Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen osaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GB46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Geronomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Satu Vahaluoto
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Ryhmät
SXT25S2
Geronomin tutkinto-ohjelma monimuoto
Opintojakso
SX00GB46

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA5025 Oppimistila
Ke 08.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku
MPA5025 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
- tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä

Sisältö

- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
- ikäkäsitykset

Aika ja paikka

25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku

Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä

Oppimateriaalit

Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.

Keskeinen teos. Gerontologia. Taina Rantanen, Katja Kokko, Sarianna Sipilä, Anne Viljanen (toim.) 5.-6., uudistettu painos 2023. Löytyy myös e-kirjana MetCatin kautta.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Opintopiiri
Essee

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Mikäli oppimistehtävä on hylätty tulee täydennetty tehtävä palauttaa uudelleen arviointiin 28.11. mennessä

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen

Numeerinen arviointi

Siirry alkuun