Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisötaidot, moniammatillinen yhteistyö ja johtaminen (kesä- tai syksyopetus) (5 op)

Toteutuksen tunnus: SG00AA25-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.02.2016 - 15.05.2016
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.05.2016 - 16.12.2016
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Toimintaterapian koulutusohjelma
Toteutukselle SG00AA25-3006 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija hallitsee dialogi- ja työyhteisötaidot. Hän osaa toimia moniammatillisissa työyhteisöissä ja verkostoissa. Opiskelija osaa tarkastella omaa oppimistaan ja ymmärtää elinikäisen oppimisen merkityksen asiantuntijaosaamisen rakentumisessa. Hän tunnistaa asiantuntijuuden kehittymisen yksilöllisen ja yhteisöllisen luonteen ja näiden välisen vuorovaikutuksen. Opiskelija arvioi terapeutiksi kasvuaan ja asiantuntijuuden kehittymistä. Hän laatii itselleen henkilökohtaisen kehittymissuunnitelman.
Opiskelija hallitsee muutoksen/strategisen, ihmisten ja tehtävien johtamisen perusteita ja käytössä olevia lähestymistapoja. Hän ymmärtää organisaation, työyhteisön ja toimintaterapian perustehtävän suhteessa asiakkaaseen. Hän tunnistaa työhyvinvointiin liittyvät tekijät ja osaa toimia työhyvinvointia edistäen. Opiskelija osaa arvioida työnsä laatua ja vaikuttavuutta. Hänellä on osaamista, jonka perusteella hän osaa arvioida toimintaterapian kustannusvaikuttavuutta.

Sisältö

• johtamisen osa-alueet; strateginen, ihmisten ja asioiden johtaminen
• johtamisen käytössä olevat lähestymistavat
• organisaation ja työyhteisön perustehtävä suhteessa asiakkaaseen
• organisaation kuvaus ja perustehtävä ja toimintajärjestelmä
• toimintaterapeutti työyhteisön jäsenenä ja alaistaidot
• yhteisöllinen ja yksilöllinen asiantuntijuus, näiden kehittyminen
• toiminnalliset verkostot /verkostotoiminta
• työhyvinvointi, työnohjaus ja mentorointi
• työsuojelu ja -turvallisuus
• laatutyö
• ammatillinen ja henkilökohtainen kasvu
• ilmaisulliset menetelmät ammatillisen ja henkilökohtaisen kasvun tarkastelussa
• oma kehittymissuunnitelma työelämässä

Esitietovaatimukset

Edeltävät opinnot:
Toimintaterapia ammattina ja oman persoonan käyttö toimintaterapiassa

Työmuodot

Lähiopetus: aktivoivat luennot, tehtävät ja keskustelu sekä
Itsenäinen perehtyminen annettuun maeriaaliin ja kirjallisuuteen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Aralinna, V. - Korkiatupa R. 2008:. Asiantuntijatoiminnan lähijohtajan toimintatila: terveydenhuollon kuntoutuspalveluiden johtaminen sukupuolineutraalissa toimintaympäristössä. Pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Saatavana < https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/18891>
Engeström, Y. 1995: Kehittävä työntutkimus: perusteita, tuloksia ja haasteita. Helsinki: Edita,
• Rissanen S., Lammentakanen J. (toim.) 2011: Sosiaali- ja terveysjohtaminen. WSOYpro
Niemelä, A-L. 2006: Kiire ja työn muutos. Tapaustutkimus kotipalvelutyöstä. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. Luettu 1.5.2014. <http://www.helsinki.fi/cradle/documents/Doctoral%20dissertations/Niemel%C3%A4%202006%20Kiire%20ja%20ty%C3%B6n%20muutos.pdf>
Aralinna V. - Holma T. 2003: Toimintaterapianimikkeistö. Suomen Kuntaliitto.
Colliander A. - Ruoppala I. - Härkönen L-K. 2009: Yksilöllisyys sallittu. Moninaisuus voimavaraksi työpaikalla. PS-kustannus.
• Lämsä A-M - Pivike T. 2010. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita.
Mönkkönen, K. Roos S. 2010. Työyhteisötaidot. UNIpress.
Pikkarainen A. 2013. Vinoutunut moniammatillisuus. Julkaisussa: Pikkarainen A. Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja 2013. s. 93-110. Osa I. Jyväskyälän ammattikorkeakoulu. Saatavissa: < http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1>
Vehkaperä U. 2007: Palkitseva palkka. Pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Saatavana < https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/12548/URN_NBN_fi_jyu-2006398.pdf?sequence=1>
Brown, G. - Esdale, S.A. - Ryan, S.E. 2003. Becoming advanced healthcare practitioner. Butterwort - Heinemann
Niemelä, Anna-Liisa. Kiire ja työn muutos. Tapaustutkimus kotipalvelutyöstä. Väitöskirja. Helsingin yliopisto. 2006. Luettu 1.5.2014. http://www.helsinki.fi/cradle/documents/Doctoral%20dissertations/Niemel%C3%A4%202006%20Kiire%20ja%20ty%C3%B6n%20muutos.pdf
Sydänmaanlakka, Pentti. 2015. Älykäs julkinen johtaminen. Talentum Media Oy
Rauramo, Päivi. 2008. Työhyvinvoinnin portaat – Viisi vaikuttavaa askelta. Edita Helsinki

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa myös tavallisina opintoina oman opsin ajoituksen kanssa.

Vaihtoehto 2: Itsenäinen perehtyminen aiheeseen ja laajempi kirjallinen oppimistehtävä B vaihtoehto. Tämän B suoritustavan voi tehdä myös kesän 2016 aikana, jolloin palautuspäivä on 15.8.2016. (kts tuubista oppimistehävän ohjeistus)

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen yhteydenotto omiin aikaisempiin harjoittelupaikkoihin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Kesäopintona: Tehtävän (B vaihtoehto) palautus tuubiin 15.8 .2016 mennessä.
Palautus syksyn toteutuksen kanssa, 16.12.2016

Kansainväliset yhteydet

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävä 100%

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.

Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.

Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Siirry alkuun