Innovaatioprojekti (SS09K1) (10 op)
Toteutuksen tunnus: XX00AB51-2036
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2010 - 07.12.2010
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.01.2011 - 20.05.2011
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Vastuuopettaja
- Ulla Saukkonen
- Opintojakso
- XX00AB51
Tavoitteet
Tunnistetaan ja hallitaan omaa osaamista ja tuodaan se yhteiskehittelyyn moniasiantuntijuuteen perustuvassa toiminnassa. Luodaan yhteistoiminnallinen neuvottelukulttuuri, jossa opiskelijat, opettajat, työelämän toimijat ja asiakkaat yhdessä osallistuvat kehittämisprosessiin ja päätöksentekoon.
Käytetään yhteisöllistä oppimista toimintatapana. Kehitetään käytännöllisiä ja luovia ratkaisuja, toimintatapoja ja palveluja, joilla pyritään vastaamaan metropolialueen asukkaiden monimuotoisiin tarpeisiin. Osallistumalla alueelliseen, valtakunnalliseen ja kansainväliseen kehittämistyöhön opitaan projekti- ja verkostotyöskentelyä.
Sisältö
Yhteisöllisen kehittämisosaamisen alueet: kehittämisen prosessit, kehittämisen koordinointi ja hallinta, kehittämismallien uudistaminen
Projektityöskentelyn hallinta: suunnittelu, toteutus, arviointi, viestintä, julkistaminen, tuotteistaminen ja markkinointi
Yhteistyötaidot ja sidosryhmätoiminta
Verkostotyöskentely
Esitietovaatimukset
Tutkimus- ja kehitystyön perusta ja menetelmäopinnot
Työmuodot
Aktivoiva luento
Projekti
Ohjatut harjoitukset
Ryhmäohjaus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tenttimateriaali:
Siltala, Reijo (2009). Innovaatiot, luovuus ja innovatiivisuus. Teoksessa Taatila, Vesa (toim.) Innovaatioiden lähteillä. Laurea ammattikorkeakoulu, julkaisusarja A68. 2009 s. 8-28.
Verkkojulkaisu osoitteessa: http://markkinointi.laurea.fi/julkaisut/a/a68.pdf
Silfverberg, Paul. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Työministeriö. Verkkojulkaisu osoitteessa http://www.mol.fi/esf/ennakointi/raportit/pvopas.pdf
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus on tarkoitettu SS09K1 pr. 1-4 opiskelijoille
opettajat:
Katriina Rantala-Nenonen
Ulla Saukkonen
Innovaatioprojekti-opinnot (10 op) koostuvat seuraavasti.
2 op: orientaatio, tentti, perusteet
3 op: syventävät opinnot (3x1op, valinnaisia opintojaksoja)
5 op: osallistuminen innovatiiviseen, työelämälähtöiseen ja monialaiseen projektin toteutukseen.
Aikataulu (pienet muutokset mahdollisia):
ke 12.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- orientaatio
ma 17.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- lähiopetus
to 20.1. klo 8.45-10.15 (Sofianlehto)
- tentti
pe 21.1. klo 8.30 – 16 Innovaatioseminaari (Vanha Viertotie)
- aamupäivä: vierailevat luennoitsijat
- iltapäivä: Projektitoteutusten aiheiden esittely ja projektiryhmien muodostaminen
pe 28.1. klo 8.45-12.00 (Sofianlehto)
- lähiopetus
Projektityöskentelyä perjantai-iltapäivisin
pe 28.1., pe 4.2., pe 11.2., pe 18.2., pe 25.2., pe 4.3. ja pe 25.3.
pe 20.5. koko päivä, Projektitoteutusten esittely (Vanha Viertotieltä)
HUOM!
Innovaatio-opintoihin on varattu perjantait (VARAA NE MYÖS OMAAN KALENTERIISI!)
Syventävät opinnot järjestetään pääsääntöisesti perjantaisin aamupäivällä (tarkemmat aikataulut ja ilmoittautumisohjeet ilmoitetaan myöhemmin) ja projektin työstämiseen on varattu perjantai-iltapäivät.
Innovaatio-opintojen wiki-sivut on osoitteessa
https://wiki.metropolia.fi/display/fysioterapia/Innovaatioprojekti+10+op
Niihin kannattaa tutustua jo etukäteen, niin tietää mitä syksyllä on edessä.
Sieltä saat tarkempia ohjeita esim. syventäviin opintoihin ilmoittautumisesta ja aikatauluja heti kun ne varmistuvat.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Kirjatentti
Oppimistehtävä
Työelämäpalaute
Vertaisarviointi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet.
Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan
Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan
Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija soveltaa projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija käyttää tarkoituksenmukaisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija luo yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria muiden toimijoiden kanssa
Opiskelija hyödyntää omaa asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää toimijoiden kanssa käytännöllisiä ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija soveltaa ansiokkaasti projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteita ja osaamistaan alueellisessa, valtakunnallisessa tai kansainvälisessä kehittämistyössä. Opiskelija analysoi ja kehittää monipuolisesti yhteistyö- ja viestintäosaamistaan yhteisöllisessä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa.
Opiskelija osaa tulkita yhteistoiminnallista neuvottelukulttuuria ja rakentaa sitä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija analysoi ja kehittää asiantuntijaosaamistaan ja tuo sen moniasiantuntijuuteen perustuvaan toimintaan. Opiskelija kehittää muiden toimijoiden kanssa käytännöllisiä, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja, toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija tietää projekti- ja verkostotyöskentelyn perusteet. Opiskelija tunnistaa projekti- ja verkostotyöskentely -osaamistaan. Opiskelija käyttää yhteistyö- ja viestintäosaamistaan ja hyödyntää niitä kehittämisprosessissa ja päätöksenteossa. Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä omaa asiantuntijaosaamistaan. Opiskelija on mukana kehittämässä toimintatapoja tai palveluja, joilla vastataan metropolialueen monimuotoisiin tarpeisiin.