Youth as a Phase of Life (5 ECTS)
Code: SX00BZ80-3020
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 09.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 22.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Virtual portion
- 3 ECTS
- RDI portion
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus and online
- Unit
- (2019-2024) School of Wellbeing
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Occupational Therapy
- Social Services (in English)
- Social Services
Objective
Students will become familiar with the special features of adolescent development. They will understand the significance of young people’s cultural communities in supporting their individual growth. Students will identify the effects of social and cultural changes in the lives of young people. They will become familiar with the main service systems available to young people. They will be able to support them in finding their resources and functional abilities in different environments and through different means. Students will know how to improve young people’s social position and to prevent their exclusion. They will know legislation concerning young people.
Content
Young people in changing society. Youth as a cultural phenomenon, youth cultures. Special challenges of youth and youth work. Young people’s wellbeing. Forms of youth work, social youth work, outreach youth work, youth information. Functional and expressive methods in youth work. Applicable legislation concerning youth, youth laws, legislation on young offenders.
Location and time
AJANKOHDAT
KONTAKTIOPETUS / KOULUTUKSET yhdessä työelämäedustajien kanssa osana Creating Positive Future FUTU-hanketta:
Tila ilmoitetaan myöhemmin.
pe 14.1. klo 13-16 (Myllypuro) Orientaatio (pakollinen)
pe 21.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 28.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.2. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.3. klo 13-16 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/68224948336
pe 6.5. klo 13-16 (Myllypuro) Opintojakson purkukerta (pakollinen)
ITSENÄISET RYHMÄTAPAAMISET
Projektiryhmät sopivat keskenään, ajankohdan ja paikan voi tarvittaessa sopia ja muuttaa. Näitä aikoja voi hyödyntää myös ohjausharjoittelun ajankohtina partneriorganisaatioissa.
pe 11.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittuavissa ryhmän sparraus)
pe 18.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittavissa ryhmän sparraus)
pe 11.3. klo 13-16
pe 25.3. klo 13-16
pe 1.4. klo 13-16
pe 8.4. klo 13-16
pe 15.4. klo 13-16
Materials
Tarkempi kuvaus OMA:n työtilassa.
Teaching methods
NUORUUS ELÄMÄNVAIHEENA -OPINTOJAKSON FUTU-HANKETOTEUTUS
OPINTOJAKSON AJOITUS: kontaktiopetus ajoittuu koko keväälle 14.1.- 6.5.2021
VASTUUOPETTAJA: Jouni Piekkari (jouni.piekkari@metropolia.fi)
MENETELMÄT:
Opintojaksolla ja hankkeessa testataan ja kehitetään Nuorten tulevaisuusohjauksen Sosiaalipedagogisia toiminnallisia menetelmiä, joita on kehitetty FUTU-hankkeessa sekä muissa Metropolian nuorisoalan hankkeissa. Menetelmät voivat olla keskustelu-, toiminta- tai pelillisiä menetelmiä. Tutustumme myös digitaalisen verkossa tapahtuvan ohjauksen menetelmiin ja trendeihin osana kontaktissa tapahtuvaa nuorten ohjausta. Opiskelija perehtyy menetelmiin myös reflektoiden niiden avulla omaa elämäntilannettaan ja tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Työskentely tapahtuu yhdessä kentän ammattilaisten kanssa. Samalla opintojaksolla pääsee tutustumaan ammattilaisten työhön erilaisissa ympäristöissä.
YHTEISTYÖ:
Creating positive future FUTU-hankkeen kanssa (https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hankkeet/creating-positive-futur e),
Kumppaneina hankkeessa ovat Stadin ammattiopiston nuorten työpajat (https://stadinao.fi/nuorten-tyopajat/)
Valo-valmennusyhdistys (https://valo-valmennus.fi/yhteystiedot/toimipisteet/) joka toimii Myllypuron Nuorisotakuutalolla (https://myllypuronostari.fi/liikkeet-palvelut/helsingin-nuorisotakuutalo/)
alaikäisenä tulleiden turvapaikanhakijoiden perheryhmäkodit Espoossa (Hirviportti ja Kivenlahti) sekä Vanhempainliitto. Lisäksi mahdollisesti Myllypuron yläkoulu ja muita mahdollisia nuorten ohjausta tekeviä organisaatioita.
Opiskelija toteuttaa ohjausharjoittelua (5 kertaa) nuorten 16-29v kanssa parityöskentelynä. Ohjaus voi osittain tapahtua verkossa.
SUORITUS:
Suoritus AHOT-menettelyn kautta
Opintojakson Tarkempi kuvaus OMAn työtilassa (joulukuussa 21)
Employer connections
Creating Positive Future FUTU-hankkeen partnerit (ks. yllä)
Exam schedules
Ei kirjatenttiä.
Student workload
Kontaktiopetus ja työpajat 25 t
Kirjallisuus ja materiaalit: 25t
Itsenäiset tehtävät: 25 t
Itsenäinen ryhmätyöskentely: 25 t (harjoitukset ja ryhmätyöskentelyn suunnittelu ja raportointi blogimuotoon)
Ohjausharjoittelu (5 ohjauskertaa á 3 tuntia + ohjauskertojen purut 1t) 20 t
Arviointi 15t
Yhteensä 135t
Further information
Suoritus AHOT-hakemuksen kautta.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 30 % (pakollinen läsnäolo 80%)
Itsenäinen työskentely ja tehtävät (tuntiraportointi) 70%