Ääni fiktioelokuvassa (5 op)
Toteutuksen tunnus: KM00DB61-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 16.12.2018
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 21.01.2019 - 08.02.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 8
- Koulutus
- Elokuvan ja television tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää äänisuunnittelun teknisen ja sisällöllisen ilmaisun välisen yhteyden. Opiskelija osaa ilmaista oman äänisuunnitelmansa keskeisiä ajatuksia. Opiskelija osaa purkaa ja analysoida valmiista elokuvasta oleelliset äänen ilmaisukeinot. Opiskelija osaa tulkita käsikirjoitusta ja osaa ilmaista ajatuksiaan konkreettisesti. Opiskelija osaa ennakkosuunnitteluvaiheessa konkretisoida ajatuksensa ja suunnitelmansa elokuvan ääniraidaksi elokuvan kokonaisuuteen. Opiskelija osaa purkaa käsikirjoituksesta oleelliset tekniseen toteutukseen ja ääni-ilmaisuun vaikuttavat tekijät.
Sisältö
• äänisuunnittelun työkalujen perusteet
• ääni-ilmaisun purkaminen valmiista elokuvasta
• äänikerronta draamassa
• henkilökohtaisen äänellisen ajatuksen purkaminen ja jakaminen
•taiteellisen suunnittelun perusteet
•elokuvamusiikin historia ja nykypäivä
Työmuodot
Äänisuunnittelun klassikko-elokuvien katselu ja analysointi ryhmässä. Kirjalliset tehtävät elokuvien pohjalta ja lopputentti.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
The Conversations
Walter Murch and the art of editing film
by Michael Ondaatje
Sound Design
The expressive power of music, voice, and sound effects in cinema
by David Sonnenschein
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ahot-menettely
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti suoritettava opintojakson loppuun mennessä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontakti: 85 h
Tehtävät: 30 h
Tentti: 10 h
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin aikana katsotaan iso määrä klassikkoelokuvia eri genrejen mukaan - elokuvia analysoidaan niiden musiikin, äänileikkauksen ja tehosteiden kautta. Tutustutaan eri äänisuunnittelijoiden tai ohjaajien omintakeisiin äänityötekniikoihin.
Viikko 4
Ma: Ennakkotehtävä: Kuuleminen ja kuulokokemus
Ti: Kuulokokemuksen jäsentäminen, jaetaan elokuvat
Conversation
Jäsennetään kuulokokemus
Ke Sisältöanalyysimalli
Piin elämä (+ esittely)
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
To: Etätehtävä: Analyysimenetelmiä I Clear Density - Dense clarity
HUOM! Aamulla tapaaminen animaattoreiden kanssa. Osa Äänen soveltavat opinnot 1-jaksoa
Pe:
Pan’s labyrinth (alkuun elokuvan esittely)
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Viikko 5
Ma: Etätehtävä: Analyysimenetelmä II Added value
Ti
Englantilainen potilas (+ esittely)
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Ke:
Jackie Brown (+ esittely)
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
To:
Äideistä parhain tai Vittulanjänkä (+ esittely)
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Pe: Etätehtävä: Analyysimenetelmä III Äänen tuntoisuus
HUOM! Aamulla tapaaminen animaattoreiden kanssa. Osa Äänen soveltavat opinnot 1-jaksoa
Viikko 6
Ma:
Burn after reading
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Ti: Etätehtävä: Fiktioiden äänisuunnitelmat
Ke:
Chunking Express
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Fiktioiden suunnittelu I
To:
Viha
Ryhmä pitää tauon ja laatii lyhyen analyysin
Analyysin purku
Fiktioiden suunnittelu II
Pe: Verkkotentti
Puuttuvien tehtävien palautus
Itsearvio (työtilassa)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen vähintään 80%
Arviointi:
Läsnäolo 60%
Ryhmätehtävät ja analyysit 20%
Tentti 20%
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Aktiivinen osallistuminen opetukseen. Kyky soveltaa opittua ja reflektoida sitä. Tehtävien kehittämislähtöinen suorittaminen. Uuden tiedon tuottaminen opetukseen.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Osallistuminen opetukseen. Tehtävien tekeminen. Puutteita tehtävissä.