Social Security in Everyday Life (5 ECTS)
Code: SX00BZ87-3004
General information
- Enrollment
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Social Services
Learning outcomes
Students will identify the most common risks to social exclusion and their impact on people’s possibilities to manage their lives. They will know how to apply social security options to individuals’ everyday lives.
Content
Reducing the welfare gap. Social security options in high-risk life management situations: unemployment, illnesses, disability, immigration, youth at the risk of social exclusion.
Teaching methods
Contact teaching and workshop.
Assignment is related to multidisciplinary project. Interviews in working life.
Exam
Location and time
Contact teaching in Vanha viertotie 23, Metropolia UAS.
Learning materials and recommended literature
Social Policy in challenging times. Economic crisis and welfare systems. Eds. Kevin Farnsworth ja Zoë Irving. The Polity Press. 2011.
- Social Work. Themes, Issues and Critical Debates. Eds. Robert Adams etc. Palgrave. 2009
- Cross-cultural Rehabilitation. An International Perspective. Ed. Ronnie Leavitt. W. B. Saunders. 1999
- Social Security in Finland. Niemelä and Salminen. Kela. 2006
- Personal Budget, Pubications: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Ed. Marjatta Törrönen etc.
Internship and working life connections
Cooperation with the working life project
Exam dates and retake possibilities
Uusintatenttipäivinä, tarkentuu myöhemmin.
International connections
International project
Student workload
Contact teaching 16 h
Assignment 69 h
Exam 55 h
Further information for students
Contact teaching: Lecturer Katja Ihamäki
Mon 27.8. at 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia UAS) I358
Mon 3.9. at 2.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia UAS) I358
Tue 4.9. at 9.-11.30 Reservation, workshop
Mon 10.9. at 12.30-15.45 Vanha Viertotie 23 (Metropolia UAS) I358
Mon 17.9. at 12.30-15.45 EXAM Vanha Viertotie 23 (Metropolia UAS) I248
Assessment methods and criteria
Contact teaching and literature: Hyvinvoinnin uusi politiikka – johdatus sosiaalisiin mahdollisuuksiin. Toim. Hiilamo, Heikki & Saari, Juho. (lukuunottamatta Yhteisötalous ja yhteiskunnalliset yritykset sivut 179-204). Diakonia-ammattikorkeakoulun julkaisuja A Tutkimuksia 27 - 2010.
- Kuntoutuminen. 2016. Toim. Autti-Rämä, Ilona; Salminen, Anna-Liisa; Rajavaara, Marketta ja Ylinen, Aarne. Duodecim. Kuntoutumisen hyvät käytännöt 14-17. Kristiina Härkäpää, Jukka Valkonen ja Aila Järvikoski: Asiakkaan elämänprojektit kuntoutuksen suunnittelun pohjana. Pystyvyyden tunteen (self-efficacy) merkitys motivaation kannalta.?? Outi Hietala: Kokemusasiantuntija kuntoutumisen tukena; Johdanto. Ammattilaisten rinnalla palveluita kehittämässä. Vastavuoroisuus luo edellytyksiä kuntoutumiselle. Sivut? Työn muutokset ja työkykykäsitykset kuntoutuksen lähtökohtana. Työkykyisten kuntoutumisen monialainen järjestelmä. 153-175. Kuntoutujan toimeentuloturva 372-379 etc.
Books are available in net.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.