Johdanto peliliiketoimintaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: TX00EX20-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.12.2022 - 12.03.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 13.03.2023 - 07.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Hämeentie 135 D
- Opetuskielet
- englanti
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Degree Programme in Information Technology
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Kurssin suoritettuaan opiskelija ymmärtää pelialan ja peliyrittäjyyden keskeisimmät periaatteet. Hänellä on perusymmärrys asiakaskeskeisestä pelituotannosta, ja hän tunnistaa keskeisimmät liiketoiminnan kehittämisen välineet. Hän ymmärtää alkuvaiheen peliyrityksen kustannusrakenteen ja tärkeimmät rahoitusmekanismit Suomessa. Hän tunnistaa pelinkehitysprojektin vaatimukset startup-yrityksen näkökulmasta. Hän on tehnyt yksinkertaisen liiketoimintasuunnitelman peliyritykselle.
Sisältö
- johdanto peliyrittäjyyteen
- pelialan liiketoiminnan perusteet
- lain vaatimukset
- tuotestrategia
- kustannusten ymmärtäminen
- pelien rahoitus 101
- tiimi ja roolit
- asiakkaiden ymmärtäminen
- tuotekehityksen periaatteita startup-peliyrityksessä
- käyttäjätestaus
- peliyrityksen liiketoimintasuunnitelma -workshop
Esitietovaatimukset
Perusymmärrys digitaalisten pelien tekemisestä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin joillain alueilla vielä kehitettävää. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja tunnistaa sen tärkeimmät vahvuudet ja riskit. Hän ymmärtää hyvin perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja pystyy osallistumaan pelialan startupin kehittämiseen.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman, ja pystyy analysoimaan sitä sujuvasti ja perustellusti. Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästä. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman. Hän ymmärtää kiitettävästi perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta, ja hänellä on hyvät valmiudet osallistua pelialan startupin kehittämiseen.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija on saavuttanut kurssin tavoitteet tyydyttävästä. Hän on tehnyt peliyrityksen liiketoimintasuunnitelman. Hän ymmärtää perusperiaatteet peliliiketoiminnasta, pelialan yrittäjyydestä, ja tuotekehityksestä pelialan startupin näkökulmasta.