Siirry suoraan sisältöön

Prosessien käyttö ja kunnossapito (5 op)

Toteutuksen tunnus: TX00EZ42-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.03.2024 - 10.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Leiritie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 90
Koulutus
Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Juha Kotamies
Ryhmät
TXM22S1B
Bio- ja kemiantekniikka
Opintojakso
TX00EZ42

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 24 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Ke 20.03.2024 klo 08:30 - 11:30
(3 t 0 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001
MMB301 Auditorio 3 krs.
Ke 27.03.2024 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001
MMB301 Auditorio 3 krs.
Ke 03.04.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 Ryhmä 1
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
Ke 10.04.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 Ryhmä 2
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
Ke 17.04.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 Ryhmä 3
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
To 18.04.2024 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 RYhmä 4 aloitetaan MMB1234
MMB124 Testauslaboratorio
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
Ke 24.04.2024 klo 08:30 - 12:00
(3 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 Ryhmä 5 aloittanan MMB124
MMB124 Testauslaboratorio
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
To 25.04.2024 klo 08:30 - 11:00
(2 t 30 min)
Prosessien käyttö ja kunnossapito TX00EZ42-3001 Ryhmä 6 aloitetaan MMB124
MMB124 Testauslaboratorio
MMA135a Energia- ja ympäristötekniikan laboratorio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija oppii opintojaksolla käsiteltävät prosessien käytön valvonnan menetelmät ja kunnossapidon siten, että pystyy ratkaisemaan niihin liittyviä keskeisiä ongelmia, soveltamaan tietojaan ja hyödyntämään osaamistaan tulevissa työtehtävissä.

Sisältö

• Prosessien käyttö: kapasiteetin suunnittelu, henkilöstöresurssit ja työnsuunnittelu, toimitusketjun hallinta
• Laadunhallinta ja laatujärjestelmät
• Kunnossapidon käsitteet ja standardit
• Vikaantumismekanismit
• Korroosiomuodot ja korroosion eston periaatteet
• Kunnossapidon tehokkuus ja sen mittaaminen
• Käytön ja kunnossapidon suunnittelu ja ajoitus
• TPM, RCM, LCM -ajattelu
• Toiminnanohjaus
• Turvallisuus, ympäristönsuojelu

Työmuodot

Luennot
Laboratorioharjoitukset

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Prosessisuureiden mittaustekniikka Juhani Pihkala
Lunetomateriaali OMAssa

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

-

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Luennot 50 h
Laboratoriot 50 h
Viikkotahtävät 30 h

Sisällön jaksotus

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu viikkotehtävien vastauksiin
Laboratorioharjoitukset pakollisia

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja ratkaista niihin liittyviä suoraviivaisia tehtäviä.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

iskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt omin sanoin; hän osaa selittää, mihin ilmiöön liittyvät kaavat perustuvat tai mitä ne tarkoittavat ilmiön kannalta; hän osaa ottaa kantaa aihepiirin tehtävien ratkaisuissa saamiensa tulosten mielekkyyteen.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

Opiskelija osaa mallintaa aihepiirin ilmiöitä, tapahtumia tms. mielekkäiden oletusten pohjalta sekä analysoida, arvioida ja muokata ratkaisuja ja mallia tarvittaessa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija osaa määritellä tai kuvata aihepiiriin liittyvät käsitteet ja ilmiöt kvalitatiivisesti ja ratkaista niihin liittyviä suoraviivaisia tehtäviä.

Siirry alkuun