Mental Health and Substance Abuse (5 ECTS)
Code: SX00EP09-3016
General information
- Enrollment
- 02.12.2024 - 15.12.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.01.2025 - 25.05.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Taina Valkeapää
- Groups
-
SXH23S2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto, varhaiskasvatus
- Course
- SX00EP09
Implementation has 5 reservations. Total duration of reservations is 14 h 15 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Thu 09.01.2025 time 12:45 - 16:00 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016 |
MPA2008
Oppimistila
|
Mon 20.01.2025 time 08:30 - 11:45 (3 h 15 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016 |
MPA4010
Oppimistila
|
Thu 06.02.2025 time 13:00 - 15:30 (2 h 30 min) |
Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016 |
MPA4010
Oppimistila
|
Thu 20.02.2025 time 09:00 - 11:45 (2 h 45 min) |
Tentti, Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016 |
MPA3018
Oppimistila
|
Mon 28.04.2025 time 16:30 - 19:00 (2 h 30 min) |
1. uusintatentti / 1st retake of exam: Mielenterveys ja päihteet (lähitoteutus) SX00EP09-3017, Mielenterveys ja päihteet SX00EP09-3016, Mental health and substance abuse SX00FD72-3001 |
MPA4009
Oppimistila
|
Learning outcomes
The students understand the phenomena and challenges related to mental health. They identify the special needs of client groups. They understand and are able to apply key legislation and basic concepts in the field. The students recognize the service system and are able to guide and support the client to the services. The students are able to reflect on their professional activities and identify the limits of their own professional competence in the work of a Bachelor of Social Services. The students are able to evaluate current discussions related to mental health and substance abuse and understand the importance of structural work in the fields of mental health and substance abuse.
Content
Mental health
Protective factors / risk factors. Being normal / abnormal. History of mental health work. Mental health components. Challenges in Mental health. The students have the ability to support suicidal clients and their close ones. Supporting a person prone to suicide and loved ones.
Substance use in the life of an individual.
Addictions as phenomena. Trends in substance abuse work. Client-respecting encounters, speaking up and motivating. Legislation safeguarding the fundamental rights of the individual. The students are able to guide and support the client to services. Key services and guiding the client to them. Preventive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.
Teaching methods
Luennot
Tentti
Ryhmätehtävä
Itsenäinen oppimistehtävä
Location and time
09.01.2025 12.45 - 16.00 Orientaatio
20.01.2025 08.30 - 11.45 Luento
06.02.2025 12.45 - 16.00 Luento
20.02.2025 9.00 - 12.00 Tentti
Learning materials and recommended literature
Tenttikirjallisuus
1) Luennot
2) Hämäläinen, K., Kanerva, A., Kuhanen, C., Schubert, C. Seuri, T. (2017). Mielenterveyshoitotyö. SIVUT 18-32 (Luku 1; Mielenterveys ja mielenterveyshoitotyö); 182-223 (Luku 6; Mielenterveyshoitotyön menetelmät ); 224-298 (Luku 7; Keskeisimmät mielenterveyden häiriöt ja niiden hoitotyö). Löytyy myös e-kirjana.
3) Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., Salo-Chydenius, S. (2015). Päihdehoitotyö. SIVUT 61-162 (Luku 3 Päihteet ja niiden käyttö); 246-268, 316-333, 335-350 (Luvusta 8 Päihdehoitotyö toimintana luvut 8.3, 8.5 ja 8.6); 466-492 (Luvusta 11 Yhteiskunta, päihteet ja riippuvuus luvut 11.3. ja 11.4). Löytyy myös e-kirjana.
4) Rissanen, A. (2022). Suomalaisen laitospsykiatrian historiaa. Teoksessa S. Jäntti, K. Heimonen, S. Kuuva, K. Maanmieli, & A. Rissanen (toim.), Kokemuksia mielisairaalasta: muistoihin kaivertuneet tilat (sivut 65-86). Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Linkki artikkeliin: https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/83684/1/kokemuksia-mielisairaalasta_s65-86.pdf
5) Lainsäädäntö:
Terveydenhuoltolaki 1326/2010
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
Mielenterveyslaki 1116/1990
Päihdehuoltolaki 1308/2014
Alternative completion methods of implementation
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Taina Valkeapää).
Exam dates and retake possibilities
20.2.25 klo 9-12.
Uusintatentit kevään 2025 aikana, ilmoitetaan myöhemmin.
Further information for students
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset. Tekoälyn käyttäminen tehtävissä, joissa se on erikseen kielletty, on opintovilppiä. Samoin tekoälyn puutteellinen merkintä on vilppiä.
Assessment methods and criteria
Tentti 0-5
Ryhmätehtävä ja muut oppimistehtävät hyv/hyl
Kaikki osiot oltava hyväksytysti suoritettu kokonaisarvosanan saamiseksi.
Opiskelija osaa:
kiitettävä 5
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
hyvä 4-3
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
tyydyttävä 2-1 tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty 0
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön
Arviointikriteeristön termejä, osaamisen tasoja ja ammatillisen kehittymisen vaiheita sovelletaan kuvattavaan opintojaksoon ja tutkinto-ohjelmaan sopiviksi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.