Skip to main content

Development of the Welfare State (5 ECTS)

Code: SX00EO96-3003

General information


Enrollment
29.11.2021 - 31.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2022 - 18.04.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Unit
(2019-2024) School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Social Services
Teachers
Katja Ihamäki
Lauri Narinen
Taina Konttinen
Groups
SXH22K1
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00EO96
No reservations found for implementation SX00EO96-3003!

Objective

The students will understand the most important theories of welfare and happiness. The students understand how the structures and processes of society affect the lives of individuals and communities. They are familiar with the development trends of societal policy and their links to the needs of change in welfare services. The students are familiar with structures and processes supporting well-being, social inclusion and safety. The students understand the courses of action in societal decision making. The students also understand how the global economy and Finland's economic development affect the functioning of society and the living conditions of people. They are familiar with the different ways in which welfare services are organized and provided.

Content

Welfare theories. Development of the Finnish welfare state and society. International welfare state models. The multi producer model of the welfare state. The welfare society's dependency on global economy, production, the standard of living, economic policy and employment.

Location and time

Lecturers: Katja Ihamäki & Lauri Narinen

Materials

Kurssin tentti- ja muu tieto tarkentuu alkusyksystä.
Tenttimateriaali Narinen:
1) Lähiopetuksen materiaalit:
2) GSE:n verkkototeutus "Talous"
https://economics-mooc-preview.vercel.app/

Sosiaalipolitiikan lähiopetuksen osuudessa (Ihamäki) on kaksi tehtävää, lähiopetus ja kirjan artikkelit. Ohjeistus tehtäviin kurssin toteutustiedoissa (oman dokumentit).

Tenttikirjallisuus, Ihamäki:
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL 2017, 25–39, 61-80, 97-128, siis luvut ovat 1,3,5 ja 6.

Kaksi tehtävää Omassa ohjeistus.

VAIHTOEHTOINEN SUORITUS ILMAN LÄHIOPETUSTA
Ilmoittaudu sähköpostilla sekä Katja Ihamäelle että Lauri Nariselle, jos olet valinnut vaihtoehtoisen suoritustavan ennen kurssin alkua.
- Hyvinvoinnissa & Taloudessa sama materiaali kuin kontaktivaihtoehdossa.
- Hyvinvointivaltio ylittää jälkensä. Toim. Sakari Hänninen ja Paula Saikkonen. THL. 2017. THL 2017, 25–39, 61-80, 97-128. Siis luvut 1, 3, 5 ja 6.
- Sosiaalipolitiikka - hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola & Vappu Karjalainen. THL. 2011. Sivut 103-248.
- Jorma Sipilä ja Anneli Anttonen. Universalismi ja sen vahtoehdot. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 57–74.
- Mikko Mäntysaari. Hyvinvointiliberalismi ja uusliberalismi sosiaalityön
toimintaympäristöinä. Teoksessa Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Toim. Maritta Törrönen ym., sivut 75–86.

Tehtävät (kaksi tehtävää) Omassa ohjeistus.

Muuta kirjallisuutta:
Haapola, Ilkka, Karisto, Antti & Takala, Pentti. Matkalla nykyaikaan: elintason, elämäntavan ja sosiaalipolitiikan muutos Suomessa. Porvoo: WSOYpro. 1999.
Julkunen, Raija. Kuka vastaa? Hyvinvointivaltion rajat ja julkinen vastuu. Hyvinvointivaltion rajat -projekti. Helsinki: Stakes. 2006.
Tammilehto, O. (2003). Globalisaation vaikutus köyhyyteen. http://www.tammilehto.info/globkoyh.htm
- Juho Saari, Sakari Taipale ja Sakari Kainulainen (toim.). Hyvinvointivaltion moderneja klassikoita. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Helsinki 2013.
- George Ritzer (2008). The McDonaldization of Society. Pine Forge Press.
- Towards a social investement welfare state? Ideas. policies and challenges. Toim. Nathalie Morel, Bruno Palier and Joakim Palme. Policy Press. 2012.

Teaching methods

Participation in contact teaching,
assignments and exam (literature and contact teaching)

Alternative achievement
Assignments and different literature exam

Exam schedules

TENTTI Ti 12.4.2022 klo 12.45-15.15 Metropolia-sali, Myllypuron kampus

UUSINNAT METROPOLIAN VIRALLISET UUSINTAPÄIVÄT:
Ti 7.6. klo 16.30 – 20.00 SU202206 Ilmoittautuminen tenttiin 28.4 - 15.5.
Kolmas uusinta on elokuussa 22.8. (SU202207) ja se on Katjan nimellä.
Ilmoittautumisaika on 18. heinäkuuta - 6. elokuuta, eli "kesäloman" aikana.

Student workload

Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys
Lähiopetus
Lehtorit: Lauri Narinen ja Katja Ihamäki


TENTTI
Hyvinvointiyhteiskunnan kehitys,
Sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki) 2,5 op.
Lähiopetus:
1 op = opiskelijan työnä 27 tuntia.
2,5 op on 67,5 tuntia eli yli 8 päivää.
Sama taloustieteessä


Lähiopetusvaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki):
Lähiopetus 16 tuntia ja tentti.
Tenttikirjallisuus 83 sivua suomenkielistä tekstiä 29 tuntia.
Kaksi tehtävää 20 tuntia.

Lähiopetusvaihtoehto: hyvinvointi & talous, Lauri Narinen
Lähiopetus 20 tuntia ja tentti
GSE:n verkkototeutuksen suorittaminen max 30 tuntia
Muu itsenäinen työskentely noin 10 tuntia

Kirjatenttivaihtoehto, sosiaalipolitiikan osuus (Katja Ihamäki), 67,5 tuntia:
- Kirjallisuus 268 sivua suomenkielistä tekstiä, noin kuusi päivää
- Kaksi tehtävää, 20 tuntia
- Tentti

Further information

Katja Ihamäki:
To 17.3. klo 12.45-16. A4015
Ma 21.3. klo 12.45-16. A4015
Ma 28.3. klo 12.45-16 C5012
To 31.3. klo 12.45-14.15 Museokäynti, Helsingin kaupunginmuseo, Aleksanterinkatu 16, Helsinki.
Ma 4.4. klo 12.45-14.15 A4015

Lauri Narinen:
Ke 23/3 klo 8:30 - 11.45 Metropolia-sali (ravintolan vieressä) Orientaatio
Pe 25/3 klo 8:30 - 11:45 MPB 1005
Ti 29/3 klo 8:30 - 11:45 MPA 4011
sekä
A-ryhmä: Ti 5/4 klo 8:30 - 11:45 MPB 1005
B-ryhmä: Ke 6/4 klo 8:30 - 11:45 MPB 1005
ja viimeinen
Ma 11/4 klo 12:45 - 16:00 MPA 4011
TENTTI Ti 12.4.2022 klo 12.45-15.15 Metropolia-sali, Myllypuron kampus

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, good (3)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, excellent (5)

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment criteria, approved/failed

See the curriculum attachment.
The course instructor will specify the evaluation criteria in the beginning of the course.

Assessment methods and criteria

Contact teaching:
Exam and assignments
OR literature exam and assignments
0-5 (exam)

Go back to top of page