Siirry suoraan sisältöön

Työhyvinvointia edistävä johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DK42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Kuntoutuksen tutkinto-ohjelma (YAMK)
Opettajat
Mira Lönnqvist
Salla Sipari
Vastuuopettaja
Salla Sipari
Opintojakso
SX00DK42
Toteutukselle SX00DK42-3001 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija osaa
– edistää työhyvinvointia vahvistavaa toimintaa työelämän muutoksessa
– vahvistavaa yksilöiden, yhteisöjen ja organisaatioiden oppimistoimintaa työhyvinvoinnin edistämiseksi
– arvioida työhyvinvointia edistävää toimintaa kuntoutujan sekä tuloksellisuuden näkökulmasta

Sisältö

Työhyvinvointia edistävän toiminnan johtaminen työelämän muutoksessa
Oppimisen mahdollisuudet työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Moninaisuusjohtaminen ja -osaaminen
Tuloksellisuus ja työhyvinvointi

Työmuodot

Oppimistehtävä
Tarkoituksena on, että oppimistehtävän avulla opiskelijan kyky soveltaa työhyvinvointia tukevan johtamisen periaatteita vahvistuu sekä opiskelija kehittyy edistämään ja vahvistamaan työhyvinvointia tukevaa yksilöiden ja yhteisöjen toimintaa omalla työpaikallaan.
Oppimistehtävä on kaksivaiheinen:
I-vaihe on ENNAKKOTEHTÄVÄ
- Perehdy kirjallisuuden avulla erilaisiin tapoihin edistää työhyvinvointia työpaikalla ja valitse näistä YKSI tapa, joilla muuttuvassa ja moninaistuvassa työelämässä voidaan vahvistaa työhyvinvointia.
- Kuvaa YKSI valitsemasi tapa lyhyesti ja arvioi sitä SWOT-analyysin avulla suhteessa siihen, mitkä ovat niiden vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat työhyvinvoinnin vahvistamiseksi moninaistuvassa ja muuttuvassa työelämässä. Palauta kirjallinen tuotos salla.sipari@metropolia.fi 27.8.2019 mennessä.
II-vaihe KÄYNNISETÄÄN LÄHIOPETUKSESSA 3.9
- Valitse työpaikallesi sopiva vaihtoehto työhyvinvoinnin edistämiseksi ja
- perustele valintasi sekä
- laadi konkreettinen esitys sen soveltamisesta käytäntöön.
- Reflektoi tätä työyhteisössäsi.
Laadi II-vaiheesta kirjallinen raportti ja palauta raporttisi (3-4 s.) Moodle-alustalle 17.10.2018 mennessä.
Arviointi: I-vaihe: (hyv /hyl.) Erinomaisella tuotoksella nostava vaikutus arvosanaan).
II-vaihe: numeerinen arviointi (1-5).
Ohjaus ja kysymykset: Salla Sipari, p. 0403342027, salla.sipari@metropolia.fi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkinomaisesti muutamia lähteitä, joita voi hyödyntää oppimistehtävän tekemisessä. Käytä myös muita, työhösi sopivia lähteitä.
Filander, Karin (2006) Työ, koulutus ja katoavat ammatti-identiteetit. Teoksessa Mäkinen, Jarkko, Olkinuora, Erkki, Rinne, Risto & Suikkanen, Asko (toim.) Elinkautisesta työstä elinikäiseen oppimiseen. PS-kustannus, Keuruu.
Forma - Kaartinen -Pekka 2013. Strateginen työhyvinvointijohtaminen ja henkilöstöjohdon rooli kunta-alallla, Kevan tutkimuksia 1/2013. Verkkojulkaisu http://www.keva.fi/fi/julkaisut/Sivut/tutkimusjulkaisut.aspx?itemId=173&PageIndex=0
Ilmarinen nd. Johda työhyvinvointia tuloksellisesti
https://www.google.fi/search?q=Ilmarinen+JOHDA+TY%C3%96HYVINVOINTIA+TULOKSELLISESTI&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=CXJAVaSaKuHnygPltoHYCw
KT Kuntatyönantajat 2011.Työhyvinvointia johtamaan! Kunta-alan strategisen
hyvinvoinnin kehittämisohjelma HELSINKI 2011 Saatavissa http://shop.kuntatyonantajat.fi/uploads/tyohyvinvointia_johtamaan.pdf
Riitta-Liisa Larjovuori, Marja-Liisa Manka ja Sanna Nuutinen 2015.
INHIMILLINEN PÄÄOMA Työhyvinvointia, tuloksellisuutta, pidempiä työuria?
Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2015:5
Helsinki
Manka- Heikkilä-Tammi 2012.Työhyvinvointi ja tuloksellisuus. Tampereen yliopisto. http://www.uta.fi/jkk/synergos/tyohyvinvointi/hakuopas_netti.pdf
Suutarinen, M. & Vesterinen, P-L. 2010. Työhyvinvoinnin johtaminen. Otava, Helsinki.
Tarkkonen Juhani (2012), Työhyvinvointi johtamistehtävänä. Periaatteet, rakenteet ja käytännöt.
Terävä ja Mäkelä-Pusa 2011 . Esimies työhyvinvointia rakentamassa. Kuntoutussäätiö:Helsinki http://www.kuntoutussaatio.fi/files/575/punk_esimiesopas_www.pdf
Valtiokonttori 2007. Työhyvinvointi muutoksessa. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/%7B1771B9C7-7644-4155-97D5-5CBDF3BC9AAC%7D/73025
Virkkunen, J. & Ahonen, H. (2007). Oppiminen muutoksessa. Uusi väline työyhteisön oppimiskäytäntöjen uudistamiseen. Vantaa, Infor Oy.
Linkkejä:
http://www.kuntatyonantajat.fi/fi/sopimukset/tyoelaman-kehittaminen/tyohyvinvointi/Sivut/tyohyvinvoinnin-toimintalinjat-ja-hyvat-kaytannot.aspx

