Siirry suoraan sisältöön

Peliohjelmointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: TT00AA43-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2015 - 17.01.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2016 - 20.05.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
(2016-2018) Tieto- ja viestintätekniikka
Toimipiste
Bulevardi 31
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Jukka Liukkonen
Miikka Mäki-Uuro
Ajoitusryhmät
Avoin: Toteutus (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
Ryhmät
TO14K
TO14K, Ohjelmistotekniikka
Pienryhmät
Avoin: Toteutus
Opintojakso
TT00AA43
Toteutukselle TT00AA43-3007 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ammattimaisen ohjelmistotuotannon merkityksen pelien tekemisessä. Hän omaksuu keskeisiä peliohjelmoinnin menetelmiä ja tekniikoita, ja oppii soveltamaan niitä projektiryhmän jäsenenä työskennellessään. Opiskelija hallitsee myös peliohjelmointiin liittyviä matemaattisia perusteita.

Sisältö

- peliohjelmointiprojektin läpivienti
- 3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL)
- tekoälyalgoritmit
- peliohjelmoinnin matematiikka: 2D- ja 3D-muunnokset, matriisit ja matriisipinot, stokastiset prosessit, peliteoria

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut projektiryhmän jäsenenä pelihankkeen toteutukseen

3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja

Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla

Peliohjelmoinnin matematiikka - tyydyttävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija ymmärtää matriisilaskennan perusteet ja osaa tehdä yksinkertaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt jonkun verran itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta

3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja

Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa osia vaativasta tekoälyjärjestelmästä

Peliohjelmoinnin matematiikka - hyvä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä erilaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta
- opiskelijan toteuttamat projektin osat ovat ohjelmistoteknisesti moitteettomia

3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija osaa toteuttaa OpenGL-kirjaston avulla vaativiakin 3D-visualisointeja

Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa vaativan tekoälyjärjestelmän projektin puitteissa

Peliohjelmoinnin matematiikka - kiitettävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä vaikeitakin muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat ja osaa soveltaa niitä peliohjelmointiin
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa ja osaa ratkaista optimaalisia strategioita

Esitietovaatimukset

Tietorakenteet ja algoritmit, C++

Siirry alkuun