Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SX00BO67-3021
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.11.2022 - 31.01.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.01.2023 - 31.03.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähi- ja etäopetus
- Toimipiste
- Myllypurontie 1
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa selittää terveyden edistämisen lähtökohdat terveydenhoitajatyössä
- ymmärtää eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset terveyden edistämisen työmenetelmien soveltamisessa ja rokottamisessa
- osaa soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
- osaa toteuttaa ja arvioida terveysviestintää ja kehittää terveysviestintäosaamistaan
- tuntee kansainvälistymisen ja yhteiskunnallisten muutosten yhteydet ympäristöön ja terveyteen ja ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset terveyttä vahvistavat sekä uhkaavat tekijät
- osaa soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden, matkailijan ja maahanmuuttajan rokottamisen sekä soveltaa rokotusohjelmaa asiakaslähtöisesti
- perustaa rokottamisen tutkittuun tietoon ja osaa arvioida ja kehittää rokotusosaamistaan.
Sisältö
Promootio ja preventio terveydenhoitajan työssä
Terveydenhoitajan ammatti-identiteetti
Terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilön, perheen, ryhmän, yhteisön ja väestön terveyden edistämisessä
Ajankohtaisiin kansanterveyshaasteisiin liittyvien ryhmien ohjaus
Tieto- ja viestintäteknologia terveydenhoitajatyössä
Terveysviestintä ja - markkinointi
Ympäristöterveydenhuollon lainsäädäntö ja toimintajärjestelmä
Terveyttä vahvistavat ja uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikaliset ympäristötekijät
Ympäristövastuullisuus, kestävä kehitys ja terveydensuojelu
Ympäristöterveyden arviointimenetelmät
Tartuntatautien ehkäisy ja siihen liittyvät lait sekä ohjeet
Tartuntatautitilanteen seuranta
Matkailijoiden yleisimmät terveysriskit ja tartuntataudit
Matkailijoiden rokottaminen ja rokotussuunnitelmat
Maahanmuuttajien rokottaminen
Rokottamisen eettiset kysymykset
Rokotteiden kehittämisprosessi ja valvontakäytänteet
Työmuodot
Aktivoivat luennot
Opetuskeskustelu
Seminaari, ryhmätyöskentely
Verkko opinnot, Moodle
Itsenäinen työskentely
Aika ja paikka
Orientaatio ja luennot sekä seminaari: merkitään lukujärjestykseen. Orientaatiossa läsnäolovelvoite.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimismateriaali:
Terveyden edistämisen menetelmät:
Haarala P, Honkanen H, Mellin O-K ja Tervaskanto-Mäentausta T. 2015. Terveydenhoitajan osaaminen.
Sivut: 7-24,46-61, 85-218, 392-393.
Pietilä A-M (toim.) 2010. Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. WSOYpro. Sivut: . S. 32 – 52, 99-129
Luentomateriaalit ja artikkelit
Kulttuurinen terveydenhoitajatyö: kulttuurisuus-artikkelit löytyvät opintojakson Moodlen työtilasta.
Ympäristölähtöinen terveydenhoitajatyö: Moodle-tehtävät
Rokotusosaamisen syventäminen: Moodle
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Terveyden edistämisen työmenetelmät- numeraalisesti arvioitava seminaariryhmätyö
Rokotusosaamisen tentti Moodlessa: yksilötentti
Hylätyn opintosuorituksen toteutukseen liittyy kaksi ja hyväksytyn opintosuorituksen yksi mahdollisuus uusia opintosuoritus välittömästi seuraavissa uusintatilaisuuksissa. Mikäli arviointi perustuu suoritustapaan, jonka arviointimenetelmää ei voida toistaa (esimerkiksi pari- tai ryhmätentti), ei opiskelijalla ole mahdollisuutta korottaa arvosanaa. Tutkintosääntö 1.8.2020.
Kansainväliset yhteydet
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Terveyden edistämisen työmenetelmät: 2,5 op
Kulttuuri- ja ympäristöterveydenhuolto 1,5 op
Rokotusosaamisen syventäminen 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa ja seminaareissa läsnäolovelvoite. Poissaoloa menetelmien lähiopetuksesta voi olla enentään 4t, opettaja voi pyytää tästäkin kerrasta korvaavan suorituksen.
Vierailijoiden luennot: läsnäolovelvoite.
Terveyden edistäminen -opintojakso tulee olla suoritettuna, kun aloittaa Terveyden edistämisen työmenetelmät ja rokottaminen opintojakson.
https://www.metropolia.fi/fi/metropoliasta/tietosuoja-ja-gdpr/tietosuojaselosteet/metropolian-opiskelija-ja-opintotietorekisteri
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävät Moodlessa: hyv/ täyd/ hyl
Numeraalisesti arvioitava ryhmätehtävä Terveyden edistämisen työmenetelmät K1-K5
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Rokottaminen: portfolion hyv/hyl, Yksilötentti hyv/hyl
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit arvosanalle 1 tyydyttävä
Arviointikriteerit ks. liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteereiden tasoa edistynyt.
Arviointikriteerit arvosanalle hyväksytty
Opiskelija
- osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
- osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen
- osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia
- toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
- kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan.