Siirry suoraan sisältöön

Äitiyshuolto, lasten ja nuorten hoitotyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SX00BP53-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.05.2019 - 15.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.11.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Sairaanhoitotyön tutkinto-ohjelma
Toteutukselle SX00BP53-3037 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Opiskelija
- tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perusteet
- ymmärtää raskauden, synnytyksen ja lapsivuodeajan normaalin kulun ja seurannan
- ymmärtää sairauden ja sairaalahoidon merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä ja arvioida kriittisesti omaa toimintaansa.

Sisältö

Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Raskauden kulku, synnytys ja lapsivuodeaika
Lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
Lasten ja nuorten hoidon tarpeen arviointi ja keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
Äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
Lapsen, nuoren ja perheen tuki ja ohjaus hoitotyössä, vanhemmuuden tukeminen
Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
Keskeiset lasten- ja nuorten sairaudet

Työmuodot

Aktivoiva luento
Itsenäinen opiskelu
Kirjalliset tehtävät
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lasten ja nuorten hoitotyön tenttimateriaali:
Luentomateriaali sekä muu opettajan opintojaksolla osoittama materiaali esim. tutkimukset tai artikkelit.
Rajantie, J., Heikinheimo, M. & renko, M. (toim.) 2016. Lastentaudit. Duodecim. Tenttikirja löytyy sähköisenä oheisesta linkistä:
http://www.terveysportti.fi/dtk/oppi/koti?p_artikkeli=inf04498&p_selaus=16599. Aiheet: Perinnöllisyys, infektiosairaudet, sydän- ja verenkiertosairaudet, neurologia, traumatologia, allergia, astma ja diabetes.
Opiskelija voi hakea lisätietoa ja tukea oppimiseen lasten hoitotyön kirjasta esim. Ivanoff, P. ym. 2006. (tai uudempi.) Hoidatko minua? Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja/tai Storvik-Sydänmaa, S.ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö.SanomaPro.
Äitiyshuollon materiaali:
Luentomateriaali
Katri Ryttyläinen ja Sirpa Valkama: Seksuaalisuus hoitotyössä (2010). Edita Prima 2010.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskutentti: opintojakson aikana on mahdollista suorittaa varsinainen lääkelaskutentti ja kaksi uusintaa. Mikäli opiskelija ei pääse näistä lääkelaskutenteistä läpi tulee opiskelijan mennä lääkelaskupajaan harjoittelemaan ja suorittamaan lääkelaskukoe.
Teoria tentti: näkyy lukujärjestyksessä
Uusintatentit: Teoriatentin uusintamahdollisuus kahdessa yleisessä uusinnassa. Tämän toteutuksen uusintakerrat ilmoitetaan opintojakson alussa. Mikäli opiskelija ei saa suoritettua opintojakson tenttiä kahdessa uusinnassa, tulee hänen suorittaa koko opintojakso uudelleen uudella toteutuksella. Uusintatenttiin ilmoittaudutaan Anne Tammivuorelle. Uusintakerrat ovat: Helminkuu 2020 ja maaliskuu 2020. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

Kansainväliset yhteydet

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Itsenäisen opiskelun tunneista osa näkyy lukujärjestyksessä, ja osan itsenäisestätyöskentelystä opiskelija voi valita vapaasti ajasta ja paikasta riippumatta.

Sisällön jaksotus

periodi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla pakollista läsnäoloa vaatii pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyön seminaareihin osallistuminen sekä laboraatio-opetukseen osallistuminen. Myös muuhun lähiopetukseen osallistuminen on erittäin suotavaa.
Opintojakson Oman työtilaan laitetaan orientaatiodiat, jossa käydään läpi opintojakson pelisäännöt ja opintojakson suorittamiseen liittyvät asiat, joihin opiskelija on velvollinen perehtymään ennen opintojakson alkua.
Opiskelijan Ahot hakemukset/päätökset ja mahdolliset pedagogiset ratkaisut tulee olla opintojakson opettajilla tiedossa 1 kk ennen opintojakson alkua.
Mikäli opiskelijalla on oikeus pidennettyyn tenttiaikaan tulee hänen ilmoittaa asiasta opintojakson vastuuopettaja Anne Tammivuorelle opintojaksolle ilmoittautumisen jälkeen.
Tämä opintojakso on tarkoitettu ensisijaisesti ryhmän SXO18S2B opiskelijoille, ja opintojaksolle otetaan 30 opiskelijaa laboraatio-opetuksen mahdollistamiseksi. Mahdollisuuksien mukaan voimme harkita ylimääräisten opiskelijoiden mukaan ottamista.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti 0-5 (Sisältää lasten ja nuorten hoitotyön sekä lastentaudit)
Lääkelaskut HYV/HYL
Kirjallinen tehtävä HYV/HYL (Äitiyshuollossa itsenäinen yksilötehtävä Seksuaalisuuden puheeksiottaminen sairaanhoitajan työssä.)
Seminaarityö ja seminaariin osallistuminen HYV/HYL (pienryhmä tehtävä liittyen pitkäaikaisesti sairaan lapsen hoitotyöhön)
Laboraatio-opetus HYV/HYL (sisältää 2 osaa: Lasten hoitotyön auttamismenetelmät ja lääkehoito 4 h, lapsen elvytys 2 h)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä

Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.

Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty

Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Siirry alkuun