Ihmisen kasvu ja kehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00EO99-3022
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 05.05.2025 - 18.05.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anu Pellinen
- Tuomas Leisti
- Ryhmät
-
SXH25K2SOSosiaalialan tutkinto-ohjelma, Sosionomi (sosiaaliohjaus), monimuoto
- Opintojakso
- SX00EO99
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 19 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 15.08.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPA2010
Oppimistila
|
Ke 27.08.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPC4012
Oppimistila
|
Ma 08.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ti 09.09.2025 klo 08:30 - 11:45 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPC4013
Oppimistila
|
Ke 24.09.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPA6009
Oppimistila
|
Ti 07.10.2025 klo 12:45 - 16:00 (3 t 15 min) |
Tentti, Ihmisen kasvu ja kehitys SX00EO99-3022 |
MPB5029
Reflektointitila
|
Tavoitteet
Opiskelija tuntee ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (varhaislapsuuden, lapsuuden, nuoruuden, aikuisuuden ja vanhuuden) ja osaa eritellä niihin vaikuttavia tekijöitä. Varhaiskasvatuspolun opiskelija tuntee erityisesti lapsen varhaislapsuuden kehitysvaiheet.
Sisältö
Keskeisiä kehitysteorioita. Ihmisen fyysinen, psyykkinen, kognitiivinen ja sosiaalinen kehitys ja kasvu eri ikäkausina. Varhaiskasvatuspolun opiskelija keskittyy erityisesti lapsen kasvuun ja kehitykseen.
Aika ja paikka
15.08.2025 08.30 - 11.45 MPA2010 Opintojakson orientaatio (Anu Pellinen)
27.08.2025 12.45 - 16.00 MPC4012 (Anu Pellinen)
08.09.2025 08.30 - 11.45 MPA6009 (Tuomas Leisti)
09.09.2025 08.30 - 11.45 MPC4013 (Tuomas Leisti)
24.09.2025 12.45 - 16.00 MPA6009 (Anu Pellinen)
07.10.2025 12.45 - 16.00 MPB5029 (Anu Pellinen)
- HUOM! Exam-tentti, opettajan kertovat tarkemmat tiedot opintojakson alussa.
- Läsnäolovelvoite jokaiselle kerralle. Poissaolosta luennon korvaava reflektiotehtävä.
- Muutokset ovat mahdollisia.
Oppimateriaalit
Tenttimateriaali:
Sosiaaliohjauksen polku:
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 182-404
VAKA-polku
Luentomateriaalit
ja
Nurmi, J., Ahonen, T., Lyytinen, H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. (2023). Ihmisen psykologinen kehitys (10. uud. p.). PS-kustannus. SIVUT 16-116 ja 149-179
Havainnointitehtävän tueksi: Koivunen, P-L . & Lehtinen, T. (2015).
Kasvu kiikarissa: Havainnoinnin käsikirja varhaiskasvattajille. Jyväskylä: PS-kustannus
Opetusmenetelmät
osallistavat luennot
oppimistehtävät
kirjallisuus
tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Haastattelu- tai havainnointitehtävän voi toteuttaa työelämäyhteistyössä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan EXAMissa tiettynä ajankohtana. Opettajat antavat tästä opintojakson alussa lisätietoa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135 tuntia)
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä
Tentti
Tentistä tulee numeerinen arviointi, joka on opintojakson arvosana. Oppismistehtävä voi korottaa tentin arvosanaa. Lisäksi aktiivinen osallistuminen luennoille/korvaavat reflektiotehtävät sekä tehtävien palautus hyväksytysti.