Child Protection (5 ECTS)
Code: SX00BO49-3014
General information
- Enrollment
- 02.05.2018 - 15.05.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 22.10.2018 - 31.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 ECTS
- Mode of delivery
- On-campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Social Services
Learning outcomes
Students will understand the phenomena related to child protection. They will acknowledge the uniqueness of the client group and its needs. Students will able to apply key fundamental concepts, legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to child protection. They will be able to reflect on their own professional activity.
Content
The child's role in changing society. United Nations Convention on the Rights of the Child. Work values and princi-ples of child welfare. Preventive child welfare. The child protection process. Child welfare legislation for securing fundamental individual rights. Practices of preventive work, as well as child and family-specific work.
The study unit includes four hours of guidance for professional growth.
Teaching methods
Lähiopetus
Ryhmätyöt
Tentti
Learning materials and recommended literature
Lastensuojelulaki
Sosiaalihuoltolain muutokset
Laki lapsiasiavaltuutetusta
Lapsen oikeuksien sopimus
Lapsiperhepalveluiden muutos- hankesuunnitelma
Bardy, Marjatta (toim.). 2013 (tai uudempi). Lastensuojelun ytimissä.
Voit tutustua myös:
LS-teoriaan: kiintymyssuhde (esim. Bowlby, Sinkkonen jne.)
Vilén Marika ym. Kohtaamisia lapsiperheissä 2014
Araneva, Mirjam 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättäville.
Terveyden- ja hyvinvoinninlaitos THL nettisivut
Myös lisäkirjallisuutta saat käyttää valintasi mukaan!
Student workload
Lähi- ja verkko-opetus 35 h
Ryhmätehtävät ja itsenäinen työskentely 60 h
Tentti 40 h
Content scheduling
Alustava suunnitelma.
Sisältää mahdollisesti ennakkotehtävän (ilmoitetaan OMAssa opintojakson työtilassa ennen opintojaksoa)
22.10.18 klo 12.30 – 15.45 S217 Opintojakson käytännöt ja orientaatioluento (Pakollinen läsnäolo), aloitamme lapsen asemalla yhteiskunnassa
25.10. klo 8.30 – 11.45 S201 Syyt lastensuojelun tarpeeseen, lastensuojelun arvot ja periaatteet
29.10. klo 8.30 – 11.45 S201 ryhmätyö
2.11. klo 8.30 – 11.45 S217 ryhmätyö
5.11. klo 8.30 – 11.45 S107 1. ryhmätehtävän LOS-esitykset (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin)
12.11. klo 12.30-15.45 S107 (LS:n teoriaa)
15.11. klo 8.30 – 11.45 S107 Lastensuojelua ohjaavat lait, lastensuojeluasian vireilletuleminen ja palvelutarpeen arviointi, avohuollon palvelut
23.11. klo 8.30 – 11.45 S107 Sijaishuolto, eri sijoitusmuodot, rajoitustoimenpiteet
28.11. klo 8.30 – 11.45 S107 2. ryhmätyön esitys (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin 26.11.)
3.12. klo 12.30 – 15.45 S107 2. ryhmätyön esitys (tehtävä palautetaan kirjallisena OMA:an opintojakson työtilaan tai opettajan sähköpostiin 26.11.)
5.12. klo 8.30 – 11.45 S107 tentti
18.12. klo 8.30 – 11.45 S201 ammatillinen kasvu
Virtuaaliopiskelumuoto:
Vaihtoehtoinen opiskelumuoto. Ko teeman itsenäinen opiskelu kirjallisuuteen pohjaten ja kirjallinen työ (incl. lähteet jne.), n. 1-2 sivua / teema ja tentti (tarkemmat tiedot myöhemmin)
Further information for students
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Assessment methods and criteria
oppimistehtävä a 1 x 20 %
oppimistehtävä b 1 x 40 %
tentti 1 x 40 %
Poissaolokerrat korvattavissa ko teeman itsenäisellä opiskelulla ja kirjallisella työllä (incl. lähteet jne.), n. 1 sivu / poissaolo. Palautettava ennen seuraavaa lähiopetuspäivää.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.