Opinnäytetyö (30 op)
Toteutuksen tunnus: XX00FB87-3039
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.01.2025 - 29.05.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 30 op
- Virtuaaliosuus
- 20 op
- TKI-osuus
- 30 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 120
- Koulutus
- Ensihoidon kehittäminen ja johtaminen (YAMK)
- Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK)
- Kliinisen asiantuntijuuden tutkinto-ohjelma, palliatiivisen hoidon asiantuntija (YAMK)
- Opettajat
- Riitta Vilkko
- Kirsi Blom
- Hanna Aho
- Pirjo Vesa
- Pihla Markkanen
- Marianne Sipilä
- Maija-Riitta Jouhki
- Iira Lankinen
- Kirsi Talman
- Jaana Seitovirta
- Jukka Kesänen
- Camilla Långstedt
- Sari Haapio
- Vastuuopettaja
- Iira Lankinen
- Ryhmät
-
S2624S6Kätilötyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi amk
-
S2224S6Akuuttihoitotyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi
-
S2824S6Mielenterveystyön kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S1824S6Ensihoidon kehittämisen ja johtamisen tutkinto-ohjelma ylempi
-
S1924S6Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma ylempi
- Opintojakso
- XX00FB87
Tavoitteet
Opiskelija osaa perustella, suunnitella, toteuttaa ja arvioida opinnäytetyönsä yhteistyössä työelämän kanssa. Opiskelija osaa soveltaa kriittisesti ja tuloksellisesti oman alansa tutkimus- ja asiantuntijatietoa sekä noudattaa hyvää tutkimusetiikkaa. Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tutkimus- ja kehittämistoiminnan strategioita ja menetelmiä työelämän kehittämistarpeisiin vastaamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi. Työssään opiskelija osaa toimia innovatiivisesti, aloitteellisesti ja osoittaa hyvää kehittämis- ja muutosjohtamiskykyä kestävän kehityksen periaatteita soveltaen. Opiskelija osaa tehdä perusteltuja valintoja opinnäytetyöprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa toimia itsenäisesti alansa asiantuntijana, kehittäjänä ja uudistajana sekä osaa rakentaa yhteistyötä työelämän kanssa käytäntöä hyödyttävän tiedon tuottamiseksi ja toiminnan kehittämiseksi. Opiskelija osaa arvioida tutkimus- ja kehittämistyöprosessia ja sen aikaansaaman muutoksen yksilöllistä, yhteisöllistä ja yhteiskunnallista hyötyä Opiskelija osaa laatia kirjallisen opinnäytetyöraportin hyvän tutkimus- ja kehittämisraportoinnin mukaisesti ja osoittaa asiantuntijaviestinnän kykyä kansallisesti ja kansainvälisesti. Kypsyysnäytteessä opiskelija osoittaa itsenäisesti opinnäytetyönsä aihepiirin hyvää hallintaa ja osaamista viestiä asiantuntevasti sen tuloksista.
Sisältö
- aiheen valinta ja analyysi,
- tutkimus- tai kehittämissuunnitelman laatiminen,
- tutkimuslupa,
- sopimus tutkimuksellisesta kehittämistyöstä,
- tutkimus- tai kehittämisprosessin toteutus,
- opinnäytetyön raportointi sekä kypsyysnäyte.
Työmuodot
Itsenäinen opiskelu
Ryhmäohjaus kuten seminaarit, työpajat
Yksilöohjaus
Opponointi
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaan seminaarit ja muut ohjaajan erikseen ilmoittamat ohjausmuodot
Työpajatarjonta esitellään Moodlessa: YAMK-opinnäytetyöprosessi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Asianmukainen tutkimusmenetelmäkirjallisuus
Alan ajantasainen kirjallisuus
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja se tehdään sovituin osin työelämäohjaajan ohjauksessa. Ohjauksen ja arvioinnin päävastuu on ohjaavalla opettajalla.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainväliset yhteydet
Hyväksytty suoritus edellyttää kansainvälistä lähdekirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
30 op vastaa 810 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Suositellaan opinnäytetyön suorittamista kolmessa lukukaudessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinnäytetyön ensisijainen ohjausmuoto on ryhmäohjaus (mm. seminaarit ja työpajat), jonka lisäksi voidaan sopia yksilöohjauksista. Osa työpajoista on pakollisia. Katso tarkemmin Moodle. YAMK Opinnäytetyöprosessi.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Toisten opiskelijoiden työt ovat luottamuksellisia!
Tekoälyn käytöstä:
Tekoäly voi olla opinnäytetyön tuki mutta ei tekijä. Tarkempi ohjeistus tekoälyn käytöstä ja viittausohjeesta löytyy Opiskelijan työpöydältä (Oma) Opiskelijan opas > Ohjeet ja säännöt > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaarit, työpajat, opponointi, kypsyysnäyte, Turnitin
Opinnäytetyön eteneminen Wihin eri vaiheiden mukaisesti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikehikko löytyy opetussuunnitelman liitteenä (YAMK opinnäytetyö arviointikriteerit OPS2020).
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Arviointikehikko löytyy opetussuunnitelman liitteenä (YAMK opinnäytetyö arviointikriteerit OPS2020).
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Arviointikehikko löytyy opetussuunnitelman liitteenä (YAMK opinnäytetyö arviointikriteerit OPS2020).
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Arviointikehikko löytyy opetussuunnitelman liitteenä (YAMK opinnäytetyö arviointikriteerit OPS2020).