Ohjattu kliininen harjoittelu 3 (10 op)
Toteutuksen tunnus: SX00CZ16-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.05.2022 - 15.05.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.08.2022 - 21.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 24
- Koulutus
- Osteopatian tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Jouni Arffman
- Lassi Karhunen
- Laura Lee Calonius
- Osteopatia Virtuaali
- Sandra Rinne
- Mirka Peththahandi
- Laura Korhonen
- Vastuuopettaja
- Mirka Peththahandi
- Opintojakso
- SX00CZ16
Tavoitteet
Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, erotusdiagnostiikassa ja hoidossa. Opiskelija käyttää erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja kykenee turvalliseen ja tehokkaaseen hoitoon osteopaattisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija priorisoi eri hoitotekniikoita. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija osallistuu asiakkaan osteopaattiseen diagnostiikkaan ohjatusti. Opiskelija osoittaa työskentelyssään lisääntynyttä laajemman tiedon ja taidon integraatiota. Opiskelija laatii asiakastapauksesta kirjallisen hoitojakson palautteen ja konsultaatiopyynnön. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.
Sisältö
Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiiikka. Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus. Kirjallinen hoitojakson palaute ja konsultaatiopyyntö. Vastaanottotoiminta. Markkinointi, myynti ja asiakashankinta. Moniammatillinen ongelmanratkaisu.
Esitietovaatimukset
Ohjattu kliininen harjoittelu 2
Työmuodot
Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Moodle työtila käytössä.
Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.
Aika ja paikka
HyMy-kylän oppimisympäristössä ohjattua harjoittelua syyskuusta joulukuuhun.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.
Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjan.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä
Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Henkilökohtaiset kehityskeskustelut a´15 min. pidetään kauden lopulla.
Kansainväliset yhteydet
Kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
1.-2. periodilla
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä
Henkilökohtainen kehityskeskustelu
Harjoittelun arvosanaan vaikuttaa aktiivisuus ja läsnäolo, opiskelijan motivaatio ja työote. Huomiota tullaan kiinnittämään myös asiakaspalvelu- ja vuorovaikutustaitoihin opetusasiakastilanteessa ja asiakaspalvelutoimistossa työskennellessä.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle 3 hyvä
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle 5 kiitettävä
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.