Peliohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TT00AA43-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2015 - 17.01.2016
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2016 - 20.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2016-2018) Tieto- ja viestintätekniikka
- Toimipiste
- Bulevardi 31
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jukka Liukkonen
- Miikka Mäki-Uuro
- Ajoitusryhmät
- Avoin: Toteutus (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Ryhmät
-
TO14KTO14K, Ohjelmistotekniikka
- Pienryhmät
- Avoin: Toteutus
- Opintojakso
- TT00AA43
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ammattimaisen ohjelmistotuotannon merkityksen pelien tekemisessä. Hän omaksuu keskeisiä peliohjelmoinnin menetelmiä ja tekniikoita, ja oppii soveltamaan niitä projektiryhmän jäsenenä työskennellessään. Opiskelija hallitsee myös peliohjelmointiin liittyviä matemaattisia perusteita.
Sisältö
- peliohjelmointiprojektin läpivienti
- 3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL)
- tekoälyalgoritmit
- peliohjelmoinnin matematiikka: 2D- ja 3D-muunnokset, matriisit ja matriisipinot, stokastiset prosessit, peliteoria
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut projektiryhmän jäsenenä pelihankkeen toteutukseen
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
Peliohjelmoinnin matematiikka - tyydyttävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija ymmärtää matriisilaskennan perusteet ja osaa tehdä yksinkertaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt jonkun verran itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija ymmärtää OpenGL-kirjaston käyttötarkoituksen ja osaa laatia yksinkertaisia 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa osia vaativasta tekoälyjärjestelmästä
Peliohjelmoinnin matematiikka - hyvä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä erilaisia muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Peliohjelmointiprojektin läpivienti:
- opiskelija on osallistunut erittäin aktiivisesti pelihankkeen toteutukseen
- opiskelija on projektin puitteissa tehnyt itsenäistä tiedonhakua ja ongelmanratkaisua
- opiskelija on toiminnallaan tukenut muita projektiryhmän jäseniä ja edesauttanut projektin menestyksekästä toteutusta
- opiskelijan toteuttamat projektin osat ovat ohjelmistoteknisesti moitteettomia
3D-mallinnus ja –rajapinnat (OpenGL):
- opiskelija ymmärtää 3D-mallinnuksen perusteet
- opiskelija osaa toteuttaa OpenGL-kirjaston avulla vaativiakin 3D-visualisointeja
Tekoälyalgoritmit:
- opiskelija ymmärtää tekoälyn toimintaperiaatteen yleisellä tasolla
- opiskelija osaa toteuttaa vaativan tekoälyjärjestelmän projektin puitteissa
Peliohjelmoinnin matematiikka - kiitettävä asioiden hallinta seuraavasti:
- opiskelija hallitsee matriisilaskennan ja osaa tehdä vaikeitakin muunnoksia
- opiskelija ymmärtää mitä stokastiset prosessit ovat ja osaa soveltaa niitä peliohjelmointiin
- opiskelija ymmärtää peliteorian merkityksen optimaalisessa päätöksenteossa ja osaa ratkaista optimaalisia strategioita
Esitietovaatimukset
Tietorakenteet ja algoritmit, C++