Skip to main content

Nursing of Children and Young People (5 ECTS)

Code: SX00DZ90-3037

General information


Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.04.2024 - 24.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 ECTS
Mode of delivery
On-campus
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Midwifery
Nursing (in Finnish)
Public Health Nursing
Teachers
Maria Kouvalainen
Anu Jokinen
Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
SXO23K1A
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
SXO23K1B
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Course
SX00DZ90

Implementation has 23 reservations. Total duration of reservations is 74 h 45 min.

Time Topic Location
Wed 24.04.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Wed 24.04.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Thu 25.04.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Thu 25.04.2024 time 12:30 - 16:00
(3 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPA5018 Oppimistila
Fri 26.04.2024 time 10:00 - 11:30
(1 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Fri 26.04.2024 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Tue 30.04.2024 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
ETÄ: Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
Tue 30.04.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
Fri 03.05.2024 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Mon 06.05.2024 time 08:30 - 15:00
(6 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: Seminaarityön tekemistä pienryhmissä, itsenäistä opiskelua, koko ryhmä
Wed 08.05.2024 time 09:30 - 15:00
(5 h 30 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Fri 10.05.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB6023 Oppimistila
Mon 13.05.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Mon 13.05.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R2
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Wed 15.05.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R3
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Thu 16.05.2024 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R3
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Fri 17.05.2024 time 08:30 - 11:30
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R1
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Fri 17.05.2024 time 12:30 - 15:30
(3 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R2
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Tue 21.05.2024 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: Pienryhmäseminaari, koko ryhmä
MPC4001 Oppimistila
Tue 21.05.2024 time 14:15 - 15:15
(1 h 0 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037
MPB4006 Lastenhoitotyö 2
MPB4007 Lastenhoitotyö 1
Thu 23.05.2024 time 08:30 - 11:45
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R1 ja R3:sta puolet
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila
Thu 23.05.2024 time 12:45 - 16:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: R2 ja puolet R3:sta
MPB4024 Simulaatio, lastenhoitotyö
MPB4022 Reflektointitila
Fri 24.05.2024 time 08:45 - 12:00
(3 h 15 min)
Lasten ja nuorten hoitotyö SX00DZ90-3037: TENTTI
MPA5018 Oppimistila
Changes to reservations may be possible.

Learning outcomes

Students
- understand the ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- can plan, implement and evaluate patient education in a family-oriented way in cooperation with other experts
- understand the significance of illness and various care environments to a child, a young person and his/her family and are able to support and promote the health and wellbeing of families with children
- can plan, implement and evaluate the nursing of children and young persons bearing in mind the principles of nursing and ethical questions related to their care

Content

- ethical, pedagogical and methodological standpoint of patient education
- principles of nursing and ethics in nursing of children and young persons
- development and growth of children and young persons
- supporting the child, young person and families as well as the patient education process in nursing care
- principal methods for nursing of children and young persons
- the family-oriented nursing process of children and young persons with acute or long-term illnesses
- key questions related to nursing of children and young persons and the most common illnesses of children and young persons

Prerequisites

Medical Nursing Competence.
Surgical nursing Competence.

Teaching methods

Flipped learning
Mode of delivery face-to-face
Interactive lecture
Cooperative learning
Small group work
Guided assigments
Virtual learning
Independent studies
Preclinicals
Simulation

Location and time

April 22th- May 24th 2024

Learning materials and recommended literature

Learning material in Moodle

Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttialue Storvik-Sydänmaa ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanomapro

Lapsen psykomotorinen kehitys eri ikäkausina s. 18-28
Kehitysvammaisuus ja kehityshäiriöt s. 48-59
Leikki lapsen kehityksen tukena s. 62-66
Lapsi ja nuori potilaana s. 79-81
Perhehoitotyö s. 84-88
Vitaalielintoiminnot ja niiden seuranta s. 92-95
Lapsen kivun hoito s. 99-105
Neste- ja lääkehoito s. 107-113
Lapsen ja perheen ohjaaminen s. 118-121
Lapsen elvytys s. 124-132
Kuume s. 137-140
Infektiotauteja sairastavan lapsen hoitotyö s. 141-149
Diabetesta sairastavan lapsen hoitotyö s. 203-213
Allergia ja astma s. 214-225
Lasten reuma s. 226-234

Muistakin lasten hoitotyön kirjoista vastaavilla otsikoilla olevat luvut käyvät.

Storvik-Sydänmaan ym. (2019) kirjaan pääset täältä:
https://metropolia.finna.fi/Record/3amk.284809

Samanaikaisesti tätä e-kirjaa pystyy lukemaan max. 10 opiskelijaa, laina-ajaksi voi valita 1 päivän tai 7 päivää kerrallaan. Opiskelija voi halutessaan tehdä myös varauksen Ellibsissä.

Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf

PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

The Material provided by the teacher, i.e. Current Care Guidelines (Duodecim & HOTUS)

Alternative completion methods of implementation

N/A

Internship and working life connections

Dosage calculation need to be passed before clinical practice.

Exam dates and retake possibilities

Please, look at the schedule.
Dates of the exams are told in the orientation.

International connections

N/A

Student workload

1 cr= 27 h

Contact teaching 135 h Independent study, guidence and tests.

Content scheduling

More information in Moodle.

Further information for students

Attendance:

Compulsory participation in orientation, preclinicals, simulation. Theory teaching is highly preferred.

Additional information:

Earlier studies can be replaced (recognition of prior learning, AHOT) by contacting the tutor teacher. Decision need to be completed one month before the course.

Accepted decision of longer time in an exam need to be informed for the contact teacher before the start of the course.
Teachers in the course are Anne Tammivuori and Maria Kouvalainen (firstname.surname@metropolia.fi)
Teacher of Psychology Anu Jokinen

Assessment methods and criteria

Dosage Calculation pass/fail

Independent assignments pass/fail

Small group work pass/fail

Preclinicals pass/fail

Simulation pass/fail

Exam 0-5

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"

Go back to top of page