Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristö ja monilukutaito (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00DU25-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2021 - 11.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Lähi- ja etäopetus
Yksikkö
(2019-2024) Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
0 - 22
Koulutus
Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Satu Hakanen
Saila Nevanen
Ryhmät
VAKAS22
Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille
Opintojakso
SX00DU25
Toteutukselle SX00DU25-3005 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida oppimisympäristöön liittyviä näkökulmia (erityisesti monilukutaito). Opiskelija osaa hyödyntää ja muokata erilaisia oppimisympäristöjä tukemaan lasten kehitystä. Opiskelija tuntee keskeisen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden ohjeistuksen monilukutaidon ja mediakasvatuksen toteuttamisesta.

Sisältö

- Erilaiset formaalit ja informaalit oppimisympäristöt
- Monilukutaito ja mediakasvatus monikulttuurisessa varhaiskasvatusympäristössä

Aika ja paikka

Orientaatioluento 8.2.2023 klo 12.30-14.00 Zoom
Tentti 15.3.2023 klo 9-12 Myllypuro kampus
Tehtävien esittely 15.3.2023 klo 13-15 Myllypuro kampus

Huomio! Kaikkien opiskelijoiden odotetaan osallistuvan orientaatioluentoon, tehtävien esittelyyn ja tenttiin.

Oppimateriaalit

Kristiina Kumpulainen, Sara Sintonen, Jenni Vartiainen, Heidi Sairanen, Alexandra Nordström, Jenny Byman & Jenny Renlund (2018): Playful Parts:The Joy of Learning Multiliteracies / Kurittomat Palaset: Monilukutaitoa opitaan ilolla.
Lydia Plowman & Joanna McPake (2013): Seven myths about young children and technology
Daniel Kardefelt-Winther (2017) How does the time children spend using digital technology impact their mental well-being, social relationships and physical activity?

Tehtävissä käytettävä materiaali:
Kristiina Kumpulainen & Julian Sefton-Green (Ed.), (2019): Multiliteracies and early years innovation.
TAI Merja Koivula, Anna Siippainen & Paula Eerola-Pennanen (Ed.) (2017) Valloittava varhaiskasvatus, luku 4 Oppimisympäristöt, sivut 283-315 ja Kronqvist, E. & Kumpulainen, K. 2011. Lapsuuden oppimisympäristöt: Eheä polku varhaiskasvatuksesta kouluun. Helsinki: WSOYpro.

Opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, pienryhmätyöskentely, vierailukäynti, tenttiin lukeminen

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti 15.3.2023 klo 9-12 Myllypuro kampus
Uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan opintojakson alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5x 27h = 135 h

Sisällön jaksotus

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetuksen lisäksi kurssitehtävän tekemiseen pitää varata aikaa.
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Metropolian yleiset arviointikriteerit

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Metropolian yleiset arviointikriteerit

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin. Active participation is required.

Metropolian yleiset arviointikriteerit

Siirry alkuun