Mental Health and Substance Abuse (5 ECTS)
Code: SX00BX94-3017
General information
- Enrollment
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2019 - 26.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Mira Schroderus
- Heli Määttänen
- Kirsi Lautala
- Course
- SX00BX94
Learning outcomes
Students will understand the phenomena related to mental health and use of substances. They will identify the uniqueness of client groups and their needs. Students will able to apply key fundamental concepts, basic legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to mental health and substance abuse. They will be able to reflect on their own professional activity.
Content
Mental health: protective factors/risk factors; normality/abnormality. History of mental health work. Components of mental health. Mental health problems. Substances and addictions in human life. Substance abuse trends. En-countering, talking through issues and motivating. Substance abuse and mental health legislation for safeguarding individual rights and related essential services. Preventive, constructive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.
Teaching methods
Lähiopetus
Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävä tai tentti
Location and time
19.3.2019 klo 8.30-11.45, 3009
22.3. klo 8.30-11.45, 3009
28.3. klo 8.30-11.45, 6020
2.4. klo 8.30-11.45, 5021
11.4. klo 8.30-11.45, 5027
16.4. klo 8.30-11.45, 5025
29.4. klo 8.30-11.45, 6020
10.5. klo 8.30-11.45, 5007
17.5. klo 8.30 alkaen tentti, 5008
23.5. klo 8.30-11.45, 5027
Learning materials and recommended literature
Mielenterveysosio:
Vuorilehto-Larri-Kurki-Hätönen: Uudistuva mielenterveystyö, 2014
Hietaharju-Nuuttila: Käytännön mielenterveystyö, 2010
tms.
Päihdeosio:
Warpenius ym. Ehkäisevä päihdetyö Suomessa 2025. 2015
THL. Päihdetilastollinen vuosikirja. (uusin julkaisu)
Koskijännes ym. Kohti muutosta. Tammi 2008
Lappalainen-Lehto ym. Haasteena päihteet. Ammatillisen päihdetyön perusteita.(2007 tai uudempi)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Päihdehuoltolaki
Lisämateriaalia mm.
Barber. Social Work with addictions. 2002
Miller, William ym. Motivational Interviewing. 1991
www.paihdelinkki.fi
THL-internetsivut päihteiden osalta (tilastoja jne.)
Sosiaali- ja terveysministeriö: http://stm.fi/paihdepalvelut
Rissanen Päivi. Toivoton tapaus? 2015 https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
(Huom. Ainoastaan opintojakson sisällön ja tavoitteiden osalta!)
Exam dates and retake possibilities
Uusintatentit ilmoitetaan keväällä 2019.
Student workload
5 op = 135 t
Further information for students
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Assessment methods and criteria
Oppimistehtävä tai tentti (lisää informaatiota ensimmäisellä tunnilla)
0-5
ks. arviointikehikko
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.