Child Protection (5 ECTS)
Code: SX00BO49-3018
General information
- Enrollment
- 01.12.2018 - 15.12.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.03.2019 - 26.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Campus
- Myllypurontie 1
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
- Teachers
- Katarina Groop
- Mira Schroderus
- Course
- SX00BO49
Learning outcomes
Students will understand the phenomena related to child protection. They will acknowledge the uniqueness of the client group and its needs. Students will able to apply key fundamental concepts, legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to child protection. They will be able to reflect on their own professional activity.
Content
The child's role in changing society. United Nations Convention on the Rights of the Child. Work values and princi-ples of child welfare. Preventive child welfare. The child protection process. Child welfare legislation for securing fundamental individual rights. Practices of preventive work, as well as child and family-specific work.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.
Teaching methods
Luennot, ryhmä/yksilötehtävät, oppimispäiväkirja, vertaisarviointi
Location and time
Ennakkotehtävä (kts.Moodle)
27.03.2019 12.45 - 16.00 MPA3007
(välissä yksilö/ryhmätehtävä)
23.04.2019 08.30 - 11.45 MPA4018
25.04.2019 08.30 - 11.45 MPA4018
(välissä yksilö/ryhmätehtävä)
21.05.2019 12.45 - 16.00 MPA4018
22.05.2019 08.30 - 11.45 MPA5021
Learning materials and recommended literature
Oppimateriaalia ja suositeltavaa kirjallisuutta:
Lastensuojelulaki (Finlex)
YK:n lapsen oikeuksien sopimus
Lapsiperhepalveluiden muutos- hankesuunnitelma
Bardy, Marjatta (toim.). 2013 (tai uudempi): Lastensuojelun ytimissä
Sosiaalihuoltolain muutokset (Lapsiperheitä ja lastensuojelua koskettavat)
Teoriataustaa:
-kiintymyssuhde (esim. Bowlby, Sinkkonen jne.): Sinkkonen, J. & Kalland, M. (toim.) 2005 Varhaiset ihmissuhteet ja niiden häiriintyminen.
-systeemiteorian sovellus (kts. Laitinen ym. 2017: Kohti suomalaista systeemistä lastensuojelun toimintamallia)
Vilén Marika ym. Kohtaamisia lapsiperheissä 2014
Söderholm, A. & Kivitie-Kallio (toim.) 2012. Lapsen kaltoinkohtelu
Araneva, Mirjam 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättäville.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen (THL) Lastensuojelun käsikirja: kts. nettisivut!
Tilastoja: Lastensuojelutilastot
+muut opettajan osoittamat artikkelit
Alternative completion methods of implementation
-
Student workload
5x27h
Further information for students
Kurssilla on ennakkotehtävä!
Kts.Moodle: Lastensuojelu SX00BO49-3018 (ryhmä: SXH18K2)
Assessment methods and criteria
Oppimispäiväkirja 1-5
+ Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty (kts.tarkemmin Moodlesta)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.