Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta (10 op)

Toteutuksen tunnus: SX00EP99-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.08.2024 - 09.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Vanhustyön tutkinto-ohjelma
Opettajat
Miia Rolamo
Kevin Collet
Satu Vahaluoto
hyvinvointi vanhustyö 1
Heidi Oilimo
Vastuuopettaja
Heidi Oilimo
Ryhmät
SXC24K2
Vanhustyön tutkinto-ohjelma, monimuoto
Opintojakso
SX00EP99

Toteutuksella on 23 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 163 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 09.09.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPA6010 Oppimistila
Ma 09.09.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPA6010 Oppimistila
Ma 16.09.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPBK030 Liikuntasali
Ti 17.09.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPBK030 Liikuntasali
To 03.10.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
To 24.10.2024 klo 08:30 - 11:45
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
To 24.10.2024 klo 12:45 - 16:00
(3 t 15 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPA2029 Vuorovaikutusluokka
Ma 04.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ti 05.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ke 06.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
To 07.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Pe 08.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ma 11.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ti 12.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ke 13.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
To 14.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Pe 15.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ma 18.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ti 19.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ke 20.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
To 21.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Pe 22.11.2024 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
Ti 26.11.2024 klo 08:30 - 16:00
(7 t 30 min)
Ikääntyneen toimintakykyä tukeva ryhmätoiminta SX00EP99-3006
MPA2030 Luovan ilmaisun oppimistila
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Opiskelija
- toimii toimintakyvyltään erilaisten ikääntyneiden ihmisten kanssa rakentaen luottamuksellista asiakassuhdetta
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- käyttää erilaisia aktivoivan toiminnan menetelmiä ikääntyneiden ihmisten erityistarpeiden mukaan
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti

Sisältö

- erilaisiin iäkkäiden ihmisten ryhmätoimintoihin tutustuminen
- ryhmän toiminta ja ohjaaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
- sosiokulttuuriset ja luovat ryhmätoiminnan menetelmät
- terveysliikunta
- luovien toimintojen ja terveysliikunnan soveltaminen toimintakyvyn tukemisessa
- digitaalisuuden hyödyntäminen ryhmätoiminnassa
- toimintakyvyn arvioinnin perusteet ja TOIMIA-tietokantaan perehtyminen
- aseptiikan perusteet
- harjoittelu 4,5 op
- oman osaamisen ja ammatillisen kasvun arviointi

Työmuodot

Aktivoiva luento
Osallistavat ja toiminnalliset menetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Oppimistehtävät
Itsenäinen verkko-opiskelu
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Yksilöohjaus
Kirjallinen oppimistehtävä
Projekti
Harjoittelu

Aika ja paikka

Opintojakson aikataulu

Lähiopetus
9.9. ap opintojakson orientaatio ja verkkokurssin esittely + ip toimintakyky ja arviointimenetelmät
16.9. toiminnallinen työpajapäivä(terveysliikunta + luovat menetelmät)
17.9. toiminnallinen työpajapäivä (terveysliikunta + luovat menetelmät)

3.10. Mahdollisuuksien maisemia

24.10. omat ohjaustuokiot + harjoitteluinfo

Harjoittelu 4.11. - 22.11.
14.11. Pienryhmät (ETÄ)
26.11. Harjoittelun purkupäivä

Huom. Muutokset aikataulussa mahdollisia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Moodlessa.
Itsenäisiä kirjallisuushakuja.
Opintojakson alkaessa ilmoitettavat materiaalit.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu työelämässä 4,5 op = 15 päivää. (Hyväksytty / hylätty)
Huom. Hyväksytty harjoittelu edellyttää soveltuvien lähteiden käyttöä kirjallisessa harjoitteluraportissa!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla opintojakson vastuuopettajaan yhteydessä heti opintojakson ilmoittautumisajan päätyttyä.

Metropolian tietosuojaseloste:
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri

Tekoälyn käyttö opintojaksolla

Huomioithan, että oppimistehtävissä tulee hyödyntää opintojakson tavoitteisiin soveltuvia ja/tai määriteltyjä lähteitä ja tekoäly voi toimia tukena omalle ajattelulle. Oppimistehtävien tekstiä ei siis voi muodostaa tekoälyllä. Mikäli hyödynnät tekoälyä oppimistehtävissä, tulee se kirjata selkeästi esille.

Ohjeistus löytyy OMA:sta kohdasta Työkalut > Opettajan työkalut > Oppimistoiminta > Linjaukset ja ohjeet > Ohjeet > Tekoälyn käyttö opetus- ja oppimistoiminnassa sekä opinnäytetyössä - Työohje opettajille, ohjaajille ja opiskelijoille?(8.8.2024) (pdf-tiedosto)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnista ja tehtävistä

- Arviointiasteikko 0-5, jatkuva arviointi, ks. arviointikriteerit
- Opintojakson kirjalliset tehtävät edellyttävät annettujen ja soveltuvien lähteiden käyttöä.
- Tehtävät tulee palauttaa annetun aikataulun mukaan.
- Hyväksyttyä kirjallista tehtävää ei ole mahdollista korottaa.
- Verkkokurssin (3op) hyväksytty suorittaminen vaatii kursiin liittyvien tehtävien tekemistä.

Lopulliseen arvosanaan vaikuttavat

- Opintojakson osasuoritukset (esim. verkkokurssi, mahd. muut tehtävät) arvioidaan ja ne vaikuttavat kokonaisarvosanaan.
- Projektisuunnitelma & raportti
- Läsnäolo opetuksessa ja aktiivinen osallistuminen opetukseen huomioidaan arvioinnissa. - Opintojaksolla ei ole käytössä poissaolon korvaavaa tehtävää.


KRITEERIT

Tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
- tunnistaa toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- tunnistaa fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- tunnistaa aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyvä (3-4)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnin lähtökohdat
- osaa kuvailla fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee perustellen ja toteuttaa tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi perustellen omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Kiitettävä (5)
Opiskelija:
- osaa selittää toimintakyvyn arvioinnista saatujen tulosten merkityksiä
- osaa perustella monipuolisesti fyysisen aktiivisuuden, luovan toiminnan ja ryhmätoiminnan merkityksen ikääntyneen ihmisen terveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiselle ja vahvistamiselle
- selittää aseptiikan ja infektioiden torjunnan merkityksen työssään ja osaa toimia voimassa olevien ohjeistusten mukaisesti
- suunnittelee monipuolisesti perustellen ja toteuttaa tilannetta arvioiden tavoitteellista, toimintakykyä tukevaa ryhmätoimintaa toimintakyvyltään erilaisille ikääntyneille ihmisille erilaisissa toimintaympäristöissä
- arvioi kriittisesti omaa toimintaansa sekä toiminnalle asetettujen tavoitteiden saavuttamista.

Hyväksyttyä kirjallista työtä ei ole mahdollista korottaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Siirry alkuun