Gerontologinen tutkimus ja kehittäminen geronomin työssä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EP98-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2023 - 14.05.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 27
- Koulutus
- Vanhustyön tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Panu Karhinen
- hyto virtuaali::vanhustyö 1
- Vastuuopettaja
- Panu Karhinen
- Ryhmät
-
SXC22S2Vanhustyön tutkinto-ohjelma monimuoto
- Opintojakso
- SX00EP98
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
- tunnistaa tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
- osaa kuvata vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
- osaa hakea tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
- tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
- tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä
Sisältö
- monitieteinen gerontologinen tutkimus
- vaikuttavuuden lähtökohdat
- ammatillinen kumppanuus ja verkostot vanhustyössä
- gerontologinen moniammatillinen vanhustyö ja moniasiantuntijuus
- tutkimusetiikan lähtökohdat
- tiedon haku, hallinta ja arviointi
- dialogisuuden periaatteet
- yhteiskehittäminen
Työmuodot
Aktivoiva luento, lähiopetus, yksilöllinen harjoitustehtävä, ryhmätehtävä
Aika ja paikka
Opintojakson aikataulu:
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Julkaistaan myöhemmin
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
2. periodi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä ja ykslötehtävä
Arviointikriteerit
Tyydyttävä (1-2)
• tunnistaa gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohdat
• tunnistaa joitakin tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa luetella vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden käsitteen
• osaa hakea gerontologista tietoa ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• tunnistaa tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• tunnistaa ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkityksen vanhustyön kehittämisessä
Hyvä (3-4)
• osaa kuvailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa useita tutkimuseettisiä lähtökohtia gerontologiassa
• osaa kuvailla vanhustyön ammatillisia orientaatioita ja tunnistaa moniasiantuntijuuden merkityksen ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja tunnistaa lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• osaa perustella tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa selittää ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Kiitettävä (5)
• osaa vertailla gerontologisen monitieteisen tutkimuksen lähtökohtia
• tunnistaa monipuolisesti tutkimuseettiset lähtökohdat gerontologiassa
• soveltaa tietoa vanhustyön ammatillisten orientaatioiden kuvailussa ja osaa arvioida moniasiantuntijuuden merkitystä ikääntyneen ihmisen hyvän elämän tukemisessa
• kykenee ymmärtämään hakemansa tiedon merkitystä geronomin työssä ja osaa arvioida lähteiden luotettavuuteen vaikuttavia tekijöitä
• perustelee monipuolisesti tutkitun tiedon merkityksen omalle ammatilliselle toiminnalleen
• osaa arvioida ikääntyneen ihmisen asiantuntijuuden, toimintaympäristön ja kumppanuuden merkitystä vanhustyön kehittämisessä
Arviointi:
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.