XR ja immersiivinen viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: KD00EN65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa ideoida ja suunnitella immersiivisiä mediatuotteita
- osaa tunnistaa ja määritellä XR-sovellusten sisällöntuotannon työkaluja ja metodeja
- osaa tunnistaa ja nimetä potentiaaliset XR-teknologian käyttötilanteet, -mahdollisuudet ja haasteet omalla alallaan
Sisältö
• XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi ja aikataulutus
• projektinhallinta ja resurssointi
• tutustuminen 3D-mallinnustyökaluihin ja XR -teknologiaan
• pelimoottorien XR - valmiudet ja tuki
• Hybridi mediaympäristö kokemuksen tuottamisen ja sisällöntuotannon alustana
• Immersiivisyys käsitteenä ja työkaluna
• Markkinointi, asiakaskokemus ja viestintä osana immersiivisen kokemuksen tuotantoa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Pääosin hyvä suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen keskeisimmillä osa-alueilla ovat sangen hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen, selvästi tavanomaisesta erottuva suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat erittäin korkealla tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Media, muotoilu ja konservointi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Digitaalisen datan hyödyntäminen viestinnässä, mediassa ja journalismissa erikoistumiskoulutus
Opettaja
- Ale Torkkel
- Jussi Linkola
- Vera Schneider
Vastuuopettaja
Ale Torkkel
Ryhmät
-
KU2A21KDigitaalisen datan hyödyntäminen viestinnässä, mediassa ja journalismissa erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa ideoida ja suunnitella immersiivisiä mediatuotteita
- osaa tunnistaa ja määritellä XR-sovellusten sisällöntuotannon työkaluja ja metodeja
- osaa tunnistaa ja nimetä potentiaaliset XR-teknologian käyttötilanteet, -mahdollisuudet ja haasteet omalla alallaan
Sisältö
• XR-sovelluksen suunnitteluprosessi, ideointi ja aikataulutus
• projektinhallinta ja resurssointi
• tutustuminen 3D-mallinnustyökaluihin ja XR -teknologiaan
• pelimoottorien XR - valmiudet ja tuki
• Hybridi mediaympäristö kokemuksen tuottamisen ja sisällöntuotannon alustana
• Immersiivisyys käsitteenä ja työkaluna
• Markkinointi, asiakaskokemus ja viestintä osana immersiivisen kokemuksen tuotantoa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Pääosin hyvä suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen keskeisimmillä osa-alueilla ovat sangen hyvällä tasolla.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen, selvästi tavanomaisesta erottuva suoritus. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat erittäin korkealla tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi kohdistuu työskentelyyn opintojakson aikana, osaamiseen sen päättyessä sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Opiskelijan arviointikyky, itsenäinen ajattelu ja tehtävistä suoriutuminen ovat perustasolla.