Terapeuttinen toiminta ryhmissä 1 (5 op)
Toteutuksen tunnus: SG00AA19-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 30.04.2015 - 31.05.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 17.09.2015 - 18.10.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (2014-2015) Hyvinvointi, tutkintokokonaisuus
- Toimipiste
- Sofianlehdonkatu 5 b
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Toimintaterapian koulutusohjelma
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mari Rusi-Pyykönen
- Sanna Piikki
- Vastuuopettaja
- Sanna Piikki
- Ryhmät
-
SG14K1Toimintaterapian koulutusohjelma
-
SG14K2Toimintaterapian koulutusohjelma
- Opintojakso
- SG00AA19
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ryhmän kehitysvaiheet ja ryhmädynamiikan. Hän osaa perustella toimintaterapiaryhmän käytön. Opiskelija osaa suunnitella toimintaterapiaryhmän ja harjoittelee tavoitteiden asettamista. Hän osaa hyödyntää ryhmäteorioita ja toimintaterapian viitekehyksiä ohjatessaan toimintaterapiaryhmää. Hän hallitsee toiminnanmuotoja, jotka soveltuvat käytettäväksi terapeuttisesti ryhmissä. Opiskelija havainnoi ryhmää ja reflektoi omia ryhmänohjaustaitojaan.
Sisältö
• ryhmän kehitykselliset tasot
• ryhmän kehitysvaiheet, ryhmädynamiikka
• ryhmän terapeuttiset tekijät
• toimintaterapiaryhmän teoriat ja viitekehykset
• toimintaterapiaryhmän ohjaajan tehtävät ja roolit
• ryhmän ja yksilöiden tavoitteet
• ryhmän ohjaus
• toiminnanmuodot Laboraatio 2 op
• toiminnan analyysi ja synteesi
Oppimateriaalit
Cole M. 2011. Group dynamics in occupational therapy.
Hautala ym. 2011. Toiminnan voimaa.
Täydentyy jakson aikana.
Opetusmenetelmät
luennot, ryhmätyöskentely, tehtävän työstäminen,ryhmän ohjaaminen,opettajan antama ohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ryhmän ohjaus toteutuu työelämäyhteistyönä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Mahdolliset tentit ja tehtävien palautus ajat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kansainvälisyys
N/A
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisista suoritustavoista sovittava erikseen toteutuksen opettajien kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
N/A
Sisällön jaksotus
N/A
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksossa on mukana työelämäkumppaneita, joiden asiakkaille ohjataan ryhmää 2-3krt opintojakson aikana.
Opintojaksoon sisältyy paljon itsenäistäopiskelua ja tehtävien tekemistä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmän suunnittelu- ja ohjaustehtävä osa 1 ja osa 2 Teoriaopetuksessa ja pajatyöskentelyssä osallistuminen välttämätöntä.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot:
Ihmisen toiminta
Ihminen ympäristöissään