Basics of Individual and Group Counselling (5 ECTS)
Code: SX00EP00-3023
General information
- Enrollment
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- Online
- Unit
- School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Anu Pellinen
- Mikaela Mansikkala
- Groups
-
SXH25K2VESosiaalialan tutkinto-ohjelma, verkkototeutus (sosiaaliohjaus)
- Course
- SX00EP00
Implementation has 5 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 29.08.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Tue 02.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Thu 11.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Thu 25.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
|
Fri 10.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yksilö- ja ryhmänohjauksen perusteet SX00EP00-3023 |
Learning outcomes
The students will learn the theoretical fundamentals of counselling. The students will be able to apply the principles of dialogue to counselling.They can plan, implement, and assess counselling work in a goal oriented way listening to the client. The students will be able to offer guidance taking into account individual needs in both individual and group counselling.
Content
Basics of individual, group, and community counselling. Ethical issues in counselling.
Principles of dialogical interaction. Different approaches to counselling.
Different roles in counselling work. Goal-oriented counselling, planning and evaluation in the social context.
Feedback as a part of the counselling work. Reflecting one’s own counselling.
Teaching methods
HUOM! Tämä toteutus on sallittu vain verkkotutkinnon opiskelijoille!
Luennot,
ryhmäkeskustelut,
Ryhmätyön työpajat
Kirjalliset materiaalit
Tentti
Aktivoivat tehtävät Moodlessa ja opetuskerroilla
Käytännön fasilitointiharjoitukset asiakasryhmien kanssa,
Location and time
Kaikki luennot pidetään verkossa. Luennoilla sekä opettaja että opiskelijat pitävät kameran auki, ellei toisin ohjeisteta.
29.08.2025 09.00 - 12.00 Orientaatio opintojaksoon (Anu Pellinen +)
02.09.2025 13.00 - 16.00 (Anu Pellinen)
11.09.2025 13.00 - 16.00
25.09.2025 09.00 - 12.00 (Anu Pellinen)
10.10.2025 09.00 - 12.00 (Anu Pellinen)
Oppimisympäristö Moodle ja verkkoluennot Zoom-alustalla.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista.
Mikäli opiskelijalla on päätös yksilöllisestä tuesta, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajiin mahdollisimman pian.
Opettaja kertoo opintojakson alussa tekoälyn käyttöön liittyvät linjaukset.
Learning materials and recommended literature
Yksilöohjauksen osuuden tenttimateriaalina tai tehtävän lähteenä voi käyttää:
Verkko-opetuksessa käsitellyt asiat ja luentomateriaalit
Vehviläinen S. 2014 Ohjaustyön opas. Gaudeamus.
Mönkkönen K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Gaudeamus.
Sarvikas H. 2020. Asiakas kohdataan kuuntelemalla. Julkaisussa Tietoa, taitoa ja teknologiaa – kehittämispolkuja sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 157. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/345656/B157.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikä tekee dialogin: Dialogisen vuorovaikutuksen tunnuspiirteet ja edellytykset. 2018. Sitran artikkeli. https://www.sitra.fi/artikkelit/mika-tekee-dialogin-dialogisen-vuorovaikutuksen-tunnuspiirteet-ja-edellytykset/
Ryhmänohjauksen oheiskirjallisuus tenttimateriaaliksi tai ryhmätehtävän tueksi:
Verkko-opetuksessa käsitellyt asiat ja uentomateriaalit
Alaverdyan, A., Mattila, L., Peuna-Korpioja, K., Kivioja, T. & Lautamo, L. 2019. Ryhmänohjaajan opas. Kompensaatiokeinoista apua arkeen, työhön ja oppimiseen Komppaa-ryhmätoimintamallin avulla. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 271. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-541-8.
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
EHYT ry. Ryhmäilmiö. Ryhmänohjaajan käsikirja. https://ehyt.fi/tuote/ryhmailmio-ryhman-ohjaajan-kasikirja/
Pinskupakki.fi Valtakunnallinen pinskuportaali
Osallistavat menetelmät - vinkkejä ja virikkeitä kouluttajalle. KSL. https://www.ksl.fi/julkaisut/osallistavat-menetelmat/
Internship and working life connections
Opiskelijat tekevät ryhmäohjauksen harjoituksia työelämäyhteistyössä opintojakson aikana.
Student workload
5 op = 135 h
Assessment methods and criteria
Yksilöohjauksen osuus: tenttiarvosana T1-K5
Ryhmänohjauksen osuus: T1-K5
Pienryhmätehtävä (35t) Ryhmänohjaus asiakasryhmässä; projektiesittely loppuseminaarissa; projektin sosiaalipedagogiset perustelut (tehtävän tarkemmat kriteerit annetaan opetuksen yhteydessä). Opiskelija pitää tuntikirjanpitoa työskentelystään.
Suoritetut muut oppimistehtävät (hyväksytty/Hylätty).
Opintojakson arvosana: 50 % ryhmänohjaus ja 50 % yksilöohjaus.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, good (3)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, excellent (5)
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.
Assessment criteria, approved/failed
See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.