Basics of Research and Development (5 ECTS)
Code: SX00BU37-3051
General information
- Enrollment
- 02.05.2019 - 15.05.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 20.10.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Miia Ojanen
- Course
- SX00BU37
Learning outcomes
Students will be able to identify and evaluate important development needs of working life and the clients who use their services. They will have a command of the premises and concepts of R&D and service design, and be able to apply them in the service and product development processes of their fields of study. Students will know how to search for, critically evaluate and justify the appropriate research data and professional codes of conduct for their areas of study. They will be able to think critically, know the basics of concept and theory formulation, and understand the significance of the theory of knowledge to development work. Students will base their activity on good ethical standards in R&D.
Content
•Approaches, nature and process of R&D and service design
•Searching for information (databases)
•Critical thinking and reasoning
•Principles of concept and theory formulation
•Theory of knowledge
•Evaluation of professional practices and existing R&D activities in one’s own field
•R&D planning
•R&D ethics
Teaching methods
Pakollinen orientaatioluento (2 h), jossa annetaan ohjeet opintojakson tehtäviin sekä itsenäiseen verkko-opiskeluun.
Itsenäinen työskentely, jossa hyödynnetään verkkomateriaalia sekä kirjallisuutta.
Opintojakson tehtävät sekä tentti
Learning materials and recommended literature
Opintojaksolla opiskeltavaan verkkomateriaaliin sekä tentittävään materiaaliin perehdytetään opintojakson orientaation yhteydessä.
Opintojaksolla hyödynnettävää kirjallisuutta ja oppimateriaalia:
-Aaltola, J. & Valli, R. (vuoden 2007 tai 2010 painos) Ikkunoita tutkimusmetodeihin II: Näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin.
-Baillargeon, N. (2011) Älyllisen itsepuolustuksen pikakurssi. Tampere: Niin & Näin.
-Hurtig, J., Laitinen, M. & Uljas-Rautio, K. (2010) Ajattele itse! Tutkimuksellisen lukutaidon perusteet.
-Kotila H. & Mutanen A. (2004) Tutkiva ja kehittävä ammattikorkeakoulu. Helsinki: Edita.
-Kotila H. & Mutanen A. (2012) Käytäntöä tutkimassa. Vantaa: Haaga-Helia.
-Vilkka, H. (2015 painos tai aiemmat painokset) Tutki ja kehitä.
-Tutkimusetiikasta:
Stakes - Laadullisen sosiaalitutkimuksen eettiset kysymykset http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/75146/Tp4-2005.pdf
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa: Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012 http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset http://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene_ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset.pdf?_t=1526903222
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset - muistilista opiskelijoille ja opettajille
http://www.arene.fi/wp-content/uploads/Raportit/2018/arene-opinnaytetyoprosessin-eettiset-suositukset_muistilistat-opiskelijalle-ja-ohjaajalle.pdf?_t=1526903222
Exam dates and retake possibilities
opintojakson tentti Ti 1.10 klo 9.00-11.45, MPA6018
Uusintatentit yleisinä uusintatenttipäivinä: Ti 19.11. 2019 klo 16.30 – 20.00 Myllypuro (SU201910, ilm.aika 17.10.2019 – 3.11.2019) JA Ma 27.1.2020 klo 16.30 – 20.00 Myllypuro (SU202001, ilm. aika 27.12.2019 – 11.1.2020)
Student workload
Pakollinen orientaatioluento, verkkomateriaalin opiskelu, tehtävien työstäminen, kirjallisuuteen perehtyminen, tentti, yhteensä 135 h (5 op)
Further information for students
Pakollinen opintojakson orientaatio: Ke 28.8.2019 klo 10-11.45, MPA6020
Tentti (lähitentti): Ti 1.10 klo 9.00-11.45, MPA6018
Uusintatentit: 1. uusintatentti: Ti 19.11. 2019 klo 16.30 – 20.00 (SU201910, ilm.aika 17.10.2019 – 3.11.2019) JA 2. uusintatentti: Ma 27.1.2020 klo 16.30 – 20.00 (SU202001, ilm. aika 27.12.2019 – 11.1.2020)
Etätoteutuksen osallistujamäärä on rajoitettu. Etätoteutukseen valitaan maksimissaan 25 opiskelijaa. Mikäli ilmoittautuneita on enemmän, noudatetaan valinnassa seuraavia perusteita järjestyksessä:
1. Opintojen ajoitussuunnitelman mukainen pakollinen opintojakso
2. Ilmoittautumisjärjestys, mikäli 1. kohdan ehdon täyttäviä ilmoittautuneita on enemmän kuin mitä maksimimäärä osoittaa.
Opintojakson opettaja: Miia Ojanen miia.ojanen@metropolia.fi
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group
Assessment criteria, good (3)
Student is able to:
- Display an understanding of concepts and professional knowledge in the field
- Assess and limit the amount of information needed
- Operate well in typical professional duties and contexts
- Operate in a multicultural environment
- Operate safely
- Act according to professional ethics
- Operate in a student group
Assessment criteria, excellent (5)
Student is able to:
- Use concepts and knowledge in his field systematically
- Assess and use various information sources
- Apply professional information in professional assignments
- Work in various duties in a variety of operating environments
- Act independently and responsibly in professional contexts
- To take safety issues into consideration in his action
- Argue his choices on the basis of professional ethics
- Organise the activities of a group of students
Assessment criteria, approved/failed
Student is able to:
- Display learning in core content
- Use individual professional concepts correctly
- Find information for a specific situation
- Distinguish between non-theoretical and theoretical information
- Act in individual professional situations as instructed
- Display learning in his professional field
- Show that he has achieved the targets for core competence
- Follow safety instructions
- Display learning in the ethical principles of his professional field
- Operate as a member of a student group