Oppimisympäristö ja monilukutaito (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00DU25-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2021 - 11.12.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2023 - 21.05.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Yksikkö
- (2019-2024) Hyvinvointi
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- englanti
- Paikat
- 0 - 22
- Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Satu Hakanen
- Saila Nevanen
- Ryhmät
-
VAKAS22Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille
- Opintojakso
- SX00DU25
Tavoitteet
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida oppimisympäristöön liittyviä näkökulmia (erityisesti monilukutaito). Opiskelija osaa hyödyntää ja muokata erilaisia oppimisympäristöjä tukemaan lasten kehitystä. Opiskelija tuntee keskeisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ohjeistuksen monilukutaidon ja mediakasvatuksen toteuttamisesta.
Sisältö
- Erilaiset formaalit ja informaalit oppimisympäristöt
- Monilukutaito ja mediakasvatus monikulttuurisessa varhaiskasvatusympäristössä
Aika ja paikka
Orientaatioluento 8.2.2023 klo 12.30-14.00 Zoom
Tentti 15.3.2023 klo 9-12 Myllypuro kampus
Tehtävien esittely 15.3.2023 klo 13-15 Myllypuro kampus
Huomio! Kaikkien opiskelijoiden odotetaan osallistuvan orientaatioluentoon, tehtävien esittelyyn ja tenttiin.
Oppimateriaalit
Kristiina Kumpulainen, Sara Sintonen, Jenni Vartiainen, Heidi Sairanen, Alexandra Nordström, Jenny Byman & Jenny Renlund (2018): Playful Parts:The Joy of Learning Multiliteracies / Kurittomat Palaset: Monilukutaitoa opitaan ilolla.
Lydia Plowman & Joanna McPake (2013): Seven myths about young children and technology
Daniel Kardefelt-Winther (2017) How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity?
Tehtävissä käytettävä materiaali:
Kristiina Kumpulainen & Julian Sefton-Green (Ed.), (2019): Multiliteracies and early years innovation.
TAI Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus, luku 4 Oppimisympäristöt, sivut 283-315 ja Kronqvist, E. & Kumpulainen, K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt: Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti 15.3.2023 klo 9-12 Myllypuro kampus
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5x 27h = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Metropolian yleiset arviointikriteerit
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Metropolian yleiset arviointikriteerit
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Active participation is required.
Metropolian yleiset arviointikriteerit