Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EQ58-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.05.2025 - 18.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
29.08.2025 - 30.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Vahaluoto
- Marianne Roivas
- Vastuuopettaja
- Satu Vahaluoto
- Ryhmät
-
SXC23K2Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
- Opintojakso
- SX00EQ58
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 08:30 - 16:00 (7 t 30 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Opintojakson orientaatio ja oppimistehtävän ohjeistus |
MPA5025
Oppimistila
|
Ke 03.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Etäohjaus |
|
Ti 21.10.2025 klo 15:00 - 16:00 (1 t 0 min) |
ETÄ/ Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003/ Ohjaus Zoomissa: https://metropolia.zoom.us/j/9060778907 |
|
Ke 26.11.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ikääntyneiden ihmisten toimintaympäristöjen kehittäminen kumppanuudessa SX00EQ58-3003 |
MPA2019
Oppimistila
|
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Sisältö
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä
Aika ja paikka
Opintojakson aloitus 29.8. klo 8.30-16.00
Oppimistehtävän ohjaus Teamsissa ryhmäkohtaisesti 3.9. klo 12.00-16.00
Viestintäteon ohjaus Zoomissa: kysymyksiä ja keskustelua. 21.10. klo 15.00-16.00
Opintojakson päätös 26.11. klo 12.45-16.00
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus
Oppimistehtävä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Lähiopetus ja opppimistehtävän ohjaus
Kehittämistehtävä ja viestintäteko 4 op
Sisällön jaksotus
1. ja 2. periodi
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää
1 op viestintä ja mediaosaaminen
4 op toimintaympäristöjen kehittäminen ja hanketoiminta
Opintojakson osasuoritukset ja oppimistehtävät edellyttävät soveltuvien lähteiden käyttöä.
Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
Opintojakson osasuoritukset (esim. kirjalliset tehtävät ja verkkokeskustelut) arvioidaan ja vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen vaikuttaa arviointiin.
Opintojakson opetuksen poissaolokerrat korvataan korvaavalla tehtävällä. Tästä löytyy tarkempi ohjeistus opintojakson Moodle- työtilasta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.
Tekoälyn käyttö opintojaksolla:
Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.
Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)
AHOT:
Hakemukset osoitetaan opintojakson vastuuopettajalle, joka tunnistaa osaamisen (käsittelee hakemuksen). Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen toteutuu Metropolian ohjeiden, tutkintosäännön ja opiskeluohjeiden, mukaisesti kaksivaiheisesti. Käsiteltyään hakemuksen opintojakson vastuuopettaja siirtää opiskelijan hakemuksen tutkintovastaavalle osaamisen tunnustamiseksi (tekee päätöksen).
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen. Mikäli ilmoittautunut opiskelija ei osallistu toteutukselle, opintojaksosta vastaava opettaja poistaa opiskelijan toteutukselta kahden viikon sisällä opinnon alkamisesta. (Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Opiskeluohjeet (16§)).
Metropolian tietosuojaselosteen löydät täältä:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät
Tyydyttävä (1-2)
osaa selittää, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
tunnistaa hankkeiden merkityksen toimintaympäristöjen kehittämisessä
tunnistaa erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
tunnistaa erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Hyvä (3-4)
osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa perustella hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa perustella keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa määritellä erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Kiitettävä (5)
osaa analysoida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen yksilöllisen mielekkään toiminnan mahdollisuuksiin
osaa arvioida hankkeiden merkitystä toimintaympäristöjen kehittämisessä
osaa vertailla erilaisia ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi
osaa kriittisesti analysoida keinoja edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa arvioida, miten ympäristö vaikuttaa ikäihmisen mielekkään ja yksilöllisen toiminnan mahdollisuuksiin
- osaa selittää hankkeiden merkityksen ja mahdollisuudet ikäihmisten toimintaympäristöjen kehittämisessä
- löytää ratkaisuja digitaalisen osallisuuden edistämiseksi toiminta-, elin- ja asuinympäristöissä
- tunnistaa omat mahdollisuutensa edistää ikäihmisten asemaa ja osallistua ikäihmisiä koskevaan arvokeskusteluun
- osaa hyödyntää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
Sisältö
- iäkäs ihminen toimijana erilaisissa toimintaympäristöissä
- vanhustyön kehittäminen ja hanketoiminta
- käyttäjälähtöinen toimintaympäristöjen kehittäminen
- yhteiskunnallisen vaikuttamisen keskeiset keinot ja menetelmät, kuten mediaosaaminen ja viestintä