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät liittyvät opiskelijan työhön

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutukseen liittyvät tarkemmat tiedot ja aineistot ovat Moodlessa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät 100%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan osallisuus mahdollistetaan.
Eettisyys ilmenee asiakkaan kohtaamisessa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan asiakkaan kanssa yhdessä rajapinnoilla monitahoisesti.
Muutososaaminen:
Päämäärä rakennetaan yhdessä ja se ohjaa yhteistoimintaa.
Toteutetaan hallitusti muutosprosesseja uudistaen nykykäytäntöjä.
Toimitaan verkostojen rajapinnoilla.
Toimintaedellytyksiä, prosessia ja tuloksia arvioidaan toimintaa ohjaavasti.
Rakennetaan avoin ja luotettava ilmapiiri.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakas ymmärretään aktiivisena toimijana ja kehittäjäkumppanina. Asiakkaan tarpeet ohjaavat yhteistä kehittämistä.
Yhteinen arvoperusta määritellään suhteessa toimintaan.
Ammattilaiset ja asiakkaat yhdessä rakentavat mielekkäitä toimintakokonaisuuksia asiakkaille hyvinvoinnin ja toimintakyvyn vahvistamiseksi.
Muutososaaminen:
Päämäärä muodostuu yhteisessä prosessissa
ja toiminta perustuu kumppanuuteen ja
jaettuun ymmärrykseen.
Ennakoidaan tulevaa ja luodaan uutta.
Verkostot uudistuvat rajapintoja ylittäviksi.
Arviointi toteutuu ennakoivasti ja toimintaa kehittävästi.
Rakennetaan luova ja innovatiivinen ilmapiiri.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Asiakasymmärrysosaaminen:
Asiakkaan ääni kuullaan.
Yleiset eettiset arvot ohjaavat toimintaa.
Toimintakokonaisuuksia tuotetaan yhdistellen monimutkaisia asioita yksitahoisesti.
Muutososaaminen:
Yhteinen päämäärä sovitaan ja toiminta toteutetaan rinnakkaisena.
Analysoidaan ja sovelletaan hyviä nykykäytäntöjä.
Hyödynnetään olemassa olevia verkostoja.
Muutosta arvioidaan toteavasti.
Rakennetaan kannustava ilmapiiri.

Siirry alkuun