Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen osaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: SX00GB46-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
05.05.2025 - 30.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ilmoittaudu toteutukselle OMAssa
Ajoitus
18.08.2025 - 19.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Geronomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eeva Tawast
Satu Vahaluoto
Vastuuopettaja
Satu Vahaluoto
Opintojakso
SX00GB46

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 13 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 25.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA2019 Oppimistila
Ti 26.08.2025 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001
MPA5025 Oppimistila
Ke 08.10.2025 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Gerontologinen osaaminen SX00GB46-3001/Opintojakson purku
MPA5025 Oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
- tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
- osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
- tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä

Sisältö

- gerontologian ja kehityspsykologian keskeiset osa-alueet
- keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
- ikäkäsitykset

Työmuodot

Aktivoivat luennot
Verkko-opiskelu
Opintopiiri
Essee

Aika ja paikka

25.8. klo 12.45-16.00 Opintojakson aloitus, gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 08.30-11.45 Gerontologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset gerontologiset mallit ja teoriat
26.8. klo 12.45-16.00 Kehityspsykologian keskeiset osa-alueet ja keskeiset psykogerontologiset mallit ja teoriat/ Eeva Tawast
8.10. klo 08.30-11.45 Opintojakson purku

Lisäksi itsenäinen työskentely, opintopiirityöskentely ryhmän sopimana ajankohtana, verkko-osuuden tekeminen 3.10. mennessä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali moodlessa. Lisäksi kirjallisuuslista, joka annetaan opintojakson aloituksessa.

Keskeinen teos. Gerontologia. Taina Rantanen, Katja Kokko, Sarianna Sipilä, Anne Viljanen (toim.) 5.-6., uudistettu painos 2023. Löytyy myös e-kirjana MetCatin kautta.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Mikäli oppimistehtävä on hylätty tulee täydennetty tehtävä palauttaa uudelleen arviointiin 28.11. mennessä

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h opiskelijan työtä, 5 x 27 h = 135h

Sisällön jaksotus

1. periodi

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Tekoälyn käyttö opintojaksolla:

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson osaamistavoitteisiin soveltuvia ja/tai erikseen määriteltyjä lähteitä. Tekoälyä voidaan käyttää oppimisen tukena ja oman ajattelun kehittämisessä, mutta oppimistehtävien varsinaista tekstiä ei voi tuottaa tekoälyn avulla.

Mikäli käytät tekoälyä oppimistehtävissä, sen käyttö tulee kuvata selkeästi tehtävässä. Tekoälyn käyttöön liittyy vastuu, ja opiskelijan tulee perehtyä oman tutkinnon antamiin ohjeisiin tekoälyn hyödyntämisestä.

Lisätietoa ja ohjeistus löytyy:
Opiskelijan opas->Ohjeet ja säännöt -> Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä -> Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille (pdf)
Suora linkki: https://opiskelija.oma.metropolia.fi/delegate/desktop_web_content_attachment/attachment/9890974

Palauttamalla tehtävän opiskelija vakuuttaa, että hänen osaamisensa osoittaminen perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja eettisesti kestävään toimintaan.

Vilppi voi johtaa jopa vuoden määräaikaiseen erottamiseen ammattikorkeakoulusta (Ammattikorkeakoululaki 932/2014, § 38).

AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).

Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät
Osallistuminen opetukseen

Numeerinen arviointi
Arviointiriteerit:
Tyydyttävä (1-2)
tunnistaa gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
tunnistaa vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
tunnistaa keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
tunnistaa ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Hyvä (3-4)
osaa selittää gerontologisen tiedon merkityksen ikääntymisen tarkastelussa
osaa selittää vanhenemisen yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa kuvailla keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa kuvailla ikäkäsityksiä ja niihin vaikuttavia tekijöitä
Kiitettävät (5)
osaa arvioida gerontologisen tiedon merkitystä ikääntymisen tarkastelussa
osaa jäsentää ja perustella vanhenemista yksilöllisenä elämänvaiheena
osaa selittää keskeisten gerontologisten mallien ja teorioiden lähtökohdat
osaa selittää ikäkäsityksiä ja arvioida niihin vaikuttavia tekijöitä

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Arviointikehikko opetussuunnitelman liitteenä.

Siirry alkuun