen menetelmiä
- tuntee datan käyttöön liittyvät etiikan perusteet
- tunnistaa datajournalismin yhteydet aikaisempiin journalismin traditioihin, kuten tietokoneavusteiseen ja tutkivaan journalismiin
- osaa hyödyntää uutta teknologiaa ja data-aineistoja omalla erikoisalallaan
- osaa käyttää dataa osana uutta digitaalista journalistista kerrontaa, palvelumuotoilua tai tuotteen ja palvelun kehittämistä
- osaa etsiä ja tehdä tietopyyntöjä uusista digitaalisista dataaineistoista
- osaa analysoida, kehittää ja arvioida dataan perustuvaa materiaalia
- osaa innovoida uusia mediatuotteita ja palveluja asiakaslähtöisesti
- osaa jakaa omaa osaamistaan muille työyhteisössä
- tunnistaa ja osaa ennakoida työelämän tarpeet
- osaa toimia yhteisöissä ja -verkostoissa oman erityisalansa asiantuntijana

Show study timings by semester, study year or period

Code Name Credits (cr) 2020-2021 2021-2022 2022-2023 Spring 2021 Autumn 2021 Spring 2022 Autumn 2022 3. / 2021 4. / 2021 1. / 2021 2. / 2021 3. / 2022 4. / 2022 1. / 2022 2. / 2022
KU2A21K-1001
Basic Studies and Project Work

(Choose all )

20
KD00DN40 Project work in Companies 10
KD00EN69 Facilitative Leadership 5
KD00EN70 Anticipating the Future 5
KU2A21K-1002
Data-driven Media Studies

(Choose all )

20
KD00EN65 XR and Immersive Media 5
KD00EN66 Data Collection and Analysis 5
KD00EN67 Data Visualization 5
KD00EN68 Service Design in Media 5
Total 40 10 20 10 10 10 10 10 5 5 5 5 5 5 5 5

Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.

Code Name Credits (cr)
KU2A21K-1001
Basic Studies and Project Work

(Choose all)

20
KD00DN40 Project work in Companies 10
KD00EN69 Facilitative Leadership 5
KD00EN70 Anticipating the Future 5
KU2A21K-1002
Data-driven Media Studies

(Choose all)

20
KD00EN65 XR and Immersive Media 5
KD00EN66 Data Collection and Analysis 5
KD00EN67 Data Visualization 5
KD00EN68 Service Design in Media 5