Gerontologinen osaaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: SX00GB46-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 30.09.2025
-
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
- Ajoitus
- 18.08.2025 - 19.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Geronomin tutkinto-ohjelma
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 25.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA2019
Oppimistila
|
Ti 26.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001 |
MPA5025
Oppimistila
|
Ke 08.10.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku |
MPA5025
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
- tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Sisältö
- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
- ikäkäsitykset
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Opintopiiri
Essee
Aika ja paikka
25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku
Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.
Keskeinen teos. Gerontologia. Taina Rantanen, Katja Kokko, Sarianna Sipilä, Anne Viljanen (toim.) 5.-6., uudistettu painos 2023. Löytyy myös e-kirjana MetCatin kautta.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.
Mikäli oppimistehtävä on hylätty tulee täydennetty tehtävä palauttaa uudelleen arviointiin 28.11. mennessä
Kansainväliset yhteydet
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h
Sisällön jaksotus
1. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson osaamistavoitteisiin soveltuvia ja/tai erikseen määriteltyjä lähteitä. Tekoälyä voidaan käyttää oppimisen tukena ja oman ajattelun kehittämisessä, mutta oppimistehtävien varsinaista tekstiä ei voi tuottaa tekoälyn avulla.
Mikäli käytät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käyttöön liittyy vastuu, ja opiskelijan tulee perehtyä oman tutkinnon antamiin ohjeisiin tekoälyn hyödyntämisestä.
Lisätietoa ja ohjeistus löytyy:
Opiskelijan opas->Ohjeet ja säännöt -> Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä -> Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf)
Suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974
Palauttamalla tehtävän opiskelija vakuuttaa, että hänen osaamisensa osoittaminen perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja eettisesti kestävään toimintaan.
Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, § 38).
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen
Numeerinen arviointi
Arviointiriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
tunnistaa keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Hyvä (3-4)
osaa selittää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
osaa selittää vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa kuvailla keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa kuvailla ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Kiitettävät (5)
osaa arvioida gerontologisen tiedon merkitystä ikääntymisen tarkastelussa
osaa jäsentää ja perustella vanhenemista yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa selittää ikäkäsityksiä ja arvioida niihin vaikuttavia tekijöitä
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.